• Oblíbené
  • Poznámka

Komunikace s rodiči žáků: Umění vést rozhovor profesionálně

Vydáno:

Rozhovor s rodiči nebo zákonnými zástupci žáků je velmi specifická komunikační situace, která má svá pravidla a vyžaduje profesionální přístup ze strany všech pracovníků školy, pokud možno i těch provozních. Téma komunikace s rodiči je stálicí v poptávce vzdělávacích programů DVPP, přičemž trvale mají o školení zájem jednotlivci, ovšem čím dál častěji jsou semináře objednávány vedením škol takzvaně pro sborovnu. A to je dobře, neboť jednat s rodiči není totéž jako jednat se žáky či s kolegy, a už vůbec to není totéž jako mluvit s někým třeba při venčení psů – i kdybychom se přitom bavili s rodičem dětí, které „chodí k nám do školy“. Připomeňme si tedy faktory, jež pomáhají proměnit „popovídání s maminkou nebo tatínkem“ v efektivní a strukturovaný rozhovor, vedený dobře připraveným profesionálem.

Komunikace s rodiči žáků: Umění vést rozhovor profesionálně
Karla
Maříková
lektorka, supervizorka a psychoterapeutka, Poradna pro systemickou praxi VIA ALTERA; autorka se dlouhodobě zabývá procesy úspěšného zavádění supervize do školského prostředí
Profesionál o své práci přemýšlí
Většina z následně uváděných zásad a postupů patří k inovativním formám profesionálního pomáhání, a přesto zde nepůjde o pouhý jejich výčet, o strukturu či metodiku. Článek byl napsán s ambicí podnítit úvahy o smyslu, významu a možnostech zdokonalování komunikačních dovedností, o vědomém pěstování komunikačního
umění
.
Díky zkušenostem a poznatkům získaným při učitelské, lektorské a supervizní práci ve školách různého typu jsem poznala, že ten, kdo takové
umění
ovládá, dokáže i náročný rozhovor s nespokojenými rodiči postupně proměnit v důstojné, smysluplné setkání dospělých lidí, které i přes rozdílnost názorů spojuje jeden cíl: klidné, spokojené, pokud možno vnitřně motivované a v mezích možností úspěšné dítě.
Uvědomil jsem si, jak důležité je nepokazit to na začátku
Těmito slovy odpověděl jeden z absolventů školení o komunikaci s rodiči na otázku, čím mu byl seminář užitečný. Vybavuji si mladého pana ředitele v paměti: několik let ve funkci a od pohledu sympaťák. V úvodní části školení, kdy se hledají aktuální témata, vyslovil tento muž, říkejme mu třeba Honza, přání naučit se v rozhovoru „udělat pro rodiče, hlavně pro ty takzvané potížisty, víc, než obvykle dělá“. To mě zaujalo. A co pro ně obvykle děláte? – No, přijmu je, když je třeba, tak je uklidním a pak se bavíme. – Aha, jak prosté. A o čem se bavíte? – No, bavíme se, o čem je třeba.
V tu chvíli se do diskuse vzrušeně vložila jedna z přítomných dam: Teda tohle by mi úplně stačilo, přesně to bych chtěla umět, jak to děláte? Ukázalo se, že pan Honza je tak trochu talent od přírody, vyrovnaná osobnost s přirozenou autoritou, kliďas. Mnohému se asi ještě přiučil při sportování, později jako učitel tělocviku a taky v roli trenéra.
Účast na semináři mu byla užitečná k tomu, aby si uvědomil, že toho v komunikaci hodně umí a daří se mu právě proto, že dokáže vytvořit klidnou, svým způsobem podnětnou atmosféru. Původně měl pocit, že je to málo, že by se potom v rozhovoru mělo stát ještě něco víc. Co je ale víc než dokázat v rozhořčených a pochybujících rodičích vzbudit opět důvěru ve školu jako instituci a oživit jejich víru ve smysluplnost případné budoucí spolupráce?
Profesionální způsob práce v kontrolním módu
Někoho, kdo je v duchu dnešní doby více orientován „na výkon“, možná nyní napadne, že si nemůžeme dovolit vždy dlouze „ztrácet čas“ vytvářením pocitu bezpečí a společného prostoru ke spolupráci. Souhlasím, pokud se jedná o situaci, kdy už jsme dříve při jednání opakovaně byli vstřícní, naslouchali jsme, radili se „o případu“ s kolegy, snažili se o kompromis, nabízeli podporu, byli tolerantní a trpěliví… a k ničemu to nevedlo. Pak je asi zcela namístě opřít se o autoritu instituce a postupovat – stále zdvořile, avšak důsledně – jen podle litery zákona a nic víc.
Takový postup, pokud se pro něj rozhodneme po klidné úvaze, bývá nazýván
kontrolní mód
, někdy též zkráceně kontrola. Zde skutečně přebíráme kontrolu, rozhodujeme autoritativně.
Bývá prospěšné – pro hladký průběh jednání – před rodiči tuto svoji kontrolní pozici zveřejnit: klidným tónem a neutrálním jazykem stručně popsat předchozí i současný stav věcí a rozhodně, bez negativních ostnů v hlase oznámit, co je předmětem a cílem daného rozhovoru. Zde velmi záleží na „nastavení“ toho, kdo v rozhovoru zastupuje instituci. Pokud je sám vnitřně ve shodě s tím, jak postupuje, pokud si je vědom své role, svých kompetencí a pravomocí a je na jednání dostatečně připraven, i co se týká argumentů a podkladů, bývá rodičům situace obvykle zřejmá během chvíle. Sice ani pak nemusí být jednání příjemné a plné pohody, stane se ale pravděpodobně věcnějším, bez nezvládaných emocí a dospěje rychleji ke konkrétnímu výsledku. Kontrola, tedy vlastně připomenutí rolí a pravidel, není v tomto kontextu nic špatného a rozhodujeme se pro ni vždy, když vyhodnotíme, že není jiná možnost.
Jinou možností je takzvaná pomoc k svépomoci
Jde o způsob jednání, při němž se pomáhající profesionál vědomě zříká kontrolní, expertní pozice a stává se sám jedním z rovnocenných partnerů v rozhovoru. Stává se „přijatou součástí sociálního systému“, tvořeného všemi jeho členy, mnohdy i těmi momentálně nepřítomnými (žák, jeho sestra, babička, rozvedený rodič, učitelka angličtiny…). Je to systém, v němž primárně nejde o nařízenou změnu iniciovanou intervencí zvenčí (institucí), nýbrž o změnu, která má teprve nastat, a to díky „jinak“ vedené komunikaci, díky „jinému mluvení o problému a o jeho řešení“.
V tomto případě není pomáhající profesionál jediným autorem správného řešení a výhradním držitelem pravdy. Naopak vědomě předpokládá, že smysluplnější a obohacující může být vzájemné vyjasňování postojů a hledání schůdných cest vedoucích k pochopení a spolupráci. Proto
neradí, neanalyzuje, zbytečně nehodnotí a místo toho se více ptá, oceňuje, sděluje své zkušenosti, naslouchá
. Osobně nazývám tento mód pomocí k svépomoci a s úspěchem ho využívám při vzdělávání, v supervizích, v poradenství a terapii, ale i v běžném životě.
Principem pomoci k svépomoci je takzvané zkompetentnění klienta. To znamená, že klient/rodič v procesu otevřeného a nedirektivního „mluvení o tématu“, kdy jsou na stůl položeny různé možnosti, stanoviska, důvody, obavy, nápady a tak dále, dojde sám k řešení nebo ke změně pohledu na situaci – a díky tomu mnohdy i k pozitivní změně jednání. Neplatí to však jen o klientovi, změnou bývá zasažen – v dobrém smyslu slova – zpravidla i pomáhající profesionál.
