Malé velké proměny

Vydáno:

Nadace Proměny je soukromá nezisková organizace, která od roku 2006 pomáhá s rozvojem městské zeleně, podporuje proměny měst se zapojením místních obyvatel a rozvíjí povědomí společnosti o architektuře, krajinné tvorbě a vlivu prostředí na člověka. S pomocí programu „Zahrada hrou“ se již třetím rokem věnujeme proměnám školních zahrad a upozorňujeme na potenciál, který mají pro všestranný a zdravý rozvoj dětí.

Malé velké proměny
Bc.
Jolana
Říhová
 
projektová manažerka Nadace Proměny
Velká část obyvatel dnes žije nebo pracuje ve městě. Městské prostředí poskytuje dětem málo příležitostí pro volnou hru, pobyt venku v přírodě i utváření vztahu k místu, v němž žijí. Více než dříve čelí nejmladší generace obezitě kvůli nedostatku pohybu. Nesamostatnost, emocionální nestabilita, fyzická negramotnost a poruchy pozornosti jsou další možné
důsledky chybějícího kontaktu s přírodou.
PŘEHLÍŽENÝ ČESKÝ FENOMÉN
Právě školní zahrada se může stát ideálním místem pro kreativní výuku i pro
kontakt dětí s přírodou, jejich volnou hru a pohyb.
Oproti zahraničí máme v tomto směru nespornou výhodu, protože většina našich škol zahradou či vlastním pozemkem disponuje. Jejich skrytou hodnotu však zdejší společnost musí teprve pořádně docenit.
Řada zahrad svým stavem bohužel stále odkazuje na dobu před dvaceti třiceti lety, další pak často mají charakter často sterilních dětských hřišť nebo jde o oplocená sportoviště se zpevněnou plochou. Ke zdravému a všestrannému rozvoji toho ale děti potřebují mnohem víc. Vliv prostředí je zcela zásadní zejména v předškolním věku, kdy si dítě utváří základní životní návyky a rozvíjí své schopnosti a dovednosti. Program
Zahrada hrou
na
skrytý potenciál školních zahrad
upozorňuje a skrze konkrétní projekty přispívá ke zlepšení neutěšené situace. Programem
Zahrada hrou
se však snažíme především rozšířit povědomí o tom, jak je důležité, v jakém prostředí děti vyrůstají.
ŠKOLA HROU NA ZAHRADĚ
Koncept programu jsme začali chystat někdy v roce 2009. Díky rodinnému zázemí a studiu jsme dobře znali prostředí mateřských a základních škol. Toužili jsme změnit nejen podobu jejich okolí, ale především přístup k výuce a
spolupráci mezi učiteli a rodiči.
Vycházeli jsme rovněž ze zkušeností, které jsme získávali v programu
Parky.
Od začátku se ve všech našich projektech věnujeme fyzické proměně míst, ale ovlivňujeme také myšlení lidí, kteří je využívají. Do proměn je aktivně zapojujeme, poskytujeme jim příležitosti spolurozhodovat a podílet se na utváření městského prostoru. Vztah k prostředí, kde žijeme, by se ale samozřejmě měl rozvíjet od nejranějšího dětství. Všechna tato témata tak zcela přirozeně vyústila právě v program
Zahrada hrou.
S jeho pomocí ukazujeme, jak v dětech od útlého věku pěstovat vztah k okolí a k místu, v němž se mohou přirozeně
rozvíjet, objevovat, tvořit a učit se.
Kvalitně řešená zahrada školy dokáže poskytnout dětem prostředí, které bude odpovídat jejich specifickým potřebám a zároveň je od raného věku učit spolupráci, spolurozhodování a zájmu o prostor sdílený s ostatními.
Název programu odkazuje k principům výuky podle J. A. Komenského: škola hrou. Domníváme se, že každá zahrada by měla být více provázána se vzdělávacím programem školy. Její využití se nemusí omezovat pouze na environmentální výchovu. Nabízí prostor také pro
kreativní výuku, zkušenostní učení a interakci mezi vrstevníky.
Poskytuje
příležitost pro místní komunitu, její aktivizaci a setkávání.
Projekty proměn pak mohou být využity také pro vzdělávání v oblasti architektury, krajinné tvorby a pro rozvoj občanských dovedností.
POMOCNÁ RUKA PRO ŠKOLY
Vedle osvěty se s nadací věnujeme proměnám konkrétních míst. Školám v rámci programu
Zahrada hrou
 pomáháme
finančně, metodicky i spoluprací
na projektech. Důležitou součástí projektů je zapojování učitelů, dětí, rodičů i širší komunity a dobrovolníků. Každá zahrada se za účasti všech a ve spolupráci s architekty a výtvarníky proměňuje na míru dané škole a konkrétním potřebám jejích uživatelů. Děti právě skrze aktivní zapojení do projektu získávají pocit, že mohou ovlivnit prostředí kolem sebe.
Metodiku, názory odborníků a příklady dobré praxe zveřejňujeme na volně přístupném portále www.promenyproskoly.cz. Pořádáme také tematické vzdělávací akce, jako jsou konference, semináře, exkurze za dobrými příklady nebo dílny zaměřené na architekturu, které přinášejí inspiraci učitelům, architektům i širší veřejnosti.
Letos jsme dokončili proměnu dvou zahrad, které mohou sloužit jako dobrý příklad ostatním. Aktuálně se věnujeme přípravě pěti nových projektů, jejichž cílem je proměna zahrad mateřských škol v Praze. V prvním kole teď od nás dostanou příspěvek na zpracování architektonického návrhu, v dalších dvou mohou získat také grant na rekonstrukci a navazující rozvoj a údržbu zahrady. Celkem mezi ně můžeme v dalších dvou letech rozdělit až 4 miliony Kč. Vedle toho školám pomáháme s vedením projektů a zapojením komunity.
V příštím roce se chceme věnovat další propagaci našich témat a širší osvětě. Rozšiřovat budeme stávající metodiku na portále
www.promenyproskoly.cz
a připravíme i další sekci na www.portalpromen.cz, která bude věnována veřejnému prostoru ve městě. Rádi bychom také připravili metodické materiály zaměřené na využití školních zahrad, certifikaci a hygienu.
Cena za inovaci
Program
Zahrada hrou
získal na konci října ocenění za inovaci ve vzdělávání. Přínos školních zahrad vysoce ohodnotila odborná porota i veřejnost, program si tak odnesl hned dvě ceny Eduína 2013. U založení soutěže stojí obecně prospěšná společnost EDUin a český Google. Cena chce upozornit na to pozitivní, co se v posledních letech objevilo ve vzdělávání v České republice.
Zatímco odborná porota oceňovala na programu Zahrada hrou především metodickou část, veřejnost zaujala konkrétnost programu, který propojuje školu, obec a komunitu a výborně zpracované stránky, včetně metodické pomoci těm, kdo chtějí s proměnou své školní zahrady začít.
Koordinátor Eduíny
Miroslav Hřebecký
ocenění programu Zahrada hrou okomentoval takto:
„Nebývá běžné, aby veřejnost zaujalo totéž, co odbornou porotu, která hodnotí podle jiných kritérií. Veřejnost pravděpodobně zaujal fakt, že jde o srozumitelný a obecně prospěšný projekt, který má navíc pěknou a přehlednou webovou prezentaci. Odborná porota hodnotila vysoko především komplexní metodiku. Její využití umožňuje školám učit děti to, co v životě doopravdy použijí, navíc na příkladu vlastní školní zahrady a s viditelným efektem – promění se jejich prostředí, všichni kolem to vidí a děti mají být na co hrdé.“
PŘÍKLADY INSPIRUJÍ
Představte si školní zahradu, kde ze země rostou písmena, v chodníku žije nespočet vodních příšer a dřevěný domek si na vás otvírá hned několik pus. Že byste úžasem oněměli? Právě naopak: tahle zahrada učí děti mluvit! Koncem letošního června jsme ji otevřeli v Praze-Bohnicích a jedná se o vůbec první logopedickou zahradu v České republice. Vznikla v letech 2010–2013 v rámci pilotního projektu programu Zahrada hrou. Originální školní zahrada se nachází u internátu Církevní základní a mateřské školy logopedické Don Bosco, která se věnuje dětem s poruchami řeči, učení, pozornosti a s lehčími formami autismu. Před proměnou zahrada nijak nezohledňovala specifické potřeby hendikepovaných dětí ani nebyla aktivně využívána v rámci výuky. Díky proměně se nyní mohou učitelé s dětmi věnovat speciální výuce, cvičením a rehabilitacím přímo pod širým nebem. Herní prvky, které současně plní funkci didaktických logopedických pomůcek, navrhovala výtvarnice ve spolupráci se školní logopedkou, které jsme s nadací propojili. Do proměny celé zahrady se zapojily spolu s učiteli i samotné děti: vytvářely návrhy, malovaly motivy na ústřední chodník, pomáhaly s výsadbami a zapojují se i do další péče o zahradu.
Na počátku druhé proměny, kterou jsme pomohli zrealizovat, byla iniciativa dvou maminek z Českého Brodu.Ty se nechtěly smířit s tím, že zahrada místní školky se od dob jejich dětství prakticky nezměnila. Ve spolupráci s tehdejším vedením školy připravily projektový záměr, s nímž zvítězily v naší grantové výzvě vyhlášené v roce 2011. Do práce na
proměně zahrady u MŠ Kollárova
se postupně zapojili učitelky, děti, rodiče, zástupci města i sousední základní umělecké školy nebo místní skauti; při úpravách pomáhala také řada dalších dobrovolníků. Spojující linií tohoto projektu se stala myšlenka putování po různých „krajinách“, které budou děti poznávat a objevovat prostřednictvím všech svých smyslů. Výsledkem je hravá a inspirativní, přírodě blízká zahrada, která nabízí členitá zákoutí pro různé typy aktivit a řadu originálních herních prvků. Tvůrcům se zde navíc podařilo citlivě zrecyklovat řadu prvků a materiálu z původní zahrady.
Více o projektech a programu Zahrada hrou, další inspiraci a aktuální dění hledejte na:
 
Specializovaný portál zaměřený na prostředí pro děti:
www.promenyproskoly.cz
 
Web Nadace Proměny:
www.nadace-promeny.cz
 
Facebook Nadace Proměny:
www.facebook.com/NadacePromeny
 
Videa z projektů a akcí Nadace Proměny:
www.youtube.com/nadacepromeny

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon