Příběhy bezpráví - projekt k moderním československým dějinám

Vydáno:

Výuka moderních československých dějin konči na českých školách mnohdy druhou světovou válkou. Jak ale žili rodiče, prarodiče či blízcí dnešních žáků základních a středních škol, kteří se narodili do demokracie? Jaký byl každodenní život v někdejším komunistickém Československu, tedy v době, kterou žáci sami nezažili a ve škole jí učitelé z různých důvodu věnují malý prostor? A jak vůbec posílit zájem mladých lidí o naši nedávnou historii? Nejen na tyto otázky reaguje projekt Příběhy bezpráví, který je ve společnosti Člověk v tísni realizován v rámci programu Jeden svět na školách.

Příběhy bezpráví – projekt k moderním československým dějinám
Mgr.
Markéta
Ševčíková
mediální koordinátorka v programu Jeden svět na školách
CO JSOU PŘÍBĚHY BEZPRÁVÍ
Hlavním cílem projektu
Příběhy bezpráví
je
přiblížit žákům a učitelům na základních a středních školách v České republice tematiku moderních československých dějin.
Projekt na školách realizujeme několika
různými formami.
Jednak
projekcemi dokumentárních i hraných filmů
a následnými
besedami s pamětníky. Dále pro učitele připravujeme
filmové sady, metodické materiály, semináře či odborné konference.
Žáky a studenty se snažíme s tématem seznámit také prostřednictvím literárních soutěží, Ceny Příběhů bezpráví nebo týmových projektů. Vybrané aktivity, jako jsou výstavy, publikace či speciální novinové přílohy, jsou dostupné i široké veřejnosti.
Do projektu se za dosavadní dobu jeho trvání zapojilo více než 1 900 základních a středních škol z celé České republiky. Téma moderních dějin je navíc zajímavé i pro ostatní evropské státy, takže se projekt v posledních letech úspěšně rozšířil také do zahraničí.
FILMOVÉ SADY, METODICKÉ MATERIÁLY A SEMINÁŘE PRO UČITELE
Sada filmů o československých dějinách
obsahuje 37 hodinových a 22 krátkých filmů, přičemž snímky pocházejí od renomovaných českých režisérů.
Metodické materiály
se vztahují k uvedeným filmovým sadám a mají vždy dvě části. V první z nich se učitelé seznamují s aktivitami k filmům nebo projekty, jež by mohly u mladých lidí vyvolat o dějinné téma zájem. Druhá pak obsahuje nejčastější otázky a odpovědi, rady a doporučení k využívání dokumentárního filmu ve výuce, komentáře historiků i pestrou nabídku doplňujících aktivit.
Pro učitele také několikrát ročně pořádáme
celodenní semináře a konference.
Výhodou oborových workshopů je nejen možnost setkání s kolegy, ale také historiky, režiséry či dalšími odborníky.
LISTOPAD JE MĚSÍCEM FILMU NA ŠKOLÁCH
Od roku 2005 se v průběhu listopadu konají na stovkách škol v celé České republice filmové projekce a besedy s pamětníky, historiky a filmaři. V rámci této akce
nabízíme základním a středním školám zdarma jeden film pojednávající o období komunistického Československa i další bonusové materiály.
Cílem projekcí a následných besed uspořádaných školami je přimět žáky a studenty k přemýšlení a diskusi. V uplynulých šesti ročnících proběhlo 3 649 projekcí a zájem pedagogů každým rokem stoupá. Hlavním tématem letošního ročníku je Emigrace a život v exilu, přičemž učitelé si budou moci vybrat například z filmů:
Pavel Tigrid – Evropan
režisérky Heleny Třeštíkové či
Swingtime
od Jaromíra Polišenského.
AKTIVITY PRO ŽÁKY A STUDENTY
Pro mladé lidi pravidelně vyhlašujeme Cenu Příběhů bezpráví, organizujeme literární soutěž a připravujeme týmové projekty.
Cena Příběhů bezprávíje udělována osobnostem, které projevily v období komunistického režimu
mimořádnou odvahu a za své činy si zaslouží ocenění.
Nominace na cenu podávají žáci a studenti ve věku 13–21 let a o výsledcích pak rozhoduje studentská porota. Každý ročník je vždy věnován památce významné osobnosti naší nedávné minulosti, pro letošní třetí ročník se jí stal pan Pavel Tigrid.
Do
literární soutěže
se zapojují žáci a studenti ve stejné věkové kategorii, jako u Ceny Příběhů bezpráví. Soutěž je pravidelně vyhlašována v průběhu listopadu a příspěvky ve formě esejí, reportáží či rozhovorů studenti posílají do února následujícího roku.
Poslední
z týmových projektů
proběhl v první polovině roku 2011 a jeho náplní bylo seznámit se s regionálními dějinami v letech 1948–1989. Na 19 školách po celé České republice se zformovalo 28 žákovských týmů, které nejen v rámci výuky, ale i ve svém volném čase vyrážely do terénu, zjišťovaly informace o své místní historii, studovaly archivní materiály a vyhledávaly pamětníky.Na seznamu témat, jimiž se žáci zabývali, se objevila
kolektivizace, politické procesy, odboj, normalizace či nezávislá kultura.
Ze všech zpracovaných projektů se v současné době vyrábí multimediální prezentace.
AKCE PRO VEŘEJNOST
V rámci projektu vydáváme
novinové přílohy, publikace
a organizujeme výstavy, které jsou připraveny jako putovní a zapůjčujeme je městům i školám.
V červnu 2011 jsme také zrealizovali první ročník akce Den Příběhů bezpráví, kterým jsme chtěli připomenout, že komunismus měl své aktivní odpůrce, které spojovalo odhodlání konat v zájmu demokracie a svobody. V rámci akce rozdávaly skupiny studentů na frekventovaných místech Prahy symbolické stužky. Žáci, učitelé i zájemci z řad široké veřejnosti byli přizváni k pietnímu držení minuty ticha u Památníku obětem komunismuna pražském Újezdě. Ve stejný den jsme pro studenty a jejich učitele připravili v historické budově Národního divadla projekce filmu o životě Dr. Milady Horákové. Celá akce pak byla doplněna vydáním komiksu o Dr. Miladě Horákové s názvem Nepřemožená, který byl poprvé publikován v USA v roce 1951.
ZAPOJTE SE
Projekt
Příběhy bezpráví
se nezabývá jednoduchým tématem. Z odborných statí historiků i vlastních zkušeností víme, že nedávná minulost je stále citlivé téma. S moderními dějinami je přesto možné pracovat i v kontextu současnosti. V rámci projektu mohou učitelé své žáky a studenty např. zapojit do projekcí Měsíce filmu na školách, motivovat k aktivitě v rámci
Ceny Příběhů bezpráví
či k účasti v literárních soutěžích nebo týmových projektech. Více informací o všech stávajících i plánovaných aktivitách najdete na internetových stránkách www.pribehybezpravi.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon