Jak se stát komunitní školou

Vydáno:

Historie školství se vyznačuje dlouhotrvajícím napětím mezi „progresivními“ vizemi vzdělávání, které vyžadují, aby školy přispívaly k řešení sociálních a vzdělávacích potřeb žáků a studentů, a „tradiční“ vizí, která je postavena na akademickém úspěchu, kde školy mají převažující, ne-li výhradní postavení ve vzdělávání.

Jak se stát komunitní školou
Mgr. Bc.
Marek
Lauermann
 
konzultant ICECS - The International Centre for Excelence of Community Schools (Coventry, UK), působí na PedF UK v Praze
Příznivci tradičního modelu se často ptají, zdali
péče o sociální klima nebude odvádět pozornost od obsahu vzdělávání,
především budování znalostí a dovedností. V tomto směru často vyjadřují obavy, že pedagogové v zájmu zachování dobrých osobních vztahů a řešení sociálních otázek
sníží nároky na akademický výkon žáků.
Každá komunitní škola je jiná v konkrétním
nastavení denního systému fungování,
obsahu aktivit, které zajišťuje, pouze
obecné principy
(viz kritéria Standardů komunitní školy) a
demokratická kultura školy
jsou stejné. Realizace a náplň aktivit může být zcela odlišná od jiné komunitní školy, byť by byla v blízkém sousedství. Středem zájmu je dítě a jeho budování vlastního životního stylu.Ten je nejprve nastavený rodinnými tradicemi a postupně individualizovaný participací dítěte v rámci hranic daných organizační formou fungování komunitní školy a její výchovně-vzdělávací vizí, která je spolu s rodiči a partnery školy neustále rozvíjena.
Co školy vede k procesu přeměny?
Nosnou myšlenkou řady škol, které přicházejí s komunitní vizí, je snaha vytvořit tradici a pocit hrdosti, sounáležitosti s místem, kde člověk prožívá své dětství, odkud se vydává do světa, ale kam se také může vracet. Škola se tak otevírá nejen dětem, ale i aktivitám občanských sdružení, sportovnímu vyžití dětí a dospělých, stalo se z ní
centrum celoživotního vzdělávání, setkávání i relaxačního vyžití
nejen pro děti, ale i pro dospělé všech věkových kategorií.
Mottem jiného pojetí komunitní školy je zásada realizovat takovou školu, ve které se cítí všichni dobře. Vytvořit takové prostředí není vždy lehké a vyžaduje jak organizační, tak i osobní nasazení k uskutečnění myšlenky. Tato škola má až polovinu žáků dojíždějících a početnou romskou komunitu. I přes tyto okolnosti se stala komunitním centrem nejen pro své žáky, ale také rodiče i veřejnost.
Další příklad představuje škola, kde pod vedením ředitele spoluvytváří učitelský sbor školu otevřenou, školu úspěšnou a školu vnímající poptávku poplatnou současnosti. Vizí takové školy je přesvědčení, že
komunitní škola je synonymem pro kvalitní školu.
Je to škola otevřená nejen pro děti ve všech oblastech ŠVP, ale i pro rodiče, pro veřejnost, pro zřizovatele. Otevření školy dětem pro ně znamená především partnerské vztahy, možnost spolurozhodování, odpolední aktivity a možnost využití pro děti z celého regionu (což můžeme ukázat na ZŠ a MŠ ve Višňovém anebo v Deblíně).
Škola jako otevřený prostor setkávání
Koncept komunitní školy ukazuje, že oba výše uvedené přístupy ke vzdělávání (tedy progresivní a tradiční) nejdou protichůdně proti sobě, ale mohou se
vzájemně doplňovat.
Škola sama o sobě není nic, jen pár holých stěn - to, co ji dělá živou a zajímavou, jsou lidé, kteří do ní docházejí, ať už jako učitel, anebo žáci (jakéhokoli věku), a také v ní chtějí zažít něco příjemného. Jde o to, aby byla čitelná, srozumitelná ve svých cílech a potřebách a otevřená pomoci i komunikaci se sociálními partnery. A to je o lidech, kteří v té škole působí. Lidé v ní musí být otevření jakémukoli setkání a musí sami vytvářet tyto příležitosti, aktivně zvednout telefon (ne s pocitem, že mě někdo zase otravuje, ale se zájmem, kdo to volá a co asi může chtít), podat ruku, pozdravit a představit se sám, nečekat až to udělá někdo jiný - také bychom se nemuseli dočkat. Zdravení s úsměvem posiluje naději na bližší seznámení. Podaná vizitka usnadní partnerovi orientaci, zapamatovat si jméno, uvědomit si, co partner profesně dělá, poznamenat si na druhou stranu, o čem jsme spolu hovořili, atd. Rodiče a širší veřejnost si musí zvyknout, že škola zde může být také pro ně - není dobře, pokud se na rodiče hned vychrlí seznam úkolů, které by měli udělat. Je lepší po malých krůčcích je zatahovat do dění na škole, do organizování a plánování aktivit, do poskytování zpětné vazby.
Milníky procesu přeměny na komunitní školu
Hlavním
nositelem a iniciátorem konceptu budování a posilování komunitního rozměru školy je ředitel.
Ředitel na ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze k tomu dodává:
„Je to vlastně přirozené, protože ten dává škole impulzy k rozvoji, a zejména při implementaci nových věcí a myšlenek to musí být ředitel, kdo je posouvá dopředu.“
Typický postup při zavádění komunitního vzdělávání popisuje Rýdl.1)V první fázi
škola otevírá své prostory
veřejnosti či ostatním subjektům. Například 1. základní škola v Plzni začala již při zahájení komunitního vzdělávání poskytovat své prostory občanským sdružením, se kterými spolupracuje dodnes a jejichž program obohacuje vzdělávací nabídku této školy. Školy také v této fázi připravují jednu či více místností, které budou sloužit pro
přijímání návštěv a setkávání se zástupci veřejnosti.
Tato přípravná část vyžaduje určité náklady na vybavení.
V další etapě školy připravují
budoucí program pro žáky a lidi z okolní komunity.
Jelikož by měl tento program vycházet z potřeb komunity, doporučuje Vik2) postup, kdy je nejprve nutné zjistit potřebné informace o komunitě (geografické vymezení komunity, ve které škola působí, specifika komunity, zjištění, zda v rámci komunity existují specifické skupiny, jaké další organizace v lokalitě působí, jaká je náplň jejich činnosti).3)
Závěr
Proces budování a posilování komunitního rozměru školy je především o schopnosti školy umět číst a mapovat svou komunitu a reagovat na její priority. Budeme-li vycházet z toho, že základním cílem snažení škol, tedy i komunitních škol, a tím pádem i komunit, je zlepšení života dětí, mělo by být tedy společným zájmem těchto aktérů vyvíjet aktivity, které budou takto směřovány. Ale nezapomeňme na jednu důležitou zásadu: pravidlo vyváženosti -dávání a přijímání. Steve Covey to ve své knize
7 návyků úspěšných
4)charakterizuje jako princip „výhra-výhra“, kde
ze vzájemného kontaktu získají oba.
V zájmové skupině nesmí vzniknout žádné jednostrannosti. Škola se musí starat o to, aby nebyla jednostranným partnerem. Musí si rozmyslet, co nabídne svým pomocníkům a podporovatelům jako protislužbu. Může to být třeba jen jednoduchý děkovný dopis, pozvání na koncert, večeři, zprostředkování objednávky nebo něco jiného.

1) RÝDL, K. K teorii a praxi komunitních škol v Čechách. In: MALACH, A.
Obec a škola v procesu 2. vlny porevolučních změ
n, s. 65-69. ESF, MU: Brno, 1998. 126 s. ISBN 80-210-1918-2.
VIK, V.
Plán rozvoje komunitního vzdělávání,
s. 4-22. Praha: Nová škola, 2004. 50 s. ISBN 80-254-1132-X.
VIK, V. Plán rozvoje komunitního vzdělávání, s. 5-10. Praha: Nová škola, 2004. 50 s. ISBN 80-254-1132-X.
COVEY, S.
7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život.
1. vyd. Praha: Management Press, 2006. 342 s. ISBN 80-7261-156-9.