Aktuality - strana 221

Dá se totiž třeba učit i venku. Matika, výtvarná i tělesná výchova, nejrůznější pracovní činnosti, ale i čeština, kdy si třída „někam zaleze“ a pak všichni, třeba ve stínu lípy, čtou doporučenou literaturu. Nevěříte?
Vydáno: 26. 06. 2018
Význam tekutin pro lidské tělo je zásadní. Ve výživě se často setkáváme s názorem, že mezi tzv. makroživiny se řadí sacharidy, tuky a bílkoviny, a lze dodat, že základní živinou je i voda. Voda je tzv. vehikulum, jsou v ní obsaženy všechny živiny, produkty a molekuly nezbytné k životu každé jedné buňky lidského, tedy dětského těla.
Vydáno: 26. 06. 2018
Studenti 10. ročníku střední školy International School of Brno se ve dnech 20-24.6.2018 účastní dobrovolných prací v Hlásnici u Olomouce. Organizátorem této dobrovolnické činnosti je INEX - Sdružení dobrovolných aktivit, z.s. (INEX - SDA). Ve spojení s místní komunitou zde dobrovolníci vylepšují veřejné prostředí určené ke sportovním a volnočasovým aktivitám. Studenti ISB se podílí na úpravě areálu komunitního centra a na přípravě tradiční akce s prezentací jednotek integrovaných záchranných sborů, která se letos koná v sobotu 23. června.
Vydáno: 25. 06. 2018
V českých městech je stále populárnější takzvané střešní včelaření. Úly mají lidé na domech už na 40 místech v republice. 
Vydáno: 25. 06. 2018
Vzdělání hraje jednu ze základních rolí v tom, jakým způsobem se reprodukuje sociální postavení. V České republice to ale odmítáme reflektovat.
Vydáno: 25. 06. 2018
Dle informací ČTK ve svých funkcích vedle premiéra zůstane i šest dosavadních ministrů: ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), ministryně financí Alena Schillerová, ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, ministr dopravy Dan Ťok (všichni za ANO) a ministr školství Robert Plaga (ANO).
Vydáno: 23. 06. 2018
Nové vydání newsletteru projektu Strategického řízení a plánování ve školách a územích (SRP), který díky podpoře z OP VVV běží už druhým rokem, je na světě. Autoři v letošním druhém čísle věnovali prostor výsledkům analytických zpráv rozvoje škol, novinkám v rámci aktivity Individuální pomoc i užitečným informacím o pátém odborném panelu. V newsletteru nechybí rozhovor, který osloví všechny, kdo využívají podporu z výzvy Šablony II.
Vydáno: 22. 06. 2018
Na začátku je nadšení, ideály a zápřah. Pokud si ale člověk nedá pozor, může skončit vyčerpaný a na dně. Zaměstnance před vyhořením chrání i správně nastavené pracovní prostředí. V nemocnicích a školách se to ale zatím moc nedaří.
Vydáno: 22. 06. 2018
Český vzdělávací systém trápí hned několik zátěží. Třídy ve školách jsou přeplněné a učitelé postrádají intenzivnější metodickou podporu. Školy trpí nedostatkem pedagogických pracovníků. Ti se navíc potýkají s důsledky inkluzivní novely, nízkou motivací žáků a vlastní přetíženou kapacitou. Od roku 2015 funguje už i v Česku výuková metoda hodnotového vzdělávání Cyril Mooney, která může většinu těchto potíží odbourat či minimalizovat. Některé školy již metodu vyzkoušely v praxi. Reakce jak učitelů, tak i dětí a rodičů na nový přístup k výuce jsou převážně pozitivní. K metodě mají učitelé k dispozici sérii učebnic My jsme svět. 
Vydáno: 22. 06. 2018
Školky zřejmě ani od roku 2020 nebudou mít povinnost zajistit místa pro dvouleté děti. Mělo by dále záležet na jejich rozhodnutí, zda přijmou děti mladší tří let. Naopak povinnost předškolního vzdělávání pro pětileté asi v zákonu zůstane. Přijetí novely poslanců ODS s některými úpravami ve středu sněmovně doporučil školský výbor. Plénum by mělo o podobě předlohy hlasovat na konci června.
