Aktuality - strana 263
CERMAT, organizace řízená ministerstvem školství, jež je odpovědná za přípravu jednotných přijímacích zkoušek a státních maturit, uveřejnila na svých stránkách informaci o tom, že zadání z obou řádných termínů konání přijímaček zveřejní až 12. 5. Důvodem je údajně snaha zabránit zvýhodnění uchazečů v náhradním termínu, kteří by – na rozdíl od uchazečů v řádných termínech – věděli předem aspoň přibližně, co můžou čekat. Postup Cermatu ovšem znamená, že k utajovaným zadáním se dostanou pouze ti uchazeči, kteří si je dokážou obstarat: díky kontaktům svých rodičů na středních školách nebo někde na internetu.
„Roky společného vzdělávání mi přinesly velkou sociální flexibilitu a nadhled, i když to byl často bolestný proces“, říká Petra Fridrichová, která vystudovala bez jakýchkoliv speciálních podpůrných opatření běžnou základní školu a gymnázium, přestože jí byla v raném dětství diagnostikována dětská mozková obrna (DMO).
11.4. 2017 byla zahájena společná část maturitní zkoušky písemnými pracemi z českého jazyka a literatury. Zkouška byla zahájena podle jednotného zkušebního schématu ve 12:00 hodin. Zkoušky se konaly v 6 470 učebnách. Po jejich ukončení čekalo na školní maturitní komisaře skenování 6 470 digitalizačních dávek (sad záznamových archů z učeben).
Rozsáhlý průzkum společnosti Microsoft ukazuje, že máme pouhé dva roky na to, abychom české dívky nadchli pro vědu a technologie. Ve srovnání s jinými evropskými státy je zájem dívek v Česku o matematiku, fyziku, chemii, přírodovědu a informatiku od počátku nižší a mnohem rychleji opadá. Průzkum nazvaný „Proč evropské dívky nemají rády vědu a technologie?“ provedl Microsoft v jedenácti evropských zemí mezi 11 500 dívkami ve věku 11-18 let, z toho 500 z Česka. Průzkum hledá odpověď na otázku, proč se ženy věnují přírodovědným a technickým oborům1 v mnohem menší míře než muži.
Zpět na 1, tudydál nebo Na Mamuta! jsou názvy tří z devatenácti projektů, se kterými se mladí lidé přihlásili do druhého ročníku soutěže hledající budoucí politiky. V ní by měli během jednoho měsíce prokázat schopnost reagovat a vést projekt i lídrovský potenciál. O jejich postupu v soutěži bude rozhodovat porota, která v průběhu čtyř kol vybere finální dvojici, jež se utká v duelu moderovaném Václavem Moravcem. O letošním vítězi pak rozhodne hlasování veřejnosti. Pořad vysílá ode dneška internetová televize Stream.cz.
Letošní, v pořadí druhý ročník vzdělávací konference BE IN KARLÍN, která proběhne 2. 6. 2017 v prostorách Karlínské obchodní akademie a VOŠE, představí současné trendy, metody a inovace v pedagogice. Inspirujeme se zážitkovou pedagogikou, metodami konstruktivismu a konektivismu. Tradiční formát konferencí je přežitý. Lázně BE IN KARLÍN budou prožitkové, praktické, inspirující i relaxační. Mottem konference je inspirace a relaxace. Cílem je ujasnit si lépe vizi učitele, studenta a rodiče ve škole 21. století. BE IN KARLÍN proběhne ve spolupráci s Magistrátem Hl. města Prahy, Konsorciem pro Karlín a VOŠE, EDUin, Ashoka a dalšími.
Persona Dolls jsou panenky s osobností. Mají stejně jako děti svoje jméno, rodinu, domov, svůj příběh. Panenky přicházejí do kolektivu dětí, sdílejí s nimi svůj životní příběh a vybízejí děti, aby s nimi sdílely ten svůj. Panenky fungují jako prostředníci mezi učitelkami a dětmi i mezi dětmi navzájem, pomáhají dětem mluvit o sobě a bránit se, když se jim někdo posmívá kvůli odlišnosti, chudobě nebo jinému mateřskému jazyku.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy dnes na Smíchovské střední průmyslové škole zahájila první ročník jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. Zkoušky se se konají celkem na 1087 středních školách v České republice. Sjednocení přijímacího řízení má ověřit studijní předpoklady uchazečů o studium a dát ředitelům jednotné kritérium pro přijímání.
