Aktuality - strana 237

Jubilejní, 20. ročník se koná 12.—18. 3. 2018.
Vydáno: 09. 03. 2018
Rodičovské iniciativy, které se snaží zakládat nové soukromé základní školy, narážejí na zamítavá stanoviska ministerstva školství. Úřad při tom často argumentuje ohrožením naplněnosti veřejných škol. Odmítnutí žadatelé však považují námitky ministerstva za scestné a soukromé školy hodlají bránit soudní cestou.
Vydáno: 08. 03. 2018
Bezpečně používat digitální technologie v běžném životě a programovat nebo vytvářet fiktivní evropský národní park. To vše se naučili žáci dvou českých škol během spolupráce s evropskými spolužáky na projektech eTwinning, které mezinárodní porota vyhodnotila jako nejlepší ve své kategorii. Do letošního ročníku soutěže o Evropské ceny eTwinning  se přitom přihlásilo na 700 evropských vzdělávacích projektů. Porotci vybrali vítěze ve 3 věkových kategoriích a udělili také 8 speciálních cen.
Vydáno: 08. 03. 2018
Z průzkumu Ipsos vyplývá, že 64 procent lidí od 16 do 22 let pociťuje velký tlak stát se úspěšnými a vydělat peníze. Pro 89 procent mladých lidí je podstatné nalézt rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Důležité jsou pro ně zkrácené úvazky, flexibilní pracovní doba a čas na další aktivity.
Vydáno: 08. 03. 2018
Na 45 dětí z Mateřské školy Srdíčko v Pardubicích a 25 dětí spolu se svými rodiči z Mateřské školy Hněvkovského v Brně se na začátku týdne zúčastnilo Čtení s EDULABem. Jde o novou aktivitu vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB), v rámci které se předškoláci rozvíjejí v dovednostech aktivního poslechu s porozuměním a v budoucnu jim napomohou v úspěšném zvládnutí vlastního čtení s porozuměním. Dětem totiž nestačí jen předčítat. Příběhy se musí naučit vnímat a přemýšlet o nich.
Vydáno: 08. 03. 2018
Podle výzkumu, který zjišťoval názory ředitelů a učitelů na dopady reformy společného vzdělávání (inkluzivní novely), se po prvním roce praxe nejvíce zlepšilo financování podpory vzdělávání pro děti se speciálními potřebami. Ředitelé běžných základních škol se však nadále potýkají s nedostatkem asistentů pedagoga nebo speciálních pedagogů. Problém vidí učitelé také ve velkém počtu žáků ve třídách.
Vydáno: 07. 03. 2018
Přihlášky do prvních ročníků už se scházejí ředitelům středních škol a učilišť v Karlovarském kraji. Velký zájem je především o technické obory.
Vydáno: 07. 03. 2018
Ředitelé a učitelé základních škol pokládají za hlavní bariéru společného vzdělávání plné třídy dětí. Potýkají se také s nedostatkem asistentů pedagoga. Ukázal to průzkum, který realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere pro nadaci Open Society Fund (OSF) a jehož závěry v úterý představili odborníci na inkluzi.
Vydáno: 07. 03. 2018
V médiích se objevují zkreslené a skutečnou situaci deformující informace o financování podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě dostupných informací EDUin zpřesňuje obraz o financování podpůrných opatření společného vzdělávání (inkluze) a souvislosti s údajným snižováním odměn učitelů v jejich nenárokové části. Problém evidentně vychází z odlišných odhadů nákladů na platy asistentů. Je ale patrné, že kraje nemusejí omezovat učitele na platech. Vše záleží na jejich vlastním odhadu a řešení.
Vydáno: 07. 03. 2018
S Raimem Vuorinenem jsem se setkala v letech 2009–2010, kdy jsem byla členkou české delegace v ELGPN. Díky této mezinárodní síti měl český tým příležitost seznámit se s příklady systémových řešení v oblasti kariérového poradenství v různých zemích Evropy. To bylo možné zejména díky výborné koordinaci ze strany Raima jako koordinátora. Je to člověk, který může nabídnout přehled o vývoji kariérového poradenství nejen ve Finsku, ale i v jiných zemích.
Vydáno: 06. 03. 2018
Společnost Montessori ČR zahajuje dvouletý mezinárodní kurz Montessori terapie, který vede Lore Anderlik – světově uznávaná odbornice na práci s dětmi s odlišnostmi. Pomocí teorie i praxe účastníkům ukáže, jak efektivně pracovat s inkluzí dětí v prostředí českých škol. Kurzu Montessori terapie – Montessori pro inkluzi se zúčastní dvacet jedna pedagogů a speciálních pedagogů z České a Slovenské republiky
Vydáno: 06. 03. 2018
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy má připravených 6 miliard korun z fondů EU na podporu škol a školek v celé republice. Peníze z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání si mezi sebe rozdělí vedle mateřských a základních škol nově také základní umělecké školy či zařízení nabízející volnočasové aktivity. Získat nemalou finanční podporu umožní jmenovaným institucím právě vyhlášená výzva s názvem Šablony II. Objem peněz v této výzvě vzrostl v porovnání s první vlnou šablon o 1,5 miliardy korun.
Vydáno: 06. 03. 2018
Vzdělávání postižených nebo výjimečně nadaných žáků v rámci běžných tříd naráží na to, že pro děti není dost odborných asistentů. Speciálního pedagoga hledalo loni v červnu až 65 procent ředitelů, asistenta pedagoga pak 84 procent. Asistenti navíc nemají vyhlídku stálého úvazku, práci dostávají většinou na dobu určitou, na jeden dva roky.
Vydáno: 06. 03. 2018
Díky evropskému Integrovanému regionálnímu operačnímu programu (IROP), který spravuje ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), má být podpořeno 164 projektů zaměřených na rozvoj vzdělávání ve školách, zejména základních. Počítá se s částkou téměř 2,9 miliardy Kč na modernizaci, u škol v sociálně vyloučených oblastech na zvyšování kapacit tříd. Celkem 80 miliónů pak poskytnou ministerstva školství a práce na obědy pro školáky z chudých rodin.
Vydáno: 05. 03. 2018
Národní ústav pro vzdělávání - newsletter Vzdělávání březen 2018
Vydáno: 05. 03. 2018
Příspěvek do diskuse o nároku dvouletých dětí na přijetí do mateřské školy.Text shrnující pohled zřizovatele napsali Milan Vácha, starosta obce Psáry a Martina Běťáková, místostarostka obce Psáry.
Vydáno: 04. 03. 2018
Přijďte s námi oslavit Den učitelů - náš den! Budeme sdílet, diskutovat a radovat se!
Vydáno: 03. 03. 2018
Automatizace může do roku 2030 ohrozit v Česku až 40 procent současných pracovních míst. V budoucnu má ovšem pracovní místa i vytvářet. Již teď v Průmyslu 4.0 hrozí kritický nedostatek kvalifikovaných pracovníků. A bude hůř. Odborníci se shodují, že hlavním problémem je školství.
Vydáno: 03. 03. 2018
Jeden svět na školách (JSNS), vzdělávací program společnosti Člověk v tísni, provedl ve spolupráci s agenturou MEDIAN v průběhu prosince 2017 a ledna 2018 druhý reprezentativní průzkum zjišťující stav výuky mediální výchovy na českých středních školách. Byli osloveni vyučující z celé České republiky, kteří se mediální výchově věnují. Dotazník vyplnilo dvě stě osmnáct z nich. Část otázek byla identická s těmi, které byly zařazeny do reprezentativního výzkumu středoškoláků, jenž Člověk v tísni publikoval v září 2017. Výstupy z obou průzkumů tak nabízejí zajímavá srovnání mediálních návyků vyučujících a studentů.
Vydáno: 03. 03. 2018
Dnes byly na valném shromáždění České asociace orální historie (COHA) slavnostně předány ceny Zlatý diktafon vítězům ve třech kategoriích: základní, střední a vysoké školy. Cena COHA Zlatý diktafon oceňuje ty nejlepší projekty žáků a studentů za poslední dva školní/akademické roky, které byly vypracovány metodou orální historie, tedy laicky „vyzpovídáním pamětníků“ daných událostí.
Vydáno: 03. 03. 2018