Pedagogický proces - strana 8

  • Článek
Webové stránky jsou již řadu let nezbytným nástrojem prezentace každé školy. S nástupem sociálních sítí ale také rapidně vzrostlo množství videoobsahu kolem nás. Bez ohledu na to, jak se stavíme k možnosti využití samotných sociálních sítí, se právě video ukázalo být ideálním způsobem, jak atraktivně předat určité informace a propagovat školu jako takovou – a to i na webu.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Známe to všichni, denně se na nás valí neuvěřitelné množství informací z nejrůznějších zdrojů a my musíme vydat poměrně mnoho energie a pozornosti na rozpoznání toho, co je důležité. Řízení školy online „váš“ obsah bezpečně pozná. Ostatním vás zatěžovat nebude. A jak to nastavit? Je to jednoduché a stačí k tomu jen pár kroků.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Herec, moderátor, režisér, ale hlavně ekolog tělem i duší. Svůj ekologický postoj k životu a planetě se snaží předat nejen rodině, ale také svým hereckým kolegům. Doma třídí odpad, splachuje vodou z dřezu, nejezdí autem, nejí maso a vyrábí mýdlový sliz. O tom, co je dobré pro životní prostředí, o oblíbených hereckých rolích, ale také o tom, proč se nestal lékařem, jsme si povídali s Petrem Vackem.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Kolik učitelů v jeden moment ve třídě je dost učitelů? Jedna třída, jedna vyučovací hodina, a tedy jeden učitel? To je standardní model fungující na převážné většině základních a středních škol v České republice. Někdy k sobě má pedagog ještě svého asistenta, ten se ale primárně věnuje jednomu či dvěma studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, nikoliv celé třídě.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Současná doba je charakterizována rychlým tempem změn a neustálým vývojem nových technologií. Ve všech oblastech společnosti je důležité být inovativní a přinášet nové myšlenky a řešení. Existuje skupina lidí, kteří jsou v tomto procesu klíčoví, protože mají schopnost vytvářet vize a nápady a přinášet do oboru inovace. Jsou také důležití pro svou dovednost inspirovat a motivovat ostatní. Své představy a myšlenky dokáží komunikovat ostatním lidem a tím je přesvědčit, aby se připojili a společně pracovali na vytváření odvážných řešení pro budoucí svět. Mají schopnost vést týmy a organizace ke společnému, ačkoli dosud nepoznanému cíli. Často působí jako mentoři a podporují další lidi v rozvoji jejich vlastních myšlenek a nápadů.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Během červencové cesty po východním pobřeží Austrálie jsem jako učitelka neodolala a do cestovního itineráře jsem zařadila i jednu „školskou“ zastávku. Tou zastávkou byla Ringwood Secondary College na okraji Melbourne – škola, kterou jsem měla možnost navštívit už před deseti lety, když jsem ještě studovala na střední. Už tehdy mě výuka na školách v zahraničí fascinovala a nyní, kdy sama učím, mě fascinuje o to víc. Doteď si pamatuji moment ze své návštěvy hodiny angličtiny, na které se studenti zabývali tématem „proč lidé vlastně chtějí žít“. Navyklá na obsah hodin českého jazyka u nás jsem si překvapeně kladla otázky typu: Kde jsou ta gramatická cvičení? Kde jsou pětiminutovky? A jak to, že tady všichni tak volně diskutují?
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Škola dítě učí a připravuje je pro život. Dnešní příprava je ve srovnání s minulostí stále delší. Zatímco před sto lety představovala u nás obecná škola vzdělání pro všechny, měšťanka pro část, vysoká škola pro 3 %, dnes se pozvolna blížíme stavu, kdy střední všeobecné vzdělání zasáhne celou populaci a alespoň na bakalářský stupeň vysoké školy dosahuje už dnes také řádově víc studentů.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Jedním z témat, které v průběhu prázdnin rezonovalo učitelskou veřejností, bylo parlamentem schválené vypuštění písm. c) z § 22a zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona). Uvedené ustanovení, ve znění účinném do konce roku 2023, zakotvuje právo pedagogického pracovníka na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálněpedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Když se zeptáte svých přátel, na jaké zážitky v rámci školní docházky nejraději vzpomínají, mnoho z nich jistě zmíní školní výlety. Tuzemské, nebo dokonce zahraniční. Když se ale zeptáte kolegů v kabinetu, jestli i oni čas výletů v rámci svého zaměstnání vnímají jako něco nadmíru pozitivního, možná mnoho z nich zakroutí hlavou. Pro učitele je to totiž velká starost. I zodpovědnost. Nově jim ale konkrétně se starostmi s organizací mimoškolních akcí může dost výrazně pomoci portál Organizátorvýletu.cz, který mají k dispozici zcela zdarma. O tom, jak projekt funguje a co nabízí, jsme si povídali s jeho zakladatelem Tomášem Veselkou.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Jihočeské Muzeum v Českých Budějovicích v rámci svých edukačních programů nabízí Archeologické muzejní kufříky. Jejich prostřednictvím se žáci všech věkových kategorií mohou seznámit s historií doslova „na vlastní kůži“. Na otázky, co Archeologické muzejní kufříky jsou a v čem spočívá jejich nevšednost, odpovídá vedoucí edukačního oddělení Jihočeského muzea Mgr. Lukáš Faktor.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Souzníte s myšlenkou, že by se více dětí mělo učit venku, ve svém přirozeném prostředí pomocí pozorování, vlastních prožitků a zároveň v souvislostech? Hledáte výukové plány, které vám budou v tomto směru dobrým pomocníkem? Možná jste je právě našli!
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Ve 2. díle seriálu o čtení v oborech se učitelka ZŠ Plešivec Dagmar Kopřivová věnuje přínosům čtení neučebnicových textů ve vlastivědě a přírodovědě. Uvádí řadu zdrojů takových textů a popisuje postupy, které ve škole využívají.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Předsudků se člověk nejlépe zbaví tak, že se o věci a dění kolem sebe aktivně zajímá a zapojuje se do něho. Členové žákovského parlamentu ze základní školy v litvínovském Janově se proto rozhodli zapojit do městského participativního rozpočtu a vybudovat v okolí své školy příjemné místo pro sousedské setkávání. Na místě vybydleného panelového domu, ve kterém bydleli kdysi jejich příbuzní, nechali vybudovat venkovní kuličkovou dráhu.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Už třetím školním rokem v Síti škol Paměti národa pořádáme vzdělávací semináře, workshopy a exkurze pro učitele společenskovědních předmětů ze základních a středních škol. Začali jsme v Praze a postupně jsme přidali další místa v Česku. Aktuálně semináře probíhají kromě Prahy také v Brně, na Jihlavsku, Karlovarsku, Kolínsku, Olomoucku a Těšínsku.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Puberta a dospívání jsou náročným obdobím, během něhož studující začínají řešit vlastní identitu, vztahy a s nimi spojenou intimitu a tělesnost. Internet, pornografie a „přestávkové“ konverzace s vrstevníky a vrstevnicemi jsou pro dospívající běžnými zdroji informací. Možnost probrat svoje otázky a obavy s dospělou autoritou je však v daném věku k nezaplacení. Sexuální výchova je příležitostí k prohlubování vazeb ve třídě a budování důvěry mezi vyučujícími a studujícími.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Eva Nečasová, výtvarnice, spoluautorka narativních počítačových her a především zakladatelka iniciativy AI dětem, je jednou z nejvytíženějších dam, s nimiž jsem dělala rozhovor. Není divu. Umělá inteligence, která je v současné době skloňována ve všech možných pádech, je jejím denním chlebem. Povídaly jsme si nejen o tom, jak by mohla AI ovlivnit vzdělávání v budoucnosti nebo proč je přesvědčena, že umělou inteligenci nebudou žáci zneužívat. „Představte si aplikaci, která v hodinách, kde je pedagog sám na 25–30 dětí, dovolí, aby se každý učil svým tempem, způsoby, které mu vyhovují. A učitelé jsou tam pro děti, motivují je, pomáhají hledat jejich silné stránky.“
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Markétu Mylkovou, učitelku matematiky na Základní škole Krnov, Janáčkovo náměstí, ocenila porota Global Teacher Prize 2023 druhým místem. Jak vypadají její hodiny? Proč nedává domácí úlohy a jaký je její názor na sdílení hodin? Nejen to se dozvíte v našem rozhovoru.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Čím dál častěji a z různých stran slýcháme, že škola žáky dostatečně nepřipravuje na budoucnost. Že mnohé informace, které se učí a memorují, nejsou pro jejich další studentský, osobní ani pracovní život podstatné. Tento rozhovor ale vypovídá o něčem úplně jiném. S Veronikou Haissingerovou, která působí jako projektová manažerka v Centru pro přenos poznatků a technologií Univerzity Karlovy, jsme si povídali o tématu podnikavosti. Sadě dovedností, které jsou potřeba pro současný život v neustále se měnícím světě a kterým se už na mnoha školách věnují.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Základní škola Střílky je jedna ze základních škol, které se ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity zapojily do projektu TA ČR Vysvědčení JINAK1) . Smyslem tohoto projektu je vytvořit pilotní design vysvědčení (závěrečného hodnocení) pro základní školy, které umožňuje žákům monitorovat svůj pokrok a výsledky a podílet se na plánování svého učení. Nejprve se v tomto článku zamýšlím nad podstatou formativního hodnocení (co, jak a proč formativně hodnotit), následně nad tím, jaký smysl má formativní hodnocení ve výchovných předmětech.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
„Pochazam z Kravařa z hausirnickeho rodu. Fater i muter ježdžili po rajchu hausirovač a zarobili se fajne penize. Tymu chčeli, abych začala hausirovač i ja. Co to obnašalo? Chodžič po domoch a prodavač belejake zboži. Korale, krajkove šnuptychle, svate obrazky nebo gardyny. Moc se mi to podobało, bo’ch se došč narajzovala a ke všeckymu aj fajně zarobiła.“
Vydáno: 19. 09. 2023