3. ročník soutěže Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC), jejíž tuzemské finále se konalo 8. dubna v areálu Kampusu Dejvice, zná svého vítěze. Stal se jím tým Střední odborné školy Třineckých železáren, který v šestihodinovém vytrvalostním závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem porazil devatenáct družstev středoškoláků z celé ČR.
Návrh novely zákona o pedagogických pracovnících a souvisejících zákonů, kterým se vytváří nový kariérní řád, je v současné době projednáván Poslaneckou sněmovnou jako sněmovní tisk č. 959.
V období květen – listopad 2016 provedl Nejvyšší kontrolní úřad (dále „NKÚ“) výše vymezenou kontrolní akci u tří kontrolovaných subjektů – Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání a České školní inspekce.
Vláda vzala na vědomí Soubor opatření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti školství a vzdělávání, který shrnuje cíle MŠMT v následujícím období a opatření k jejich naplnění.
„Za základní předpoklad Zuzčiny inkluze považuji její vnímání sebe samé jako samozřejmé součásti světa dětí, v němž se pohybuje ,“ říká Jana Jarošová, matka dvou dcer, učitelka klavíru a speciální pedagožka, která svou dceru od malička vychovává jako plnohodnotného člena většinové společnosti.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy začne s vědomím vlády České republiky vyjednávat s Evropskou komisí o podpoře dvou tzv. velkých projektů. Projekty budou financovány z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, jehož řídicím orgánem je právě MŠMT.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vypracovalo přehled o tom, jak věda napomáhá řešit výzvy související se stárnutím populace. „ Zpráva o vyhodnocení potenciálních možností účasti ČR v projektech mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji v kontextu stárnutí populace “ mapuje možnosti zapojení a finanční podpory mezinárodní spolupráce České republiky ve výzkumu a vývoji v oblastech zaměřených na zlepšení zdraví a životních podmínek pro seniory.
Dlouho očekávaný kariérní řád učitelů poslanci ve třetím čtení schválili. Pedagogové tak mají šanci dočkat se systému, který jim umožní perspektivu profesního rozvoje, zlepšení jejich finančních podmínek i postavení ve společnosti. Novela zákona o pedagogických pracovnících, která kariérní řád zavádí, nyní zamíří do Senátu.
Ministerstvo školství zadalo Národnímu ústavu pro vzdělávání, své přímo řízené organizaci, úkol aktualizovat tzv. rámcové vzdělávací programy, které určují obsah a průběh vzdělávání v mateřských, základních a středních školách. Vypracovaný návrh, který předpokládá větší míru unifikace vzdělávání, odstranění tzv. průřezových témat, ale např.i zavedení detailního průběžného hodnocení dosažených úspěchů a nedostatků, doposud nebyl předložen k odborné debatě. Přinášíme návrh společně s komentářem tří odborníků.
Nová škola, o.p.s. vyhlašuje jubilejní 20. ročník literární soutěže, která dává mladým romským autorům možnost popsat svět kolem sebe vlastníma očima a ocenit jejich znalost romštiny – jazyka, který se ve veřejném prostoru běžně nevyskytuje. Většinové společnosti pak přibližuje svět romských dětí a zvyšuje povědomí o možnostech romštiny jako plnohodnotného jazyka.
Je to dítě jen trochu živější než ostatní, nebo už je třeba se odlišnostmi v jeho chování více zabývat? Jak poznat, že dítě potřebuje speciální péči? A co když už dítě do mateřské školy přichází s konkrétní diagnózou? Jak s takovým dítětem komunikovat a jak to sdělit ostatním dětem a jejich rodičům?