V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
Finanční vzdělávání? S digitální platformou Skoala to půjde snáz
Vendula
Menclová
V Nadaci České spořitelny jste nově spustili digitální platformu pro učitele s názvem Skoala. Co vás k tomu vedlo?
Finančnímu vzdělávání se v Nadaci věnujeme intenzivně poslední dva roky, za jistého předchůdce považujeme projekt České spořitelny Abeceda peněz. Díky zkušenostem z tohoto projektu, ale i z dalších průzkumů mezi učiteli, jsme viděli, co ve školách funguje a co jim naopak chybí. Každá škola učí finanční gramotnost po svém. Někde ji začleňují do matematiky či občanské výchovy, jinde existuje jako samostatný předmět a občas se o ní žáci dozvědí jen na jednorázových besedách. Výsledkem je, že zatímco někteří žáci si osvojí praktické dovednosti do života, jiní zůstávají jen u teorie. Naším cílem bylo vytvořit komplexní, ale zároveň jednoduchý a srozumitelný nástroj, který žáky výukou provede hravě a srozumitelně. Navíc pod odbornou garancí Národního pedagogického institutu a dalších institucí a samozřejmě v souladu s rámcovým vzdělávacím programem a se standardy výuky finanční gramotnosti.
Jak Skoala reaguje na zjištění, že mladí lidé se často cítí v oblasti finanční gramotnosti nepřipraveni na dospělost?
Průzkum, který jsme realizovali se společností Ipsos v prosinci loňského roku, ukázal, že 39 % mladých Čechů ve věku 15–25 let by svou finanční gramotnost ohodnotilo známkou 3 a horší. Skoala se to snaží změnit tím, že učitelům přináší moderní a interaktivní platformu, která pomáhá dětem i studentům lépe porozumět světu financí. Nabízí praktické úkoly, zábavné kvízy a scénáře ze života, díky nimž se finance stávají pro děti srozumitelnější a méně
abstraktní
. Materiály jsou navrženy tak, aby žákům přibližovaly finanční témata na konkrétních situacích z reálného života, díky čemuž jim lépe porozumějí a snáze si je zapamatují.Jak Skoala funguje a co v ní učitelé najdou?
Skoala je webová platforma, učitelé se mohou registrovat na www.skoala.cz a ihned začít učit podle hotových metodik. Platforma dnes nabízí přes 100 hodin výukových materiálů. Pracovat lze s hotovými prezentacemi či pracovními listy, ale i interaktivními materiály v podobě her a videí, které děti vtáhnou přímo do dění. Učitelé najdou v platformě vše přehledně rozdělené podle úrovní a připravené k okamžitému použití, se Skoalou jim tak odpadá povinnost složitě vymýšlet koncept hodin a připravovat podklady pro různé věkové skupiny. Když to hodně zjednodušíme, Skoala dokáže zkrátit přípravy na výuky na jen pár minut.

Jaká je podle vás největší přidaná hodnota Skoaly a jak se liší od dalších platforem, které vznikají?
Jednoznačně její přehlednost, jednoduchost a uživatelská přívětivost. Nejen že do pár minut od registrace můžete hned platformu vyzkoušet v praxi a vybranou metodiku odučit, umožňujeme navíc učitelům z jednoho pracoviště sledovat, jaké metodiky byly již v dané třídě odučeny v ostatních předmětech, díky čemuž na sebe mohou s kolegy jednoduše navazovat. Skoala se nezaměřuje pouze na finanční znalosti, ale rozvíjí
kompetence
mladých lidí tak, aby byli připraveni pro svůj dospělý finanční život ve 21. století.Spolupracovali jste při vývoji platformy se školami?
Ano, naším cílem bylo přinést do škol opravdu funkční a přínosnou výukovou pomůcku. Abychom se tomuto cíli co nejvíce přiblížili, vyvíjeli jsme Skoalu od samého začátku v úzké spolupráci s těmi, kdo ji budou skutečně používat – ve všech fázích vývoje jsme platformu konzultovali a testovali se zástupci 30 škol napříč republikou. Na co jsme ale obzvlášť hrdí, to je skutečnost, že Skoalu průběžně testovala také skupina dětí, které mimo jiné hodnotily její přehlednost, uživatelskou přívětivost i srozumitelnost zadání.
Jak je obsah platformy přizpůsoben různým věkovým skupinám?
Všechny materiály jsou přizpůsobené konkrétním věkovým skupinám a navržené tak, aby žáky výuka opravdu bavila. Menší děti se učí hravou formou s pohybem a skupinovou interakcí, starší žáci pracují s digitálními kvízy a interaktivními hrami. Díky QR kódům se navíc do aktivit mohou zapojit rovnou přes své telefony.
Bude se obsah Skoaly dále rozvíjet?
Určitě se na to chceme do budoucna soustředit. Platforma je postavená tak, aby se dala velmi jednoduše měnit a rozvíjet. Všechna aktuálně dostupná data můžeme aktualizovat a rozšiřovat. Jedním z našich cílů je rovněž v budoucnu rozšiřovat obsah pro starší žáky zejména na středních školách. Dalšímu rozvoji se ale chceme věnovat až v příštích letech, nyní je naším primárním cílem dostat Skoalu do co možná největšího množství škol.
Dana Brandenburg
je předsedkyní správní radyNadace České spořitelny, do které nastoupila v roce 2021. Předtím působila pět let jako ředitelka Domu zahraniční spolupráce, kde se věnovala mezinárodnímu vzdělávání a spolupráci škol. Pracovní zkušenosti sbírala také v Berlíně jako Senior Project Manager v konzultantské společnosti CHE Consult. Od roku 2017 zastávala pozici viceprezidentky evropské asociace Academic Cooperation Association a byla členkou správní rady Fulbrightovy komise v ČR. Vystudovala Fakultu mezinárodních vztahů na Vysoké škole ekonomické v Praze.