Aktuality - strana 243

Spolek Pedagogická komora vešel ve známost především tím, že se výrazným způsobem zasadil o "pohřbení" kariérního řádu, a tím i novely zákona o pedagogických pracovnících. Zda to nebylo vítězství Pyrrhovo, ukáže čas. Sama sebe představuje Pedagogická komora jako nejpočetnější školský spolek. Rozpaky však budí způsob komunikace a argumentace členů a také vyloučení části členské základny. To byla báze, na které vznikla Učitelská platforma. Dvě nová uskupení, dvě iniciativy, které si kladou za cíl hájit zájmy pedagogů. Jak se v současné situaci zorientovat? V Řízení školy č. 11/2017 jsme otiskli rozhovor s předsedkyní Učitelské platformy Petrou Mazancovou. Současně jsme oslovili nezávislého experta Tomáše Boudu z Ostravské univerzity s žádostí o porovnání těchto dvou nových iniciativ na poli vzdělávání a výsledek jeho zamyšlení vám předkládáme na s. 36. Na s. 32 si můžete přečíst rozhovor s Radkem Sárközim, představitelem Pedagogické komory. V rozhovoru pro Učitelské noviny uvádí, že Pedagogická komora obeslala tzv. kamenné asociace včetně Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství a (cituji): "(...) ohlasy jsou mnohem vstřícnější a chtějí s námi spolupracovat". Proto jsme oslovili některé asociace a ČMOS PŠ s otázkou, zda spolupracují anebo mají v plánu spolupracovat s Pedagogickou komorou a jaký je dle jejich názoru přínos tohoto spolku pro pedagogy. Odpovědi najdete níže.
Vydáno: 16. 01. 2018
Praha si v rámci veřejné zakázky nechala společností SC&C změřit klima na školách a ve školských zařízeních, které zřizuje. Vedení města tím mimo jiné reagovalo na kauzu šikany na jedné ze středních škol. Specializované dotazníky vyplnilo na celkem stovce převážně středních škol bezmála čtyřicet tisíc žáků a téměř čtyři tisíce pedagogů. Kompletní výsledky město zveřejní na konci ledna poté, co se s nimi seznámí ředitelé zúčastněných škol. Na tiskové konferenci to uvedla radní hlavního města pro školství Irena Ropková.
Vydáno: 15. 01. 2018
Máme pro Vás konferenci, kde se vše točí kolem pohybu. Zkuste se na pohyb podívat ze všech stran a u dětí v různém věku. Jak pohybové aktivity zapojit do každodenního vzdělávání dětí? Jakých poruch motorického vývoje si může pedagog všimnout a jak s nimi může dále pracovat? Na co by si měl pedagog dávat pozor při plánování her pro dvouleté děti? Je možné dětem v družině umožnit trénování tolik populárního parkuru? 
Vydáno: 15. 01. 2018
V úterý 16. a středu 17. ledna se na 337 středních školách po celé České republice koná II. kolo Studentských prezidentských voleb. Středoškoláci budou vybírat mezi dvěma kandidáty na prezidenta České republiky: Jiřím Drahošem a Milošem Zemanem, kteří postoupili z prvního kola reálných voleb. Projekt organizuje Jeden svět na školách (JSNS), vzdělávací program společnosti Člověk v tísni.
Vydáno: 15. 01. 2018
Přes 93 milionů korun poskytne MŠMT v tomto roce na podporu přípravy talentovaných žáků na gymnáziích se sportovní přípravou. Je to o více než 10 milionů korun více než v roce předchozím.
Vydáno: 15. 01. 2018
Otevřený článek navazuje na tematiku akutních situací a představuje možnosti využití pomoci linky 116 000 na příkladu situace, kdy pedagog zjistí, že je žák zbit svým rodičem (v širším pohledu když se pedagog dozví o spáchání trestného činu vůči nezletilému dítěti).
Vydáno: 12. 01. 2018
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podpoří mimoškolní aktivity nadaných žáků. Na zájmové vzdělávání nad rámec školní výuky proto uvolní 15 milionů korun v rámci dotačního programu Podpora nadaných žáků základních a středních škol v roce 2018.
Vydáno: 12. 01. 2018
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy plánuje v roce 2018 vyhlásit z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání celkem 20 výzev na podporu výzkumu a vývoje, vysokého i regionálního školství. Většinou se bude jednat o další vlnu již ukončených výzev. Plánováno je například pokračování Výzkumných infrastruktur, Mezinárodní mobility výzkumných pracovníků, ESF a ERDF výzev pro vysoké školy nebo tzv. šablon. Novinkou bude výzva zaměřená na celoživotní vzdělávání na vysokých školách. Alokace byla již stanovena u 18 výzev a činí téměř 20 miliard korun.
Vydáno: 12. 01. 2018
Ve čtvrtek 11. ledna 2018 představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal členům Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR hlavní zjištění, závěry a doporučení obsažené ve výroční zprávě České školní inspekce za školní rok 2016/2017.
Vydáno: 12. 01. 2018
V pražských základních uměleckých školách v posledních letech roste počet žáků. Zatímco v září 2012 bylo žáků na těchto školách 23.915, loni v září umělecké obory navštěvovalo 24.860 dětí. Největší zájem je o hudební obor, následují výtvarný a taneční, nejméně žáků navštěvuje literárně dramatický obor. ČTK to dnes sdělila radní pro školství Irena Ropková. V Praze je 36 základních uměleckých škol (ZUŠ), z nichž 26 zřizuje hlavní město, pět škol je soukromých, dvě jsou církevní, dvě městských částí a jednu zřizuje ministerstvo školství.
Vydáno: 11. 01. 2018
Přijímačky se blíží, v médiích se objevují seznamy škol, o které bude boj. Pokud se ale vaše dítě na vysněný gympl nedostane, nezoufejte. Podle letošního šetření České školní inspekce celá třetina studentů víceletých gymnázií dosahuje horších výsledků než třetina nejlepších děti ze základních škol (kterých je ale mnohem, mnohem více).
Vydáno: 11. 01. 2018
Přinášíme rozhovor s ředitelkou pedagogicko-psychologické poradny v Liberci Janou Hlavovou. 
Vydáno: 10. 01. 2018
Ověřování úrovně vědomostí dětí, které se vzdělávají individuálně, je nastaveno na příliš brzo, uvítali bychom březen, duben. Mělo by být alespoň jedno další ověření tam, kde dítě vykazuje nedostatky. Rodiče se moc nezajímali o úroveň výstupů. Jednorázové ověření dosažené úrovně osvojování očekávaných výstupů nepovažujeme za vhodný způsob reflexe individuálního vzdělávání. To je jen část poznatků a názorů ředitelek mateřských škol, jejichž předškoláci plní povinnou školní docházku formou individuálního vzdělávání, které uvedly v rámci průzkumu. Ten realizovala v průběhu listopadu minulého roku vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB).
Vydáno: 10. 01. 2018
Jsou dva týdny po volbách. Ještě se ani nesešla Poslanecká sněmovna, vláda s důvěrou je v nedohlednu, ale přesto se již spekuluje o tom, kdo by byl tím pravým ministrem či ministryní školství. Padají konkrétní jména. Diskutuje se o tom, jaké by měl mít vlastnosti a zkušenosti. Z debat ale nějak uniká to nejpodstatnější: jakým způsobem by nový ministr nebo ministryně řídili svůj resort. Ukažme si tedy tři základní možnosti, jak lze školství řídit.
Vydáno: 09. 01. 2018
Rodina je nejdůležitější socioekonomická jednotka, která ovlivňuje člověka od narození po celý život. Proto bychom měli rodinu všemi prostředky chránit a podporovat, nikoliv narušovat. Z těchto důvodů založilo před Vánocemi sedm advokátů Unii rodinných advokátů jako profesní spolek, který je v prvních lednových dnech nového roku zapisován do obchodního rejstříku.
Vydáno: 09. 01. 2018
V průběžné výzvě s názvem Implementace krajských akčních plánů I probíhá hodnocení dosud předložených žádostí o podporu z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. První projekty již hodnocení úspěšně absolvovaly a připravují se pro ně rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Vydáno: 09. 01. 2018
Pokud chce učitel v hodině využít ve výuce vhodné obrázky, bude si muset vystačit převážně jen s obrázky z učebnic, neboť ty na internetu mohou být zatíženy autorskými právy a nebude je moci pro vzdělávací účely použít. Takové důsledky může přinést navrhovaná směrnice k autorskému právu na jednotném digitálním trhu, kterou nyní Evropská komise projednává. Aby nová legislativa odpovídala využívání internetu ve vzdělávání pro 21. století, je možné oslovit evropské poslance prostřednictvím otevřeného dopisu. Ten je možné podepsat do 11. ledna.
Vydáno: 08. 01. 2018
Individuální vzdělávání nenahrazuje povinný poslední rok předškolního vzdělávání, a to ani u dětí žijících v prostředí sociálně vyloučených lokalit. Pro samotné mateřské školy je přechod na povinné předškolní vzdělání nicméně velmi náročný. To jsou základní zjištění dotazníkového šetření, které během září a října 2017 provedla společnost Člověk v tísni, o.p.s. ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování Úřadu vlády a dalšími partnery. Celkem bylo osloveno 96 mateřských škol a 26 školských odborů příslušných měst v 11 krajích ČR.
Vydáno: 08. 01. 2018
Setkání proběhne 16. ledna 2018 od 17:00 do 19:00 na adrese Staroměstské náměstí 4, Praha 1 
Vydáno: 05. 01. 2018
Mezi maturitními obory jsou své profesi nejvěrnější absolventi zdravotnických a ekonomických oborů, u vyučených zůstávají u své profese nejčastěji absolventi strojírenských oborů.
Vydáno: 05. 01. 2018