Výuka
Metodika se věnuje tématu participativního vzdělávání s důrazem na environmentální výuku a její aplikaci v českém školním prostředí. Zabývá se výzvami, kterým pedagogové čelí při zavádění participace žáků do výuky, a zdůrazňujeme důležitost tohoto přístupu při formování tzv. aktivních občanů.
- Článek
Od 1. ledna 2026 mají být na školních záchodech dostupné vložky, případně tampony. Dochází k novelizaci vyhlášky o hygienických požadavcích na prostory určené pro vzdělávání dětí, která rozšiřuje povinnou výbavu toalet užívaných žákyněmi staršími devíti let o jednotlivě balené menstruační potřeby.1) Vyhláška je skvělou příležitostí k tomu, aby se o menstruaci začalo ve školách otevřeně mluvit. Jak ale na to? A jak se vypořádat s vlastním studem?
- Článek
Pojmy jako mikroklima a wellbeeing se dostávají stále častěji do centra pozornosti nejen rodičů, ale také zřizovatelů a vedení škol v souvislosti s technickým řešením pro řízení tepelné pohody. Nezanedbatelnou součástí navrženého systému, která může přinést velké finančních úspory, je správné řízení energií a nakládání s nimi. Každá škola je jiná a každý krok směrem k lepšímu prostředí se počítá. Začněte s tématem kvality vzduchu ve škole jednoduše – například měřením jen v jediné třídě. I první malý krok může mít velký dopad.
- Článek
„Tož demokracii bychom už měli, teď ještě nějaké ty demokraty,“ konstatoval před zhruba sto lety první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Fascinující aktuálnost tohoto jednoduchého prohlášení v současnosti by nás měla vést k otázce, kde takové demokraty vlastně brát. Odpověď není těžká, ale je očividně těžké ji naplnit.
- Článek
Na počátku července pořádala v Praze International Association for Cognitive Education and Psychology (IACEP) svou tradiční mezinárodní konferenci. Sešlo se na ní více než sto odborníků z celého světa. Wolters Kluwer byl jedním z partnerů celé akce – a ne náhodou, mezi přítomnými byli mimo jiné Gunvor Sonnesyn, Beno Schraepen či Iveta Kovalčíková, s nimiž byly v minulosti ve Školním poradenství v praxi publikovány rozhovory o jejich odborných aktivitách.
- Článek
V létě tohoto roku jsme v DYS-centru ukončili tříletý mezinárodní projekt AdAPPtive (Adaptive Digital Reading) zaměřený na podporu čtenářských dovedností u raných školáků, kteří se potýkají se čtením. Kromě samotných nácviků čtení za využití digitálních technologií jsme také ve všech partnerských zemích vytvořili expertní skupiny pedagogů (tzv. Community of Practice) a sbírali zkušenosti s tím, jak lze ve výuce využívat moderní technologie i aplikace na podporu čtenářství. Partnery projektu byli kromě České republiky také vysokoškolské instituce i neziskové organizace z Irska, Belgie a Nizozemska.
- Článek
Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám jednotlivých žáků. Pro pedagogické pracovníky představují nástroje využívající umělou inteligenci možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, ale také tvůrčí činnosti.
- Článek
Jeho nadšení je nakažlivé, lásku k angličtině šíří mezi studenty i učiteli. Do online výuky dokázal pobláznit desítky tisíc lidí. Jak probíhaly jeho hodiny na gymnáziu, co je Broňův pivní test a kudy se vydat na cestě k báječné angličtině? Nejen o tom jsme si povídali s Bronislavem Sobotkou alias nadšeným učitelem angličtiny Broňou.
- Článek
Proměny přírody bývají na jaře velmi intenzivní. Kvetoucí stromy plné bzučících včel, hlasitý zpěv ptáků a syté barvy i vůně představují po chladných zimních měsících příjemnou vzpruhu nejen pro naše smysly. I to je důvod, proč mezinárodní akce Měsíc školních zahrad, která láká učitele, děti i jejich rodiče ven do přírody, probíhá každoročně právě v květnu. Školky, které se letos přidaly, si pochvalovaly web www.mesicskolnichzahrad.cz. Našly na něm totiž velké množství edukativních materiálů vyzkoušených v praxi, takže děti mohly strávit venku klidně i celý den.
- Článek
Jak vytvořit podmínky pro zapojení žáků do změn ve škole i v okolí? Vodní prvek ve městě, sdílená zahrada nebo lepší podmínky pro dojíždění na kole do školy – to všechno jsou nápady žáků. Jak je uvést v život a přitom získat nové kompetence?
- Článek
Modernizace rámcových vzdělávacích programů (RVP) přináší do českých škol nové příležitosti. Hlavním cílem změn je posílit rozvoj klíčových kompetencí, zvýšit úroveň funkční gramotnosti a podpořit wellbeing žáků. Co konkrétně tyto změny znamenají pro učitele a jak mohou přispět k efektivnější výuce?
- Článek
V současné výuce se často setkáváme s problémem, jak přizpůsobit výuku potřebám každého žáka. Někteří studenti se učí rychle a potřebují výzvy, jiní potřebují více času na pochopení látky. Jak se tedy dá zajistit, že nikdo nezaostává a zároveň se nikdo nenudí? Odpovědí na tuto výzvu je individualizovaná výuka, která vychází z konkrétních potřeb a tempa každého žáka. A jak to udělat efektivně? S pomocí digitálních materiálů, které dávají učitelům možnost přizpůsobit výuku každému studentovi.
- Článek
Dětská zvídavost je zásadním prvkem přirozeného rozvoje dětí a jejich školního úspěchu. Tento článek se zaměřuje na to, jak mohou učitelé ve třídě podpořit zvídavost svých žáků a proč je její rozvoj pro studenty tak důležitý. Představíme vám metody, jak efektivně stimulovat touhu po poznání přímo v každodenní výuce.
- Článek
Od 31. března do 11. května 2025 proběhne další ročník Kampaně obyčejného hrdinství, kterou pořádá program Ekoškola ze vzdělávacího centra TEREZA. Přidejte se i vy! Je to skvělá příležitost, jak se zapojit do ochrany životního prostředí a podpořit udržitelnost.
- Článek
Informování zákonných zástupců o podkladech hodnocení a výukových materiálech se řídí jednoznačnými a relativně jednoduchými pravidly; totéž platí i ve vztahu k dosud pasivnímu zákonnému zástupci nebo partnerovi rodiče.
- Článek
V malotřídních školách, kde se každodenní výuka odvíjí v komorním prostředí, často vyvstává otázka, jak efektivně propojit individuální přístup k žákům s moderními metodami vzdělávání. Základní škola a Mateřská škola Věšín ukazuje, že i menší instituce mohou využít digitální technologie k optimalizaci výuky a zvýšení její atraktivity.
V příloze Učitelského měsíčníku jsou klíčové dovednosti a základní znalosti prezentovány s cílem poskytnout čtenáři komplexní pohled na vzájemně propojené kompetence. Vzhledem k tomu, že se jedná o významnou změnu v učebních osnovách po dvou desetiletích, je jasné, že pedagogové budou potřebovat pomoc, aby ji mohli úspěšně zavést do svých škol.
- Článek
Následující tematický celek vychází z lidové slovesnosti a tradic. Zavede nás do období oslav masopustu a souvisejícího karnevalového veselí. Děti jsou prostřednictvím zajímavých činností, her a prožitkovým vzděláváním vedeny k pochopení významu masopustních oslav, dovědí se informace o této pradávné tradici, která se dochovala až do dnešní doby.
- Článek
Předchozí díly článku k výuce skladby se zabývaly „hmotným světem“ skladatelství, tedy základní sumou znalostí – vymezily hřiště, ve kterém se pedagogové kompozice pohybují. Třetí část – Svět snů – pojednala o tom, jak si svobodně povyskočit mimo lajny tohoto hřiště. V aktuálním textu se zaměříme na využití technologií ve výuce.