Bohumil Sucharda - vzor pro mladé. Projekt žákovského parlamentu

Vydáno:

Dětské zastupitelstvo na Základní škole T. G. Masaryka Milovice působí již 10 let. Během této doby prošlo překotným vývojem. Nastavilo nejen pravidelná týdenní setkávání, kdy dětští zastupitelé zasedají v rámci volitelného předmětu vždy v pondělí ráno od sedmi, ale také zařadilo do své pravidelné náplně práci na celoročních projektech, které mají dopad nejen pro školu, ale i pro celé město Milovice.

Bohumil Sucharda – vzor pro mladé. Projekt žákovského parlamentu
Mgr.
Jana
Třetinová
vyučující dějepisu a výchovy k občanství na Základní škole T. G. Masaryka Milovice
Slavnostní ukončení projektu – představení knihy Bohumil Sucharda. Foto: Veronika Pevná
Poslední realizovaný projekt, za který parlament získal třetí místo v soutěži „Co dělají školy pro demokracii?“, se věnoval osobnosti Bohumila Suchardy, který byl milovickým starostou v letech 1931 až 1944. Byl zatčen gestapem za odbojovou činnost a posléze uvězněn v Malé pevnosti Terezín. Zde bohužel pan Sucharda na úplném konci války zemřel.
Dětské zastupitelstvo bádalo v desítce archivů, včetně Památníku Terezín, a spolupracovalo s vnučkami pana Suchardy. Ze získaných materiálů sestavilo publikaci o panu Suchardovi a za podpory města a školy knihu žáci vydali. Dále nechali vyrobit pamětní tabuli věnovanou panu Suchardovi, která nalezne své místo na radnici v Milovicích.
Výstupy své práce představili svým spolužákům, ale také veřejnosti a hostům na slavnostním ukončení projektu, v rámci něhož zasadili také spolu s vedením města a vnučkami pana Suchardy lípu, symbol české státnosti. Lípu zasadili v sadu u památníků obětem první světové války, který právě pan Sucharda v roce 1921 spoluzakládal k třetímu výročí vzniku ČSR.
Město Milovice je poměrně mladým městem, které se rychle rozrůstá. Dětské zastupitelstvo se prostřednictvím objevování významných dějinných okamžiků města snaží navázat pozitivní vztah občanů k městu Milovice. Zároveň také připomíná důležitou roli historie, tedy ponaučení z minulosti. Právě příběh Bohumila Suchardy splňuje oba cíle.
Postřehy žáků:
„Máme obrovskou radost, že se nám podařilo sestavit na základě archivních materiálů příběh pana Suchardy. Některé informace byly nové i pro jeho rodinu. Nejhezčí zážitky máme z dvoudenního semináře v Terezíně, kdy jsme šli po stopách pana Suchardy, a také ze setkání s vnučkami pana Suchardy. A panu starostovi se náš projekt také líbil, nejen že byl naším hostem na slavnostním ukončení projektu, ale dokonce nás požádal, zda bychom nedali dohromady medailonky i zbylých starostů města Milovice.“
Postřehy pamětníků, vnuček pana Suchardy:
„Dnešní akce se nám moc líbila, měli jste to krásně zorganizované a pro nás je důležitou vzpomínkou. Dědečka jsme si bohužel neužily, narodily jsme se až po jeho smrti. Jsme rády, že si dědečka díky této slavnosti můžeme připomenout a uchovat si hezkou vzpomínku.“
V rámci projektu byla také zasazena lípa, symbol české státnosti, pro kterou pan Sucharda položil život. Foto: Veronika Pevná

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon