K akvizici češtiny hravě a s radostí

Vydáno:
K akvizici češtiny hravě a s radostí
doc. PhDr.
Milan
Hrdlička
CSc.
bohemista, lingvodidaktik, Ústav bohemistických studií FF UK, katedra českého jazyka a literatury FPE ZČU
ŠKODOVÁ, S. a M. LISÁ. Jazykové hry pro malé školáky. 1. a 2. díl. Wolters Kluwer, 2020.
Je potěšitelné, že na stoupající počet žáků s odlišným mateřským jazykem na našich základních a středních školách reagují i autoři učebních materiálů. O kvalitní, moderně koncipované a skutečně komunikačně zaměřené publikace však byla doposud poměrně nouze. O to více je proto potřeba přivítat a ocenit každý další zdařilý příspěvek napomáhající uspokojit stávající nemalou poptávku. Jeden z nich bezesporu představuje dvoudílná příručka pestrých jazykových her a nápaditých komunikačních aktivit dvojice zkušených autorek Svatavy Škodové a Markéty Lisé.
Publikace oslovuje skupinu jinojazyčných školáků, pro něž jsou kvalifikovaně sestavené a přiměřeně náročné herní aktivity nejpotřebnější a nejpřínosnější, totiž žáky šesti- až desetileté. Pestré spektrum hravých jazykových činností nahrazuje mnohdy jen obtížně přístupný výklad, vedle silného prvku pozitivní motivace přináší dětem pocit radosti a uvolnění, vytváří jim prostor pro uplatnění jejich fantazie a tvořivosti, stává se přirozenou cestou k poznání pravidel sociálního chování příslušníků cílové kultury, vede žáky k utváření schopnosti vzájemné komunikace a tlumočení svých názorů a postojů, k dovednosti naslouchat druhým a respektovat je.
Uplatnění jazykových aktivit je skutečně různorodé – mohou sloužit jako úvod do výkladu učiva, ale také účinně napomáhat vyloženou látku procvičit, zopakovat či shrnout. Dvoudílný soubor her zaujme nejen komplexním charakterem, vyvážeností a proporčním zastoupením rovin jazyka (autorky přinášejí hry zaměřené na rozvoj výslovnosti, slovní zásoby i mluvnice), ale také promyšleným a srozumitelným způsobem prezentace jednotlivých činností. Každá hra je provázena zasvěceným komentářem, v němž se stručně a výstižně poukazuje na vzdělávací cíl, na formu práce, na potřebné pomůcky či nezbytné předpoklady pro její úspěšnou realizaci i na dobu trvání příslušné aktivity. Připojen je rovněž názorný popis průběhu hry včetně možných variant i upozornění na možné komplikace a případné problémové momenty. Vedle obsahové stránky je třeba ocenit také grafickou podobu souboru her, která výrazně přispívá k celkovému uživatelskému komfortu.
Domnívám se, že dvoudílná publikace
Jazykové hry pro malé školáky
přispěje ke zkvalitnění komunikační průpravy mladších cizojazyčných školáků na našich základních školách a že si v jejich řadách brzy získá řadu spokojených uživatelů. S pozitivním přijetím se jistě setká i u jejich vyučujících. Rád ji proto doporučuji vaší pozornosti.

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj