Jak může web Gramotnosti.pro život pomoci učení v souvislostech

Vydáno:

Děti chodí do školy, aby se učily novým věcem. Přitom očekávají, že se naučí tomu, co má pro ně smysl a co bude přínosem pro společenství, ve kterém žijí. Příležitost řešit ve výuce reálné situace a úkoly mohou mít děti mimo jiné tehdy, pokud učitelé rozvíjejí jejich gramotnosti napříč různými předměty. Právě na podporu této myšlenky cílíme aktivitou Gramotnosti.pro život - učíme v souvislostech.

Jak se u nás mohou sami učitelé inspirovat, případně co nabízíme pedagogickému vedení školy, které má spolu s učiteli na kvalitu výuky největší vliv? Základem je web Gramotnosti.pro (https://gramotnosti.pro/), který vytvořil tým projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) z Národního ústavu pro vzdělávání. Web plní funkci rozcestníku, který pomáhá učitelům nacházet inspirativní zdroje k rozvoji gramotností dětí především mateřských a základních škol ve výuce. V současné době web míří na čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Aktuální informace k akcím a materiálům na rozvoj gramotností
Aktuálně obsah webu poskytuje učitelům vhled do tématu gramotností a jejich pojetí ve výuce prostřednictvím tzv. webových speciálů gramotností. Zdrojem inspirace k propojení gramotností s výukou na školách jsou blogové příspěvky. Učitelé v nich odkazují na praktické a pro gramotnosti laděné aktivity z Metodického portálu RVP.CZ. Přitom se nabízí možnost diskutovat, přinášet vlastní nápady a sdílet zkušenosti na základě uplatnění nabízených aktivit ve vlastní výuce.
Z hlediska podpory informovanosti web nabízí učitelům a dalším zájemcům možnost odebírat novinky ke gramotnostem a jejich podpoře formou pravidelných newsletterů. Díky nim je možné dostávat souhrnné informace o dostupné metodické podpoře učitelů ve výuce propojující školní učení s nadpředmětovými souvislostmi a řešením reálných problémů.
Z poslední doby bych rád upozornil například na příspěvek o kreativním využití domina ve výuce prvouky. Zajímavý je také článek odkazující na web, který může přispět k zatraktivnění výuky jednoho z tradičně nejméně oblíbených předmětů - chemie. Doporučit můžeme i článek o tvorbě e-knihy v hodinách anglického jazyka nebo webinář Technologie v rukou začínajícího učitele.
Pro gramotnosti v praxi škol je možné využít Šablon II MŠMT
Zapojit gramotnosti do výuky širším a systematickým způsobem (i co se týče financování) je možné také prostřednictvím Šablon II MŠMT. Ve spolupráci s řediteli mateřských a základních škol jsme proto vytvořili tzv. průvodce neboli elektronickou brožuru ve formátu PDF nazvanou Využití Šablon II pro podporu rozvoje gramotností1). Obsah průvodce doplňují příklady dobré praxe realizace šablon, které vytvořil tým systémového projektu SRP Národního institutu dalšího vzdělávání. Průvodce také shrnuje základní podmínky k rozvoji gramotností v praxi škol, typy aktivit, které je možné prostřednictvím šablon realizovat, stejně jako zkušenosti pedagogického vedení různorodých škol s nimi a základní doporučení týmu PPUČ k popisovaným aktivitám. Informace v publikaci doplňuje doprovodné video, kde systémem šablon srozumitelnou a odlehčenou formou provázejí zkušení mentoři Anna Doubková a Karel Tomek. Najdete ho na YouTube kanále Národního ústavu pro vzdělávání.2)
Učitelé a pedagogické vedení škol se v dnešní době setkávají se stále novými výzvami. S tím, jak se mění svět, v němž vyrůstají nové generace dětí, se mění i kontext, ve kterém pracují. Rozvoj gramotností napříč školním vzděláváním pomáhá připravovat děti, aby se dokázaly v měnícím se světě orientovat a při řešení reálných situací a problémů uplatňovat to, čím je škola vybavila.
1 https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82980&view=12726
2 https://www.youtube.com/watch?v=b7Y5e-NaiiM&t=5s

Související dokumenty

Pracovní situace

Finanční gramotnost - modelové úlohy
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon