Mezinárodní projekty na středních odborných školách: Jde to!

Vydáno:

Mezinárodní vzdělávací projekty již našly své pevné místo na českých školách. Velmi často jde o setkání v rámci programu Partnerství škol Comenius, kdy se partneři setkávají na jednotlivých školách a v průběhu těchto schůzek realizují v mezinárodních týmech své projektové výstupy.

Mezinárodní projekty na středních odborných školách: Jde to!
Mgr.
Pavla
Šabatková
Národní podpůrné středisko pro eTwinning, Dům zahraničních služeb
Stále častěji se však v českých školách realizují mezinárodní vzdělávací projekty on-line, s využitím počítače a internetu. Výhodou je jejich nenáročná realizace, která školy ani učitele nezatěžuje další administrativou. K zahájení spolupráce stačí vlastně jediný počítač s přístupem na internet, vhodný zahraniční partnera schopnost dohodnout se na obsahu projektu.
Možnost najít si projektového partnera, diskutovat s ostatními evropskými učitelio všem, co pedagogy zajímá, bezpečný prostor pro realizaci projektových výstupů – to vše nabízí eTwinning. Jedná se o aktivitu Evropské komise, jejímž původním záměrem bylo nabídnout školám vhodný prostor na internetu, kde by měly připravené uživatelsky příjemné prostředí pro realizaci projektu.
Dnešní eTwinning, do kterého je zapojeno více než 156 000 evropských učitelů, nabízí nejen prostor pro realizaci projektů, ale také možnost diskutovat s ostatními učiteli ve skupinách, sdílet s nimi výukové materiály a v neposlední řadě se také vzdělávat.
V mnoha českých základních a mateřských školách se stal eTwinning nedílnou součástí především výuky cizího jazyka. Žáci a učitelé tak nejen vytvářejí společné dokumenty, ale často natáčejí videa či spolu diskutují prostřednictvím videokonferencí. To vše umožňuje žákům prakticky si vyzkoušet své jazykové znalosti a tím získat další motivaci ke studiu.
Jaká je současná situace na středních odborných školách?
Hodinová dotace pro výuku cizího jazyka
je zde nižší, menší je i zájem studentů o výuku. Je tedy vůbec možné realizovat
mezinárodní projekty
na tomto typu škol? A je vůbec důvod studenty SOŠ do projektů zapojit?
Nabízíme zde
postřehy ze dvou středních škol, které eTwinning vyzkoušely.
Ing. Elena Tomanová
pracuje na střední odborné škole technického typu již téměř 20 let a z toho nejméně 10 let pracuje na mezinárodních projektech.
„Projekty jsou důležité, a to nejen z hlediska jazykového, ale i výchovného, především pro výuku týmové práce. Zároveň mají možnost projevit se i studenti, kteří třeba jinak nevynikají. Na střední odborné škole mají studenti poměrně málo hodin cizího jazyka, proto není možné pracovat na projektech zabírajících velké množství času v hodinách.
Z hlediska tematického zařazuji projekty, které jasně zapadají do kurikula a jsou obohacením probírané látky. Zároveň ale nejsou časově náročné. Kladu velký důraz na komunikaci mezi studenty na mezinárodní úrovni, proto se snažíme vytvářet úkoly tak, aby bylo nutné navzájem na sebe v malých skupinkách reagovat, abychom dosáhli cíle projektu.
Zkušenosti s projekty jsou velmi dobré – studenti si lépe zapamatují slovní zásobu daného tématu, zlepšují se i jejich komunikační schopnosti. Chápou, že pro komunikaci s partnerem musí umět využít svých jazykových znalostí. Právě toto bude pro ně důležité v jejich budoucí praxi.
Náš projekt European bridges (http://new-twinspace.etwinning.net/web/p17240/welcome) byl komunikativním projektem na téma televizní seriály, účelem bylo rozvíjet téma televize. Studenti se vzájemně představili, napsali si o svých preferencích ohledně televizních seriálů, a pak v malých mezinárodních týmech vymysleli náměty k vlastním seriálům. Vítězný scénář obě skupiny studentů nacvičily jako divadlo a zahrály svým spolužákům. Divadlo bylo natočeno, uloženo na TwinSpace a partneři si navzájem výkony prohlédli a zhodnotili.“
Stejné zkušenosti má i
Mgr. Alena Jandlová
z Obchodní akademie a Vyšší odborné školy ekonomické v Táboře.
„Jsme odborná škola obchodně podnikatelského zaměření připravující absolventy na pozice účetních, pracovníků v administrativě, marketingu nebo finančnictví. Mnozí budou obchodovat se zahraničními firmami nebo v nich přímo pracovat. Zapojením do projektů s dalšími evropskými školami získají studenti zkušenosti s mezinárodní spoluprací, poznají své vrstevníky, život v jejich zemích a naučí se pracovat v týmu, ať už národním či mezinárodním. I když je projekt jen krátkodobý, přináší praktické dovednosti pro budoucnost.
Mezinárodní partnerství začala na škole výměnou dopisů, pokračovala kratšími projekty na různá témata (problémy mladých, udržitelný rozvoj nebo historické příběhy) až k delší spolupráci v rámci programu Comenius. Pro většinu projektů využíváme platformu eTwinning, protože umožňuje spolupráci podle našich potřeb (s partnerem si sami dohodneme téma, délku, jednotlivé kroky i výstupy), můžeme ji prodloužit nebo i rozšířit v průběhu projektu. Změny závisejí pouze na partnerech. Všechny výstupy ukládáme do pracovního prostředí TwinSpace, ve kterém také komunikujeme prostřednictvím fóra.
Co se naši studenti během projektu naučí? Na počátku se podílejí na jeho přípravě, navrhují téma, postup i možný výstup. V jeho průběhu pracují ve skupinkách na jednotlivých úkolech, které vytvářejí pro zahraniční partnery, jež je budou číst a hodnotit. Nedělají tedy úkol jen pro svého učitele, ale pro někoho konkrétního v cizí zemi, který jim odpoví.
Studenti se zdokonalí ve vyhledání informací, jejich zpracování, získají nové dovednosti (práce s fotografiemi, videi, blogy), ověří si své jazykové znalosti a poznají život v zahraničí.
Máme partnerské školy v sousedních státech, proto se snažíme do každého projektu zařadit osobní setkání studentů, kteří je velmi oceňují. Možnost navštívit zahraniční školu je pro ně motivací k další práci. Díky osobním kontaktům vznikají přátelství, která pokračují i po ukončení projektu.
Během posledních tří let jsme zpracovali tři větší projekty o hospodářství a spolupráci středoevropských zemí; o Fairtrade jako globálním tématu a dobrovolnictví. Ekonomický projekt CEECONOMY(http://twinspace.etwinning.net/index.cfm?accessType=public&collabSpaceID=34855&fuseaction=home.main) hledal odpovědi na otázky, co nás spojovalo a co rozdělovalo v době Rakousko–Uherska a jak je tomu dnes. V ekonomické části jsme se navzájem seznámili s významnými firmami našich regionů a jejich vývozem do partnerských zemí. Dále následovalo porovnání důležitých statistických údajů (hrubý národní produkt, úspory obyvatel, největší exportní partneři). V rámci korespondence školních firem proběhl jednoduchý obchodní případ a studenti zpracovali články na téma, jak usnadnit zahraničnímu obchodníkovi podnikání ve své zemi, co je potřeba k založení živnosti.
Během projektu vzrůstá samostatnost studentů, protože vědí, jak mají dále postupovat a co je třeba udělat. Opakujícím problémem je nedostatek času, studenti pracují v hodinách různých předmětů, ale velkou část úkolů musejí zvládnout doma. Studenti hodnotí projekty kladně, oceňují zahraniční výměny, zajímavá témata a poznání nových zemí.“
V případě zájmu o eTwinning kontaktujte Národní středisko na etwinning@naep.cz nebo se můžete přímo zapojit na www.etwinning.net.
Další informace naleznete na webových stránkách www.dzs.cz, www.naep.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon