Uživatelským podmínkám sociálních sítí lidé nerozumějí

Vydáno:

Uživatelské podmínky a spotřebitelské smlouvy mají mnoho společného. Málokdo je čte, neboť jsou často dlouhé, nesrozumitelné a navíc psané anglicky. Podobně jako když nástupem do tramvaje či autobusu projevujeme souhlas s přepravními podmínkami a uzavíráme smlouvu o přepravě, však prohlížením fotek na Instagramu či zveřejněním statusu na Facebooku souhlasíme s jejich uživatelskými a případně dalšími podmínkami a uzavíráme smlouvu o používání aplikace.

Uživatelským podmínkám sociálních sítí lidé nerozumějí
Mgr.
Jiří
Průša
odborník na kyberbezpečnost a eGovernment
Alespoň podle GDPR (viz čl. 12) by již téměř dva roky měly tyto podmínky stručným, transparentním, srozumitelným a snadno přístupným způsobem za použití jasných a jednoduchých jazykových prostředků podávat veškeré informace o zpracování osobních údajů, zejména pokud se jedná o informace určené konkrétně dítěti.
Jak to však vypadá v praxi a zda podmínkám skutečně rozumíte, si můžete vyzkoušet na mém oblíbeném příkladu. Většina uživatelských podmínek obsahuje ustanovení o tom, od kolika let je můžete používat. Ti, kteří vládnou angličtinou, si mohou porozumění vyzkoušet na podmínkách WhatsAppu, pro ty, kterým je bližší čeština, pak na pod