Vydáno: 21. 06. 2018
Dalších 300 milionů korun pošle MŠMT mateřským školám na rozšíření jejich kapacit. Jde již o šestou výzvu v programu pro rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol pro roky 2018 a 2019. Výzva je určena také základním školám s 1. stupněm a dále školám, které jsou umístěny v jedné budově s mateřskou školou a školskou právnickou osobou zřizovanou dobrovolnými svazky obcí. Hlavním cílem výzvy je řešení nejnaléhavějších případů nedostatku míst v mateřských školách.
Vydáno: 21. 06. 2018
Státní tajemník MŠMT Jindřich Fryč dnes předal společně se zástupci dalších resortů mezinárodní titul Ekoškola. Získalo jej šedesát školních Ekotýmu z celé České republiky. Hlavním cílem programu Ekoškola je, aby žáci, učitelé, provozní zaměstnanci i další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Národním  koordinátorem programu Ekoškola v ČR je vzdělávací centrum TEREZA, MŠMT programu udělilo záštitu.  
Vydáno: 21. 06. 2018
Pokud nemáte profil na Facebooku, založte si ho, slýchají čím dál častěji žáci od svých učitelů. Pokud si to nepřejí nebo jim ještě nebylo třináct, jak společnost Marka Zuckerberga požaduje, mají si založit účet pod falešnou identitou. To se však nelíbí mnohým rodičům, kteří pak dokonce volají na Linku bezpečí. I z právního hlediska se nový způsob komunikace mezi učiteli a žáky jeví jako problém.
Vydáno: 21. 06. 2018
Učitelé často neumí efektivně využívat digitální technologie ve výuce. Ukázalo to šetření České školní inspekce, do kterého se zapojilo 430 škol. Učitelé mnohdy končí u powerpointových prezentací a do využívání technologií žáky nezapojují.
Vydáno: 20. 06. 2018
Ministerstvo školství slibuje růst tarifních platů, magistrát posílá peníze na odměny a přiděluje byty. Přesto se do vyučování nikdo nehrne a školy mají problém sehnat pedagogy. V kombinaci s baby boomem vznikla v Praze kritická situace.
Vydáno: 20. 06. 2018
JUDr. Kateřina Šimáčková, PhD., působí jako soudkyně Ústavního soudu. Zabývá se problematikou dětí a rodiny a konceptem justice vstřícné k dětem. Podle něj dítě nemá být právem a justicí vnímáno jako pouhý předmět ochrany, ale jako plnoprávný subjekt, který se účastní rozhodování, jež se ho týká. A soudci a soudkyně, kteří o dětech rozhodují, by se podle Kateřiny Šimáčkové měli vzdělávat v oblasti komunikace s dětmi a dětské psychologii.
Vydáno: 20. 06. 2018
Umí uspořádat workshopy, na kterých se snaží propojit lidi s handicapem se studenty, orientují se v problematice nakládání s odpady, snaží se seniory víc zapojit do místní komunity nebo usilují o změnu nezdravých životních návyků dětí. Těmito a dalšími dovednostmi se mohou pochlubit žáci a studenti 15 základních a středních škol, které včera získaly prestižní titul Světová škola. Počet českých škol, které titul získaly díky tomu, že začleňují globální témata do výuky a života školy a žáci se pod vedením učitelů snaží řešit komunitní problémy, tak stoupnul na 84. Slavnostní předání certifikátu, který udělují společně organizace Člověk v tísni, ADRA, ARPOK a Multikulturní centrum Praha, proběhlo 12. června v Americkém centru v Praze.
Vydáno: 19. 06. 2018
Současný systém stáních maturit je diskriminující pro učně a studenty středních odborných škol. Může to mít katastrofické následky.
Vydáno: 19. 06. 2018
Inspektoři v loňském školním roce testovali na 430 školách, jak učitelé používají ve výuce počítače, tablety a další digitální technologie. Podle zjištění by školy měly digitální technologie využívat efektivněji. Učitelům třeba inspektoři vyčítají, že žákům učivo často ukazují pomocí projektorů, ale už je nenechají, aby prezentaci sami vytvořili.
Vydáno: 19. 06. 2018
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017.
Vydáno: 18. 06. 2018