Pomoc k svépomoci je způsob komunikace, který obvykle není tak rychlý, úderný a jednoznačný jako kontrolní přístup, ale jeho výsledky bývají konsenzuální, trvalejší a vznikají v klimatu vzájemného respektu, vstřícnosti, pochopení. Lidé se v takových situacích setkávají více jako lidé než jako instituce, což ovšem neznamená, že si nemají být vědomi svých momentálně zastávaných rolí. Právě důsledné vymezení a „dodržování“ rolí je jedním z tajemství, která mění povídání v profesionální rozhovor.
Role pomáhajícího profesionála
U významu rolí bych se ještě ráda zastavila, protože na školeních se v drobných obměnách opakovaně objevuje jeden specifický model, řekněme nedorozumění. Když se během semináře dostaneme k tomu, že je třeba na rozhovor být připraven, trvale se osobnostně i odborně rozvíjet, být tolerantní a trpělivě nabízet (nenutit) pomoc, když hovoříme o kontrolním a svépomocném módu, tehdy se stává, že někdo z přítomných pedagogických pracovníků už to nemůže vydržet a řekne nahlas, že „tohle by přece měli slyšet hlavně rodiče. To oni se neumějí chovat, špatně vychovávají děti, nespolupracují, jsou nezodpovědní, agresivní, arogantní – a hlavně: nemají žádný respekt vůči učitelům/vychovatelům…“.
Obvykle v takových okamžicích mlčím, tedy nepřecházím mentorsky do kontroly, nýbrž ve smyslu pomoci k svépomoci nechám rozproudit vzrušenou diskusi a jen občas něco facilitačně podotknu. Nakonec pak, když už je vyměněno dostatek (naštěstí) různorodých názorů, jakoby mimochodem a vlídně připomenu role a kompetence pedagogických pracovníků tím, že položím pár tak trochu řečnických otázek:
Jak je to vlastně – kdo z aktérů je zodpovědný za profesionální průběh rozhovoru, profesionál, nebo rodič? U koho se právem předpokládá, že je na komunikaci odborně a osobnostně připraven? Kdo má důstojně a profesionálně reprezentovat instituci?
Nic se tu neděje násilně a se zdviženým ukazovákem, a přesto, či spíše právě proto se často původní nedorozumění některých účastníků školení zřetelně mění v porozumění a uvědomění. V hodnoticích dotaznících se změna projevuje slovy jako
Získala jsem nový úhel pohledu
,
Odnáším si náměty k přemýšlení
,
Uvědomil jsem si, jak je důležité nevystupovat z role
,
Už chápu, že profesionál jsem já, a ne rodič, já zodpovídám za to, jak bude rozhovor probíhat
.
Odpovědnost za proces a rámec rozhovoru
Poslední výše citovaná reflexe je velmi výstižná a také zásadní, proto ji zopakujme v parafrázi:
Základem úspěchu je uvědomit si, že profesionální rozhovor je strukturovaný proces s jasnými pravidly, za jehož průběh odpovídá pracovník instituce.
On stanovuje, kdy, kde a za jakých podmínek se rozhovor může konat, jak dlouho může trvat, co může být jeho náplní v daném kontextu. Ale prosím pozor, aby nedošlo k mýlce: ani v nejmenším nenabádám ke konfrontačnímu povýšeneckému stylu, naopak: připomínám tu pracovníkův úkol nazývaný jazykově nepříliš vytříbeně jako „ošetření rámce rozhovoru“. Ošetřit rámec znamená postarat se o to, aby bylo všem účastníkům co nejvíce věcí jasných, ještě než samotný rozhovor fakticky začne. Pojďme se tedy podívat, co všechno může do rámce rozhovoru patřit:
a)
Mějme na paměti, že rozhovor začíná již ve chvíli, kdy dochází ke sjednávání schůzky, a je proto užitečné dobře si promyslet formu a obsah našich sdělení, pozvánek, vzkazů… Zde si znovu připomeňme, že je důležité nepokazit to na začátku a že my jsme ti, kdo mají ukázat svoji profesionalitu.
b)
Vlastně se tedy začíná ještě dříve, a to tím, že je pracovníkům vedoucím rozhovor zřejmé, jaká pravidla mají a musejí dodržovat oni sami. Na tomto místě je obzvlášť důležitá týmová spolupráce, jednotný postup zaměstnanců školy (v podstatě všech včetně paní školnice) a kvalitní podpora ze strany managementu.
c)
Rodiče je třeba opakovaně a trpělivě informovat o tom, jak to v „naší“ škole chodí ohledně jednání s učiteli, vychovateli nebo vedením. Například že není možné vyžadovat rozhovor nad rámec běžné komunikace při předávání dítěte, těsně před vyučováním, o přestávkách, neohlášeně a podobně. Přitom nezapomínat vysvětlovat dobré důvody, proč to není možné, a současně vstřícně nabízet všechny jiné možnosti, jak lze se školou komunikovat v rámci dohodnutých pravidel. Představa, že stačí jedenkrát napsat pravidla kamsi na papír a všichni se jimi budou řídit, je iluzorní.
d)
Efektivnímu průběhu rozhovoru velmi pomáhá vědomá práce s časem. Délka schůzky by vždy měla být známa předem a k tomu se ještě osvědčuje taktně upozorňovat na faktor času průběžně. Například v souvislosti s cílem, který má být naplněn:
To, co říkáte o zelených tečkách, pane Nováku, je pro mne velmi zajímavé a důležité – myslím, že bychom se k tomu měli v budoucnu ještě vrátit, pokud souhlasíte. Ale vzhledem k času, který na dnešní rozhovor máme, a vzhledem k tomu, že jsme se sešli, abychom hovořili o modrých čárkách, bylo by z mého pohledu užitečné vrátit se k našemu dohodnutému tématu, jestli dovolíte.
Dodejme, že hlídání času prospívá nejen komunikaci s poněkud „upovídanými a nestrukturovanými“ rodiči, nýbrž je důležitou oporou také těm pracovníkům, kteří mívají potíž s vlastními hranicemi a strukturou.
e)
Last but not least: k profesionalitě patří řádná příprava, dostatek informací a jistota ohledně našich kompetencí či pravomocí. Pokud nám něco z toho při jednání chybí, je nanejvýš neprofesionální improvizovat, zkoušet štěstí nebo přejít do kontroly či agrese. Snad ještě horší je uchýlit se k pasivitě a učinit kupříkladu nepatřičné ústupky. Profesionál naopak otevřeně popíše stav věcí, navrhne řešení, případně vyzve partnera v rozhovoru k návrhu, jak ve vzniklé situaci dále společně postupovat:
Tato skutečnost je pro mne nová a z mého pohledu značně mění situaci, paní Horská. Jestli je to tak, jak říkáte, není v mé kompetenci učinit teď rozhodnutí a budu o věci (co nejdříve) jednat s výchovným poradcem, případně s paní ředitelkou.
Jakmile získám dostatek informací o dalším postupu, okamžitě vám dám vědět.
Definice cíle
Vedle respektování rolí a pravidel daných institucionálně je hlavním atributem profesionálního rozhovoru přítomnost
cíle
. To znamená, že oběma stranám by mělo být zřejmé,
proč
spolu vlastně hovoří a
co
má být výsledkem jejich rozhovoru. Zde opět platí: není to rodič, kdo má toto primárně na starosti. Samozřejmě že rodič právem přichází s nějakým vlastním cílem, ovšem odpovědností pracovníka je, aby tento cíl buď reflektovaně, otevřeně přijal, protože rodičův cíl je totožný s jeho cílem, nebo aby cestou vyjasňování (proč tato věc nemůže být jediným cílem rozhovoru) dohodl s rodičem jiný obsah a cíl.
Jinými slovy, jestliže rodič kupříkladu přichází s cílem dosáhnout toho, aby učitel změnil svůj pohled na neomluvenou hodinu žáka, je to rodičův
cíl
. Jaký je učitelův
cíl
, jestliže se to dozví? Dát rodiči najevo, že nemá pravdu? Předložit mu bez diskuse pádné argumenty pro své rozhodnutí, tedy jít do kontroly? Zvolit cestu nejmenšího odporu a raději přijmout rodičovy požadavky?
Předznamenejme před závorku, že obligátním cílem profesionála by mělo být dodržení zásad vedení rozhovoru, jak jsou popsány výše. Paralelně s tím by si měl pracovník během jednání – buď v mysli, nebo třeba nahlas před rodičem – ujasňovat přijatelný
aktuální cíl
rozhovoru:
Slyším, pane Nováku, že chcete, abych změnila svůj názor na Maruščinu neomluvenou hodinu. Ráda si vyslechnu vaše argumenty a potom, jestli dovolíte, připojím své momentální stanovisko, opírající se o podklady, které mám jako třídní vaší dcery k dispozici. Tento postup by myslím mohl přispět k věcnosti našeho jednání a k správnosti dalších rozhodnutí. Viděla bych to tak, že
cílem
našeho setkání by mohla být
dohoda na dalším postupu
. Máme na náš rozhovor ještě zhruba dvacet minut, podle mých zkušeností by se nám v tomto čase mohlo podařit dospět k řešení.
Odpovědnost za obsah, redefinice cíle
Jestliže bylo řečeno, že za proces odpovídá pracovník, je namístě zdůraznit, že
obsah
by měli tvořit – zejména pokud jde o nekontrolní způsob práce – všichni účastníci rozhovoru společně. Pokud tedy pracovník odpovídá za proces, měl by to být zase on, kdo dává během komunikace dostatek prostoru také partnerům v rozhovoru, aby se mohli vyjádřit ke všemu důležitému, co zazní, nebo aby mohli vyslovit vlastní potřeby a cíle. Nikoli kvůli formální vyváženosti nebo ze zdvořilosti, nýbrž pro otevření prostoru pro nové podněty, nápady a zdroje informací.
Může se třeba stát, že rodič vysloví zásadní novou informaci, která změní původní předpokládaný cíl rozhovoru:
Můj původní předpoklad byl, že budeme hovořit o Jirkově opakovaném zapomínání, pane Nováku. Avšak na základě toho, co mi teď říkáte o komplikované situaci u vás doma, se domnívám, že dnes nejspíš raději probereme možnosti, jak (…). Může to být i z vašeho pohledu užitečné?
Důležitý je tu moment reflektování,
zveřejnění redefinice cíle
. Pro rodiče je to znamení, že paní učitelka/ředitelka/vychovatelka jen tak bezcílně nebloudí, neskáče od tématu k tématu, nýbrž ví přesně, co dělá, co říká i proč to říká. A to je pro rodiče vždy dobrá zpráva.
Důležité je nepokazit to na konci
Když se probírám hromádkou papírů, kam si zaznamenávám očekávání, potřeby, potíže, zážitky i zajímavé výroky účastníků seminářů a supervizí, je mi jasné, že mnohé ještě nebylo řečeno. Zejména o konkrétních situacích: třeba jak zdvořile zastavit nezastavitelného rodiče nebo jak naopak rozmluvit rodiče mlčícího, jak se nejlépe zachovat, když se nám nedaří zvládnout vlastní emoce, co pomáhá, když příliš často vystupujeme z role, co si počít s vulgárním rodičem nebo například zda nám přísluší dokazovat rodiči, že je lhář, případně ho o něčem poučovat…
Věru široké téma, spíš na knihu než na článek. Nuže, zůstaňme protentokrát u toho, že méně znamená někdy více, a už pouze závěrem shrňme předchozí obsah do tří bodů:
1.
Vést rozhovor profesionálně je umění.
2.
Zdokonalovat se v umění vést rozhovor je užitečné.
3.
Důležité je nepokazit to na začátku.
ZDROJE
*
Archiv soukromé praxe Karly Maříkové.
*
LUDEWIG, K.
Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe.
Překlad V. Strnad. Praha: Pallata, 1994. ISBN 80-901710-0-1.
*
Studijní materiály pro frekventanty výcviků Institutu pro supervizi a koučování Praha (HERMÉS Group).
*
Studijní materiály pro frekventanty výcviků Institutu pro systemickou zkušenost Praha (ISZ a ISZ MC).
*
ÚLEHLA, I.
Umění pomáhat.
Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2007. ISBN 978-80-8642-936-6.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu