Informační gramotnost - nástroj gramotnosti finanční

Vydáno:

Příčinou finančně nezodpovědných rozhodování bývá i malá informační gramotnost. Proto se finanční vzdělávání žáků musí věnovat práci s informacemi a informačními zdroji.

Informační gramotnost - nástroj gramotnosti finanční
Mgr.
Jitka
Kašová
odborná garantka projektu Rozumíme penězům
Řada veřejných průzkumů potvrdila, že s finanční gramotností na tom nejsme v současné době nejlépe. Příčiny jsou nasnadě, důsledky by měly nejen varovat, ale také inspirovat k systematické prevenci. Jednou z jejich nutných cest je promyšlené
finanční vzdělávání.
Začínat by mělo už od dětí, protože právě ony jsou stále více vystavené nátlaku médií, obchodníků a konzumnímu duchu společnosti. Jak zařadit finanční vzdělávání do školních vzdělávacích programů, aby bylo pro děti
zajímavé a hlavně efektivní? S čím ho propojit, aby se nestalo solitérní, samoúčelnou záležitostí?
Při hledání odpovědí na tyto otázky je potřeba porozumět nejdříve tomu, co pod pojmem
finanční gramotnost
vnímáme. Rozhodně nestačí pouhá znalost odborných pojmů. Finanční gramotnost znamená umět se ptát, zjišťovat, prověřovat, pochybovat, porovnávat, kalkulovat, vyhodnocovat… na základě toho se
zodpovědně rozhodovat o současných i budoucích financích. Dětem je tedy potřeba nabídnout konkrétní životní situace, kterým se naučí porozumět, a na kterých se naučí vzorcům bezpečného finančního chování.
Slevy, akce, reklamní kampaně, výhodné nabídky, smluvní podmínky, půjčky… to je jen malá ukázka příležitostí, kdy bychom se měli umět
zodpovědně rozhodovat
o svých penězích. Naše rozhodování někdy začíná získáním dobře vypadající dílčí informace - nabídky. K jejímu vyhodnocení se potřebujeme orientovat ve světě peněz. Znamená to, že máme alespoň základní povědomí například o tom, jak se tvoří cena zboží, co to je úrok, úvěr, RPSN, jaké jsou výhody a nevýhody konkrétních finančních produktů, jak bezpečně používat platební kartu, jak porovnat nabídky různých bank… Kromě poznatků a dovedností z oblasti finanční gramotnosti však potřebujeme zapojit i svoji gramotnost informační.
Informační gramotnost
spočívá ve schopnosti rozeznat, kdy a proč informace potřebujeme, kde je můžeme nalézt, jak je máme vyhodnotit, jak je použít a sdělovat etickým způsobem. Má blízko ke gramotnosti počítačové, protože významným informačním zdrojem je internet a běžnou pomůckou pro práci s informacemi osobní počítač.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon