Světově uznávaná odbornice na inkluzi v České republice: Otřeseme zažitým myšlením a ne správně vytvořenými představami!

Vydáno: 2 minuty čtení

Společnost Montessori ČR zahajuje dvouletý mezinárodní kurz Montessori terapie, který vede Lore Anderlik – světově uznávaná odbornice na práci s dětmi s odlišnostmi. Pomocí teorie i praxe účastníkům ukáže, jak efektivně pracovat s inkluzí dětí v prostředí českých škol. Kurzu Montessori terapie – Montessori pro inkluzi se zúčastní dvacet jedna pedagogů a speciálních pedagogů z České a Slovenské republiky

„Na celý kurz se nesmírně těším,“ říká Mgr. Jana Udatná, ředitelka ZŠ a MŠ Montessori Slaný, účastnice kurzu. „U nás ve škole s dětmi s odlišnostmi pracujeme, ale rádi se naučíme, jak to dělat ještě lépe.“

5. března dopoledne mohla do prostředí Montessori terapie nahlédnout i veřejnosti. Během tříhodinové přednášky Lory Anderlik se její účastníci dozvěděli, jak německá lektorka přistupuje k inkluzivnímu vzdělávání a jakým způsobem svou teorii uplatňuje ve své padesátileté praxi.

„Abychom docílili inkluze, je třeba radikálně změnit naše zažité myšlení a kriticky přehodnotit pojem ‚mentální postižení‘. Na postižení budeme pohlížet jako na něco, co vzniklo vlivem okolností, nikoliv jako něco, co je vrozené. Podle nové definice WHO se žádný člověk se na tento svět nerodí s postižením, ale s odlišností,“ uvedla Lore Anderlik.

Podobný kurz probíhá pouze na třech místech na světě, v Rusku, Tchaj wanu a u nás. Lore Anderlik má po celém světě mnoho příznivců, kteří oceňují, že jim kurz změnil nejen pohled na mentální postižení, ale velmi často i vlastní přístup k životu.

„Obrovsky si vážíme toho, že se nám podařilo Lore Anderlik dostat právě do České republiky, pracovali jsme na tom více než tři roky. Lore má naprosto unikátní informace, jsem přesvědčena, že českým učitelům pomůže objevit úplně nové pohledy na práci s postiženými dětmi,“ řekla Dita Dlouhá, předsedkyně společnosti Montessori ČR.

Společnost Montessori ČR má s problematikou spojení montessori teorie a inkluze na školách zkušenost už z minulých let. V letech 2012–2013 realizovala projekt Montessori program pro inkluzi, kdy na běžných školách naučila pedagogy, jak pomocí vybraných montessori pomůcek usnadňovat učení dětem se speciálními potřebami.

Montessori přístup je přirozeně inkluzivní, a to jak ve školce, tak i ve škole. Proto ho lze využít na maximum. Vychází z vývojových potřeb, což znamená, že je natolik pružný, aby dal možnost zažít úspěch každému jednotlivci. Montessori systém je šitý na míru dětským potřebám.

Zdroj: Tisková zpráva Montesori pro inkluzi Další informace: www.montessoricr.cz