Genderová identita

  • Článek
Dospívající potřebují bezpečné a přijímající prostředí, aby se mohli úspěšně vzdělávat a rozvíjet. Je proto žádoucí, aby vyučující otevírali témata, která třídu polarizují. Projekt Učímolgbt.cz nabízí nástroje, které pomohou škole naplnit socializační roli a zároveň minimalizují riziko konfliktů.
Přijímací řízení na naši školu úspěšně absolvovala žákyně, která přijímacím řízením prošla jako dívka, ale již nyní nám společně se zákonnými zástupci oznamuje, že od září již bude v dokumentaci figurovat jako chlapec. Hned na začátku září plánujeme adaptační kurz, kterého se chce zúčastnit. Můžete nám, prosím, poradit, jak nejlépe zvolit ubytování? Bude se jednat o dvě přespání.
  • Článek
Projekt „Teaching Across Intersections“ odhalil, jak české i evropské učebnice přehlížejí rozmanitost a zachovávají stereotypy. Co si z výzkumu mohou odnést učitelé a učitelky a jak mohou začít vytvářet inkluzivnější výuku? Tento článek vám také představí metodickou příručku, která nabízí konkrétní řešení a tipy pro zlepšení výuky.
  • Článek
Nakladatelství Jota přineslo v roce 2024 knihu „Transgender: otevřený rozhovor psychologa a matky dítěte“ autorů Aleny Vernerové a Adama Suchého. Kniha slibuje přinést ucelený a nestranný pohled na problematiku transgenderu a je určena jak širší odborné veřejnosti včetně pedagogů a poradenských pracovníků ve školství, tak všem, kterých se tato tematika týká bezprostředněji – trans lidem a jejich blízkým.
  • Článek
Nový školní rok s sebou jako vždy přinesl velká očekávání i nejistotu. Studující se kromě známek mohou obávat i vztahů ve třídě. Vyučující může propadat nervozitě, že necítí pevnou půdu pod nohama v některých tématech, která má třída zájem otevírat. A rodiče jsou vystaveni manipulativním kampaním, které se je snaží vyděsit smyšlenými hrůzami, jaké na jejich děti při výuce čekají. Projekt Učímolgbt.cz je tu od toho, aby vám i v této turbulentní době pomohl budovat bezpečnou atmosféru školy, v níž děti a mládež úspěšně prospívají v učení a rozvoji osobnosti.
  • Článek
Genderové stereotypy „kluci nepláčou, zajímá je technika“ a „holčičky chtějí být kadeřnicemi“ jsou už z velké části překonané. S genderovou expertkou a lektorkou primární prevence Agátou Hrdličkovou si povídáme o tom, jaká genderová témata by se v současnosti měla objevovat ve školách a proč.
  • Článek
V předchozích číslech jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Society for All (SOFA) tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku bude poskytnut školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku se zaměříme na sedmou tematickou oblast metodik s názvem Gender a identita.
  • Článek
V přechozích číslech jsme podrobněji představily témata sexuality a genderové identity, které mnoho studujících v současnosti řeší. V tomto článku se zaměříme na to, jak tato témata přinášet do výuky. Probereme obecné zásady, kterých bychom se při otevírání LGBT+ témat v hodinách měli držet, uvedeme několik příkladů konkrétních aktivit do hodin a také tipy na organizace, na něž se lze obrátit pro specializované programy.
  • Článek
Přinášíme další článek, který se zabývá LGBT+ tématy v kontextu školního vzdělávání. Tentokrát se zaměříme na studující, kteří řeší svoji genderovou identitu a/nebo své genderové projevy, a školy stojící před rozhodnutím, jak reagovat. Trans studující by měli dostat ve školách podporu a měli by se cítit v bezpečí. Zajištění bezpečí a respektu však může někdy být obtížné, jak ukazuje následující příběh.
  • Článek
Patříte mezi vyučující, kteří registrují větší výskyt LGBT+ témat ve škole? Máte ve svých třídách studující, kteří se hlásí k ne-heterosexuální sexuální orientaci nebo menšinové genderové identitě? Naše zkušenosti ukazují, že podle mnoha vyučujících těchto studentů a studentek přibývá. Téma se objevuje stále častěji v politických a kulturních debatách, v médiích a ve veřejném diskurzu. Je tedy logické, že se musí řešit také ve školách, a to buď v souvislosti s identitou samotných studujících, nebo jako téma do výuky, o kterém studující chtějí mluvit.