Aktuality - strana 241
Digikoalice Vás zve ke kulatému stolu na téma vize nového obsahu výuky informatiky a informatického myšlení - 8. února od 14.30 na MŠMT.
20. února: Improvizace pro učitele
Tato sova patří mezi velmi ohrožené druhy, v Česku jich žije pouze 100 až 300 párů. Česká ornitologická společnost (ČSO) udílí titul Pták roku pravidelně, dosud ornitologové volili ze zástupců rozšířených druhů.
2. února 2018 skončily Hry VIII. zimní olympiády dětí a mládeže, které se tentokrát konaly v Pardubickém kraji. O medaile se bojovalo v jedenácti sportovních soutěžích (alpské lyžování, běžecké lyžování, lední hokej, skicross, snowboarding, biatlon, krasobruslení, rychlobruslení, lyžařský orientační běh, taneční soutěž a šachy).
Jak může sloužit řediteli, když učitelé v jeho týmu využívají v komunikaci mentorské dovednosti? Co to dělá s kulturou školy a efektivitou učitelské práce? Jak více vytěžit z profesního vzdělávání? Mentoring je považován za typ podpory, která dokáže proměňovat výuku v jednotlivých třídách i kulturu školy. Pomáhá vytvářet prostředí pro profesní i osobní rozvoj a je cestou k daleko efektivnější komunikaci v pracovních i osobních vztazích. Učitelé, kteří mají mentorské dovednosti, pomáhají růst žákům i svým kolegům, lépe plánují a vyhodnocují své učení. Ředitelům škol poskytuje mentoring užitečné nástroje pro efektivní vedení pedagogického sboru.
V minulém čísle „Speciálu pro střední školy“[1] představovala Miroslava Fatková, vedoucí oddělení Talentcentra NIDV, úspěchy českých středoškoláků v mezinárodních soutěžích. Mezi nimi vynikají ocenění, která získala osmnáctiletá studentka gymnázia Karina Movsesjan. Jak se vlastně rodí takový velký úspěch? Jaké úsilí za ním stojí? A jaké podmínky potřebuje nadaný žák ke svému rozvoji? Ideální témata pro rozhovor. Nebylo ale vůbec jednoduché jej uskutečnit. Nakonec jsme s Karinou hovořily pouze přes Skype, a to v pátek v půl osmé večer, protože měla rozpracovaný důležitý pokus. Z monitoru se na mě usmívala osmnáctiletá dívka, která má jasnou představu o své budoucnosti a kterou to, co dělá, nesmírně baví. A právě ona objevila procesy, které mohou stát za vznikem nádorových onemocnění.
Je strašně důležité, aby přišli do kontaktu s návykovými látkami jako alkohol a cigarety co nejpozději, vždy to jde ruku v ruce s dalšími negativními jevy jako záškoláctví, říká Helena Rampachová, předsedkyně Asociace nestátních organizací, která v Česku zahájila kampaň Zůstaň nad vlivem.
Cena Gratias Tibi, kterou každoročně uděluje společnost Člověk v tísni, oceňuje projekty mladých lidí, kterým není okolní svět lhostejný a naopak se snaží život lidí ve své blízkosti neustále zlepšovat.
"Platy se ve veřejných službách zvedaly naposledy před čtvrt rokem, tedy od listopadu. Učitelům tarif vzrostl o 15 procent, ostatním o deset procent."
Projektový tým zveřejňuje pomůcku pro žadatele výzvy Místní akční plány rozvoje vzdělávání II, a to předvyplněný vzor přílohy „Přehled klíčových výstupů k naplnění monitorovacích indikátorů ESF ŽADATEL“.
Pracovníci projektu SRP připravují v souvislosti plánovanou výzvou „Projekty zjednodušeného vykazování – Šablony II“ zajímavé a užitečné prezenční semináře.
Řídicí orgán OP VVV zveřejnil na konci ledna 2018 velmi užitečné informace o chybách, které učinili žadatelé o podporu k datu první uzávěrky příjmu žádostí výzvy MAP II. Věnujte prosím pozornost chybám ve dvou důležitých oblastech – formálnímu hodnocení a hodnocení přijatelnosti. Čtěte podrobnosti níže, usnadní vám to výrazně práci!
Zajímalo je vzdělávání a přemýšleli o tom, kam dát děti do školy. A tak se rozhodli prozkoumat alternativní školy v České republice a napsat o tom knihu.
Shrnutí základních výstupů výzkumu CLoSE týkajícího se přidané hodnoty víceletých gymnázií, který na konci minulého roku zveřejnil Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání.
Odborníky v mateřské škole jsou na prvním místě pedagogové, kteří vzdělávají děti, zaznamenávají jejich vývoj, informují rodiče o pokrocích nebo rezervách dětí v jednotlivých oblastech a při individuálních konzultacích se společně domlouvají na dalším postupu z hlediska celkového osobnostního vývoje předškolního dítěte. Aby pedagogové zajišťovali odbornou péči o děti co nejkvalitněji, musí se sami průběžně vzdělávat. Vzdělávání je neméně důležité také pro ředitelky mateřských škol, na jejichž bedrech leží nejen vzdělávání dětí, ale také chod, organizace a činnost školy a orientace ve školské legislativě.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání představuje další podpořený projekt, kterým je Výpočetní a experimentální design pokročilých materiálů s novými funkcionalitami. V rámci výzvy Podpora excelentních výzkumných týmů ho realizuje ústav Nové technologie – výzkumné centrum Západočeské univerzity v Plzni.
Mateřské školky musí veganům umožnit, aby si z domova přinesli vlastní jídlo, míní ombudsmanka Anna Šabatová. Část ředitelek v tom zásadní problém nevidí, druhá však poukazuje na předpisy hygieniků a neskrývá obavy, že by si podobným svolením akorát zadělaly na problémy.
Projekt Strategické řízení a plánování ve školách a v územích (SRP) rozšiřuje tým konzultantů rozvoje školy. Pozice se hodí pro ředitele škol nebo zástupce vedení školy, kteří mají v zkušenosti s řízením pedagogického procesu. Pomozte motivovaným školám nastavit, zavést a rozvíjet postupy, které mohou výrazně zlepšit podmínky pro práci učitelů a výsledky žáků! Více informací poví následující text.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) ve středu dopoledne předal dětem na dvou pražských školách pololetní vysvědčení. Navštívil běžnou základní a jednu školu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, aby prý vyjádřil podporu vzdělávání v obou typech škol.
MŠMT udělilo v červnu a říjnu 2017 schvalovací doložky novým školním atlasům světa.