Škola jako veřejná služba aneb Splní vaše škola očekávání dnešní veřejnosti?

Vydáno:

Nedávný průzkum společnosti EDUin v kampani Česko mluví o vzdělávání odhalil představy a očekávání veřejnosti o vzdělávání národa a české škole. Je důležitější předávané penzum encyklopedických znalostí, nebo výchova k hodnotám a tradicím? A co znamená PR vaší školy? Inspirujte se ve vývoji a modernizaci vaší školy.

Škola jako veřejná služba aneb splní vaše škola očekávání dnešní veřejnosti?
Mgr.
Katarína
Krahulová
Ph. D.
pedagožka, Liga lidských práv
Škola se stala institucí, která je
otevřeným výchovně-vzdělávacím centrem
nejen pro žáky, ale i rodinu a veřejnost v jejím okolí. A nemusí o sobě dát vědět pouze svou webovou stránkou, ale také třeba získáváním různých ocenění a certifikátu, například
Certifikát Férová škola
od Ligy lidských práv1)nebo
osvědčení Rodiče vítáni
od společnosti EDUin,2) a tedy sdílením svého profilu na jiných webech. Obsah tohoto profilu mohou nachystat žáci školy například v rámci projektové výuky. Rodiče získají další spojení se svou školou a škola samotná vysílá signál aktivity a otevřenosti.
OČEKÁVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Jak vůbec (nejen rodičovská) veřejnost smýšlí o dnešní škole? Rozhodně ne jako o uzavřené instituci pouze pro žáky či některé vybrané skupiny žáků. Naopak, vizí je mít otevřené vzdělávání pro všechny, celoživotní, flexibilní a teoreticko-prakticky propojené.
Jeden z výstupů z kampaně
Česko mluví o vzdělávání
je deset kroků k naplnění této vize na straně školy a na straně státu.3)
POZNÁMKA REDAKCE
V srpnovém Řízení školy jsme na vnitřních stranách obálky časopisu otiskli grafiku ke kampani včetně grafického zpracování nazvaného „Návrhy 10 kroků k naplnění vize“ v souvislosti s článkem Tomáše Feřtka „Jak Česko mluvilo o vzdělávání“.
A jaké cíle vzdělávání tedy veřejnost očekává? Spíše
etické hodnoty
nežli encyklopedické znalosti. 22,4 % z 512 dotazovaných osob v kampani Česko mluví o vzdělávání se shodlo na hodnotovém profilu člověka morálního a odpovědného, který si hledá svou individuální cestu, následuje s 18 % člověk tolerantní a solidární, který chápe důležitost vztahů a dále s 15,4 % motivovaný a celoživotně se vzdělávající pracující člověk.
Vzpomeňte na film
Marečku, podejte mi pero
a mistra Jiřího Kroupu, který pod kolektivním nátlakem podstoupil profesní vzdělávání, ale nezapomněl ani na toleranci a solidaritu ke svým blízkým a odpovědně dotáhl své vzdělávání do konce. Tato představa je obdobná, jen
škola a vzdělávání nejsou tak formální a uzavřené.
Zapomeňte na výuku v lavicích. Dnes se vzdělává na koberci nebo v přírodě a učitel nestojí v popředí, ale provází edukačním procesem. Je to velmi náročný proces, protože právě apel 22,4 % dotazovaných v kampani na člověka, který si hledá svou individuální cestu, znamená, že učitel má ve třídě asi 20 různých osobností, kterým musí nabídnout 20 různých cest ke vzdělání, a tedy
umět modifikovat jeden vzdělávací obsah.
Vzdělávání je podobné jako jiné služby, například restaurace dnes reagují na poptávku vegetariánů či lidí s alergií na lepek, a oblíbené jsou ty, které nabízí něco navíc – příjemné prostředí a usměvavý personál.
SMĚREM KE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY
1. Manažerský přístup vedení školy
Ředitel(ka) školy už dávno není učitel(ka), který ve volném čase mezi výukou tělocviku nebo výtvarky odbíhá k manažerování školy. Učení jde stranou a na prvním místě je organizace a provoz školy. Ukazuje se, že pro dlouhodobé plánování se ředitel(ka) neobejde bez vize školy a vypracování strategie. Základní otázkou je: jaká naše škola chce být, jaká a kde bude třeba za 5 let?
