Kvalita ve vzdělávání pohledem regionálních specifik

Vydáno:

V prosinci 2019 zveřejnila Česká školní inspekce svou výroční zprávu pojednávající o kvalitě a efektivitě vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019. Zpráva je k dispozici na www.csicr.cz. I když je zřejmé, že většina kvalitativních zjištění České školní inspekce má plošný, resp. systémový charakter, pohled z úrovně jednotlivých krajů a jejich specifik může řadu informací ukázat v ještě trochu jiném světle. A právě sledování a vyhodnocování krajských odlišností, resp. faktorů, které kvalitu a efektivitu vzdělávání a zejména výsledky, kterých ve vzdělávání žáci v jednotlivých regionech České republiky dosahují, výrazněji determinují, považuje Česká školní inspekce za nezbytný příspěvek ke komplexnosti svých výpovědí o vzdělávací soustavě.

Kvalita ve vzdělávání pohledem regionálních specifik
Mgr.
Tomáš
Zatloukal
MBA, LL.M.
ústřední školní inspektor
Socioekonomický status
Dlouhodobá zjištění ukazují, že v České republice existují regionální rozdíly v průměrném socioekonomickém statusu žáků (dále i „SES“), které souvisí s rozdílným výsledným skóre z různých oblastí mezinárodních šetření (čtenářská, přírodovědná, matematická gramotnost) i národních zjišťování. Socioekonomické charakteristiky představují výrazný faktor ovlivňující výsledky českých žáků a stojí za podstatnými rozdíly mezi školami. Jednotlivé kraje tak můžeme (s vědomím určitých omezení) řadit do skupin mimo jiné právě podle toho, do jaké kategorie z pohledu socioekonomického statusu žáků patří (vysoký SES, střední SES, nízký SES), přičemž čím vyšší SES, tím příznivější vliv rodinného prostředí žáků na jejich vzdělávací výsledky a celkovou úspěšnost ve vzdělávacím procesu. SES samozřejmě není jediným faktorem, který vzdělávací výsledky žáků ovlivňuje, jeho efekt je však velmi silný.
Obrázek 1 Rozdělení krajů do skupin podle SES
html>

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon