Aktuality - strana 240

Podle výsledků nejnovější Studie chování na internetu*, kterou si nechala vypracovat společnost Microsoft, se online prostředí a interakce uživatelů na internetu kultivuje a reakce uživatelů na online rizika zlepšuje.
Vydáno: 13. 02. 2018
Dříve byla mediální výchova ve školách hlavně o obsahu v masových médiích, nyní se více orientuje na média síťová. Proto nelze zvyšovat mediální gramotnost dětí, jestliže nezvedneme tu digitální. Tvrdí to Michal Kaderka, učitel mediální výchovy na pražském Gymnáziu Na Zatlance a spoluzakladatel Aliance pro otevřené vzdělávání. V rozhovoru pro Novinky rovněž zmiňuje, že není snadné vyučovat mediální výchovu, když politici sdílejí na internetu dezinformace.
Vydáno: 13. 02. 2018
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy letos zvýší příspěvek na stipendia doktorandů o 50 %. Dosud MŠMT posílalo vysokým školám na jednoho doktoranda 7500 Kč měsíčně, nyní se částka zvýší na 11.250 Kč. Celkem dá MŠMT na stipendia doktorandů o 400 milionů korun více.
Vydáno: 13. 02. 2018
Jen minimum škol bere při výběru potravin v potaz jako hlavní kritérium jejich cenu. Mnohem víc se zaměřují na kvalitu a většina se soustředí na vyvážený poměr cena/výkon. Nicméně děti stále nemají moc na výběr, protože školy nabízejí většinou jen jedno hlavní jídlo. A pak ho žáci třeba ani nejedí.
Vydáno: 12. 02. 2018
Hlavně nepodcenit přípravu. Tak přistupuje k obávaným přijímacím zkouškám stále větší množství studentů v Karlovarském kraji. Po desítkách se hlásí do přípravných kurzů, které otevírají školy v regionu. Týká se to zejména gymnázií, ale i 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.  
Vydáno: 12. 02. 2018
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se ohrazuje proti závěrům kontrolní zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu týkající se přidělování dotací nestátním neziskovým organizacím pracujícím s dětmi a mládeží v letech 2014 až 2016. Proces přidělování dotací byl vždy transparentní, do roku 2015 pouze platila obecnější kritéria než současné přesně definované bodování projektů. Všechny nálezy zmiňované ve zprávě NKÚ již navíc byly odstraněny.
Vydáno: 12. 02. 2018
Žáci mateřských, základních i středních škol po celé České republice budou od února do května soutěžit ve sběru nepotřebných či vysloužilých elektrozařízení a baterií. Díky soutěži EkoEDA by se měli naučit, co do této specifické kategorie „smetí“ patří a jak s ním správně ekologicky naložit. V rámci zvláštní výzvy mohou navíc bokem vytřídit staré mobily nebo tablety, čímž podpoří ochranu goril nížinných v Africe prostřednictvím Zoo Praha. 
Vydáno: 12. 02. 2018
Cílem článku je stručně okomentovat základní způsoby legálního užití autorských děl v praxi školy, a to v souvislosti se Stanoviskem k výkladu užití autorských děl ve školách z pohledu příslušných ustanovení autorského zákona zpracovaným Ústavem státu a práva AV ČR, v. v. i. [uvedené stanovisko je zpřístupněno na webových stránkách Svazu českých knihkupců a nakladatelů, z. s. (dále jen „Svaz“) [1]] a z něj vycházejícího sdělení Svazu rozeslaného ředitelům škol pod názvem Zákonné a nezákonné užití učebnic, odborných publikací a literárních děl při výuce (dále jen „Sdělení Svazu“). V článku se autoři zaměřují na užití autorského díla pedagogickým pracovníkem a školou pro vnitřní potřebu.[2]
Vydáno: 10. 02. 2018
Naši budoucnost spoluvytváří kvalitní vzdělávání a o něm rozhodují kvalitní učitelé.
Vydáno: 09. 02. 2018
Lukáš Šlehofer je koordinátorem třídy ALT na pražském Gymnáziu Na Zatlance (GNZ). GNZ je prvním pražským veřejným gymnáziem, které otevřelo program s alternativní výukou. V rozhovoru se dozvíte, co obnáší rozjezd alternativní třídy, jak se připravuje tandemová výuka, jak se při přijímacím řízení vybírají budoucí studenti či kde v alternativní výuce leží těžiště spolupráce mezi pedagogy.
Vydáno: 09. 02. 2018
Základní škola v Teplicích, která loni čelila na internetu rasistickým útokům vůči tamním žákům různých národností, získala 225 tisíc korun ze sbírky v rámci kampaně „Oni je do plynu. My je do škol!“. Část peněz škola použije na nákup tabletů pro prvňáčky a zbytek pro další vzdělávání školáků i učitelů.
Vydáno: 09. 02. 2018
O holokaustu, menšinách a toleranci se ve školách sice učí, ale na některé rozšířené předsudky to nemá vliv. Zjistil to výzkum, který realizovali a ve středu zveřejnili odborníci z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) ve spolupráci se Sociologickým ústavem.
Vydáno: 09. 02. 2018
Meziroční pokles absolventů učňovských oborů se zastavuje, roste zájem o nástrojařinu, elektromechaniku nebo potravinářství. Dále se naopak propadají počty zedníků nebo truhlářů. V příštích letech se počty studentů na učilištích ještě zvýší.
Vydáno: 09. 02. 2018
Na MŠMT se 1. února 2018 uskutečnil kulatý stůl k podpoře regionálních inovačních systémů prostřednictvím výzvy Smart Akcelerátor. O úspěšných aktivitách projektů realizovaných v rámci této výzvy a budoucnosti další takto zaměřené výzvy z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) diskutovali zástupci MŠMT, krajů, regionálních inovačních center, Úřadu vlády, Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva průmyslu a obchodu.
Vydáno: 09. 02. 2018
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami v Novém Městě na Moravě uspořádá ve dnech 27.  – 29. března 2018 již 15. ročník konference Počítač ve škole.
Vydáno: 09. 02. 2018
Bilance hodnocení českého vzdělávacího systému se nelepší. Jako pozitivum lze vnímat jednoznačnou shodu politických stran na tom, že je potřeba přidat učitelům. V ostatních důležitých událostech a opatřeních převažují spíše negativa, ať už jde o povinné předškolní vzdělávání, způsob zahájení revize rámcových vzdělávacích programů či neschopnost reagovat na požadavky rodičů. Některé dlouhodobě neřešené problémy jsou varovné, jako třeba víceletá gymnázia či prohlubování rozdílů mezi regiony. Vše umocňuje chybějící vize a laxnost v dodržování přijatých strategií.
Vydáno: 08. 02. 2018
Mentoring je považován za typ podpory, která dokáže proměňovat výuku v jednotlivých třídách i kulturu celé školy. Máme-li jasno v tom, že mentoring chceme využít jako součást systému zvyšování kvality naší školy, stojíme před rozhodnutím, zda půjdeme cestou externího, interního mentoringu, či jejich kombinace. Pojďme se spolu zabývat jejich výhodami a případnými úskalími a sdílejme zkušenosti mentorů i ředitelů některých škol.
Vydáno: 08. 02. 2018
Připravili jsme pro vás analýzu vývoje počtu žáků s poruchami chování v základním školství a souvisejících proměnných (vývoje počtu klientů kurátorů pro děti a mládež, počtu trestných činů spáchaných mladistvými apod.). Přestože se může zdát, že počet žáků s problémy v chování narůstá, ve skutečnosti je dlouhodobě setrvalý. Došlo však k výrazné proměně v oblasti diagnostiky, kdy je ve školství častěji než dříve udělována diagnóza poruchy chování. 
Vydáno: 07. 02. 2018
Uveřejňujeme metodickou podporu a zároveň odkazy na důležité dokumenty.
Vydáno: 07. 02. 2018
Digikoalice Vás zve ke kulatému stolu na téma vize nového obsahu výuky informatiky a informatického myšlení - 8. února od 14.30 na MŠMT.
Vydáno: 07. 02. 2018