„Pokud se ředitel školy rozhodne transformovat školu směrem ke zvyšování kvality vzdělávacího procesu, měl by si v první řadě uvědomit, že se rozhodl pro velmi charakteristický styl řízení. Musí být vnitřně přesvědčen o nutnosti změn v oblastech efektivity, otevřenosti, inovativnosti, týmové spolupráce, personálního řízení a strategického plánování. Dobře fungující prostředí moderní školní instituce není snadné vytvořit a je nutné si uvědomit, že se jedná o otevřený proces,“ říká Vladimíra Foist, ředitel školy ZŠ Poběžovice.
2. Vzdělávání pedagogů
Vzdělávání
celoživotní a odborné
je základem profesního vývoje. Nejde pouze o návštěvu semináře či kurzu. Nápomocí učiteli může být i hospitace kolegy ve výuce s následnou analýzou a rozhovorem, který by měl směřovat k podpoře kolegy a doporučení do budoucna, nikoliv k vzájemným pomluvám v pedagogickém sboru. Učitel se může zaměřit na krátkodobou spolupráci s externistou, například 5 setkání s koučem, který ho doprovází v otázkách profesního vývoje. Nebo delší spolupráce s mentorem či supervizorem, který zná dobře učitelské povolání a dokáže být podporou i rádcem, jak se zlepšovat. Například
supervize
se v sociálních službách využívá jako prevence syndromu vyhoření a řešení úskalí spojených s každodenním výkonem náročné práce pomáhající profese. I ředitel(ka) školy je specialista, který se stará o personální politiku uvnitř školy.
3. PR – public relations neboli vztahy s veřejností
Odpověď na otázky týkající se této oblasti odhaluje kampaň Česko mluví o vzdělávání. Veřejnost je klientela školy. Jak sladit očekávání s nabídkou v možnostech legislativy a systému českého školství? Na to není jednoznačná odpověď.
Škola informuje veřejnost zejména prostřednictvím
webových stránek
nebo informacemi u zřizovatele školy (obec, kraj). Základem jsou
kontakty
a školní vzdělávací plán, který představuje výše zmiňovanou vizi školy zaměřenou na žáka a vzdělávací proces. Často nechybí
aktuality
z dění školy či
fotogalerie.
Veřejnost vnímá citelně otevřenost, formálnost školy, a to nejen z webu, ale zejména z osobního kontaktu.
Třídní schůzky
nemusí být pouze povídání s rodiči, ale divadelní představení žáků a rodičů pro širokou veřejnost či etnomarket spojený s exotickým pohoštěním pro rodiče.
Propojení zřizovatele školy a obce může být širší. Vzpomeňte na nedávné povodně. Školy poskytly nejen azyl lidem postiženým záplavami, ale následně také zorganizovaly benefiční koncerty a představení s výtěžkem na jejich podporu. Školy mohou získávat různé certifikáty a ocenění, být na dalších sdílených webech apod.
BUĎTE VIDĚT
S touto novinkou přichází také Liga lidských práv. Na svém novém webu nabízí interaktivní mapu škol, které představují příklady dobré praxe, doplněné výtvory žáků, například reportážemi, které sami natočili.
Takto mohou školy
prezentovat
svou otevřenost, prevenci šikany, týmovost třídních kolektivů, ale zejména příklady
integrace různých skupin žáků
a poskytnout tak návody pro jiné školy, které o integraci uvažují nebo s ní nemají dobrou zkušenost. Tato interaktivní mapa si klade za cíl podělit se o zkušenosti a sdílení kontaktů na různé služby nebo neziskové organizace v regionu. Může se zapojit nejen personál školy, ale také žáci, aby o své škole dali vědět okolí.
Jak se do projektu můžete zapojit?
Na webových stránkách je výzva k zapojení. Nejprve můžete jednoduše registrovat svoji školu a následně vkládat příklady dobré praxe. Není třeba složitě popisovat celý příběh, pouze vyplnit jednoduchý dotazník a můžete přidat důkazní materiál, který vytvoří právě vaši žáci. Cílem je
sesbírat 365 příkladů dobré praxe ve školním roce 2013/2014
a dát nejen veřejnosti, ale také zákonodárcům najevo, že české školství není ještě ztraceno, jen na něm musíme společně pracovat a inspirovat se navzájem.
Dejte o sobě vědět! Navštivte
www.mapaferovychskol.cz
nebo kontaktujte koordinátora výzvy Marka Zemského
mzemsky@llp.cz
nebo tel. 545 210 446. Těšíme se na spolupráci.
http://ferovaskola.cz/ocenene-skoly.html
http://www.rodicevitani.cz/rubrika/pro-skoly/
http://ceskomluvi.cz/infografika-co-jsme-zjistili-v-kampani-cesko-mluvi-o-vzdelavani/

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon