Porušení zabezpečení osobních údajů v poradenských zařízeních

Cílem článku je zanalyzovat problematiku hlášení porušení zabezpečení osobních údajů v rámci činnosti poradenských zařízení dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen „Nařízení“). Tato povinnost je pro poradenská zařízení významná, jelikož pracují s vysoce osobními, až citlivými údaji dětí, které jsou brány jako zranitelné subjekty. Neoprávněný přístup k těmto údajům navíc může mít dalekosáhlé následky.

Porušení zabezpečení osobních údajů v poradenských zařízeních
Mgr.
Alice
Frýbová
právnička společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
RNDr. Ing.
Iva
Urbanová
lektorka, Centrum školského managementu PedF UK
Povinnost hlásit porušení zabezpečení spočívá v povinnosti správců, tedy též právnických osob vykonávajících činnost poradenských zařízení, ohlašovat jakékoliv porušení zabezpečení osobních údajů, které může mít za následek riziko pro práva a svobody fyzických osob. Při realizaci této povinnosti by si měli správci položit následující otázky:
1. Došlo k porušení zabezpečení osobních údajů?
Nejprve by si měla poradenská zařízení ujasnit, zda došlo k porušení zabezpečení a zda se toto porušení dotýká osobních údajů. Porušením zabezpečení osobních údajů se rozumí takové porušení zabezpečení, které vede k náhodnému nebo protiprávnímu zničení, ztrátě, změně nebo neoprávněnému poskytnutí nebo zpřístupnění přenášených, uložených nebo jinak zpracovávaných osobních údajů. V praxi poradenských zařízení se může jednat např. o ztrátu spisu dítěte, který obsahuje citlivé osobní údaje, mající za následek buď ztrátu těchto údajů, nebo možný neoprávněný přístup k osobním údajům. Porušením zabezpečení osobních údajů však nebude běžná ztráta klíče od budovy školy, kde jsou v listinné podobě uloženy spisy žáků, kterým jsou poskytovány poradenské služby, pokud správce s vysokou pravděpodobností ví/očekává, že k neoprávněnému přístupu k osobním údajům nedošlo (např. prověřil tuto skutečnost ze záznamu kamerového systému).
Problematickým aspektem se tak jeví vůbec vědomí o tom, že k porušení zabezpečení došlo. Proto je vhodné poučit zaměstnance správce, že každé porušení zabezpečení (tedy i ztrátu klíče) je nutné bezodkladně hlásit řediteli, příp. pověřenci pro ochranu osobních údajů. Tuto povinnost lze formalizovat v interní směrnici či v jiném vnitřním dokumentu.
Na tomto místě autorky upozorňují, že správce je povinen vést evidenci veškerých porušení zabezpečení osobních údajů a na žádost ji předložit Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“).
2. Jsou s tímto porušením spojena rizika pro práva a svobody subjektů údajů?
Dle čl. 33 odst. 1 Nařízení ohlášení případu není nutné, pokud je nepravděpodobné, že by toto porušení mělo za následek riziko pro práva a svobody fyzických osob (čl. 33 odst. 1 Nařízení). Při posouzení by měl správce zvažovat, jestli bude mít porušení pro subjekty údajů za následek fyzickou, hmotnou či nehmotnou újmu, jako je ztráta kontroly nad jejich osobními údaji nebo omezení jejich práv, diskriminace, krádež nebo zneužití identity, finanční ztráta, neoprávněné zrušení pseudonymizace1), poškození pověsti, ztráta důvěrnosti osobních údajů chráněných služebním tajemstvím nebo jakékoliv jiné významné hospodářské či společenské znevýhodnění dotčených fyzických osob2). V praxi poradenských zařízení je nutné k porušení přistupovat nanejvýš obezřetně, jelikož se porušení bude zpravidla týkat vysoce osobních údajů (za vysoce osobní údaj lze považovat i pouhou skutečnost, že žákovi je poskytována poradenská služba), údajů o sociální situaci nebo údajů o zdravotním stavu. Proto je při porušení zabezpečení riziko týkající se vzniku nehmotné újmy (diskriminace, poškození pověsti či společenské znevýhodnění) vyšší než např. v případě neoprávněného zveřejnění údajů ze školní matriky. Je tedy nutné u poradenských zařízení vycházet z předpokladu, že téměř všechna porušení zabezpečení osobních údajů představují takové riziko, které znamená ohlašovací povinnost.
Pokud dojde z jakéhokoli důvodu k porušení zabezpečení osobních údajů, které splňuje alespoň minimální míru rizikovosti, musí na to správce osobních údajů bez zbytečného odkladu, zpravidla však do 72 hodin, upozornit Úřad. V praxi bude obvyklé ujednání, že ohlášení na Úřad provádí pověřenec pro ochranu osobních údajů.
3. Jsou s tímto porušením spojena vysoká rizika pro subjekty údajů?
Článek 34 odst. 1 Nařízení uvádí, že pokud je pravděpodobné, že určitý případ porušení zabezpečení bude mít vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob, oznámí správce toto porušení bez zbytečného odkladu subjektu údajů. Pro praxi poradenských zařízení to znamená, že porušení zabezpečení osobních údajů je nutné hlásit primárně Úřadu, ale v některých případech též subjektům údajů. Typicky se bude jednat o ztráty celých spisů s citlivými údaji. Na druhou stranu ztráta zašifrovaného notebooku obsahujícího citlivé osobní údaje nesplní podmínku existence vysokého rizika pro subjekty údajů, proto nebude nutné tuto ztrátu oznamovat subjektu údajů. Nicméně určité riziko zde je, proto bude potřeba ohlásit daný případ Úřadu.
Ohlášení na Úřad
Ohlášení musí obsahovat:
a)
popis povahy daného případu porušení zabezpečení osobních údajů včetně, pokud je to možné, kategorií a přibližného počtu dotčených subjektů údajů a kategorií a přibližného množství dotčených záznamů osobních údajů;
b)
jméno a kontaktní údaje pověřence pro ochranu osobních údajů nebo jiného kontaktního místa, které může poskytnout bližší informace;
c)
popis pravděpodobných důsledků porušení zabezpečení osobních údajů;
d)
popis opatření, která správce přijal nebo navrhl k přijetí s cílem vyřešit dané porušení zabezpečení osobních údajů, včetně případných opatření ke zmírnění možných nepříznivých dopadů.
Není-li možné poskytnout informace současně, mohou být poskytnuty postupně bez dalšího zbytečného odkladu. V praxi tak může docházet k situaci, kdy dojde k porušení zabezpečení (např. krádež spisu). Toto porušení je nahlášeno v bodech a) až c) na Úřad. Následně správce přijme opatření (do budoucna budou údaje uložené v zamykatelných skříňkách), které následně, tzn. po lhůtě 72 hodin, nahlásí na Úřad.
Závěrem
Hlášení porušení zabezpečení je novou povinností, kterou s sebou Nařízení přináší. Jako zásadní se autorkám jeví poučení zaměstnanců o povinnosti hlásit příslušné osobě (řediteli / zástupci ředitele / pověřenci pro ochranu osobních údajů) jakékoliv porušení zabezpečení osobních údajů. Tato osoba následně vede evidence všech porušení zabezpečení osobních údajů. Povinnost hlásit porušení zabezpečení v rámci organizace může být zaměstnancům uložena např. v interním předpise. Dalším krokem je vyhodnocení rizikovosti porušení zabezpečení a s ním spojená povinnost hlásit jej na Úřad, příp. též postiženým subjektům údajů.
1) Pseudonymizací se rozumí zpracování osobních údajů tak, že již nemohou být přiřazeny konkrétnímu subjektu údajů bez použití dodatečných informací, pokud jsou tyto dodatečné informace uchovávány odděleně a vztahují se na ně technická a organizační opatření, aby bylo zajištěno, že nebudou přiřazeny identifikované či identifikovatelné fyzické osobě.
2) Bod 85 odůvodnění Nařízení.

Související dokumenty

Pracovní situace

Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů ve školách a školských zařízeních – charakteristika, podmínky legálního zpracování osobních údajů, informační povinnost správce
Informační povinnost školy nebo školského zařízení – příklady
Informační povinnost správce v případě, že osobní údaje nebyly získány od subjektu údajů
Záznamy o činnostech zpracování a školní jídelny
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Záznamy o činnostech zpracování - základní školy
Vyvěšení seznamu žáků „po nástupu GDPR“
Časté dotazy škol z oblasti GDPR
Narušování online výuky
Bezpečnost osobních údajů podle zákona o ochraně osobních údajů
Zveřejnění údaje o platu
GDPR - pro školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Kamerové systémy v mateřské škole
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR
Předávání osobních údajů žáků pojišťovnám
Metodická pomůcka k aplikaci GDPR ve školství - vydaná MŠMT
GDPR: Jak zjistit, že škola (ne)potřebuje souhlas?

Poradna

Zveřejňování fotografií
GDPR
Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky