Aktuality - strana 218

Od září mají francouzští žáci a studenti při cestě do školy na výběr. Buď svůj mobil, smartphone, tablet nebo chytré hodinky nechají doma, nebo je vypnou. Střední školy pak mohou kompletní zákaz uplatnit také, nebo jen částečně.
Vydáno: 01. 08. 2018
Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.
Vydáno: 31. 07. 2018
Srpen – prosinec 2018
Vydáno: 31. 07. 2018
 Diplomová práce ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy byla zkontrolována systémem na odhalování plagiátorství Turnitin, přičemž práce jednoznačně obstála. O kontrolu požádal ministr Mendelovou univerzitu v Brně, kde diplomovou práci psal i obhajoval.
Vydáno: 30. 07. 2018
Dětem nejvíce prospívá, pokud mohou chodit do školky na pár hodin denně. Jsou pak zralejší pro školu, zjistily rozsáhlé německé studie. Platí to i pro dvouleté děti, především ty ze znevýhodněného prostředí. Naopak prodloužená otevírací doba školek může jejich sociální a emocionální vývoj brzdit.
Vydáno: 27. 07. 2018
Aktuální ministerské skandály připomněly výnosný byznys s vysokoškolskými pracemi. Stačí několik kliknutí myší, aby se zájemce dostal na stránky firem, které oficiálně nabízející „pomoc“ při jejich vypracování.
Vydáno: 27. 07. 2018
Znalosti lidí se zlepšují s věkem, vzděláním i příjmem. Mladí lidé bez informací by se mohli stát cílovou skupinou radikálů a populistů, varuje společnost Post Bellum.
Vydáno: 26. 07. 2018
Když jsem byl osloven, abych do letního speciálu napsal opět lehčím stylem krátký, rychlý článek o tom, jak v naší škole podporujeme a vedeme k rozvoji kolegy a kolegyně, dal jsem se do dlouhého a hlubokého přemýšlení.
Vydáno: 25. 07. 2018
MŠMT si je vědomo závažnosti plagiátorství na vysokých školách a řešení tohoto problému se systematicky dlouhodobě věnuje. Již v letech 2008 až 2011 proto podpořilo vznik technických a metodických opatření pro kontrolu a ochranu proti plagiátorství.  V rámci společných projektů veřejných vysokých škol vznikl například systém porovnávající studentské práce mezi sebou a se zdroji na internetu a program Theses.cz, který v současnosti využívá pro kontrolu studentských prací 23 veřejných vysokých škol. Na tyto projekty MŠMT vynaložilo celkem 33 milionů Kč.
Vydáno: 25. 07. 2018
Školský ombudsman Ladislav Hrzal řešil v období od letošního 15. března do 15. června 170 dotazů, podnětů a stížností. Nejčastějšími dotazy se opět týkaly problémů v mezilidských vztazích mezi dospělými na školách, přijímání dětí do MŠ a ZŠ a přišly také dotazy na přezkum maturit a na konkurzy na ředitele škol. K dnešnímu dni je vyřízeno už 116 podnětů.  
Vydáno: 24. 07. 2018
Chcete podat projekt do výzvy šablony? Nevíte si rady? Nejste na to sami. Poradíme vám!
Vydáno: 24. 07. 2018
Po získání důvěry by měla vláda Andreje Babiše začít naplňovat své programové prohlášení. Jeho koncepce, struktura a obsah z hlediska vzdělávání neakcentují dostatečně významnější změny, před nimiž vzdělávací systém, ekonomika a celá česká společnost stojí. V této podobě je vzdělávání podhodnoceno. Stručné hodnocení přinášíme v tiskové zprávě.
Vydáno: 23. 07. 2018
Desítky šéfů škol a takzvaných školských zařízení v kraji mají za sebou konkurzy na ředitelská místa. Právě v tomto roce totiž končí šestiletá lhůta, po kterou jim trvá funkční období.
Vydáno: 23. 07. 2018
Od posledního, od roku 1989 již pátého vážného pokusu o vytvoření systému učitelské kariéry uplynuly již více než dva roky. V červnu 2015, doslova několik dní po svém jmenování, rozhodla ministryně Kateřina Valachová o tom, že výstupy tříletého projektu Kariérní systém nebudou realizovány, rozprášila projektový tým, odepsala více než 30 milionů korun, které byly na přípravu kariérního systému v průběhu tří let vynaloženy, i nepočítaně hodin práce stovek lidí, kteří se na jeho tvorbě, připomínkování a pilotáži podíleli. Definitivní tečku za dalším kolem pak udělala Poslanecká sněmovna, když neschválila novelu zákona č. 564/2004 Sb., o pedagogických pracovních. Je to špatně? Je to dobře? Potřebují školy a učitelé vůbec něco podobného?
Vydáno: 23. 07. 2018
S Asou Sundelin jsem se seznámila v roce 2008, kdy připravila pro české kariérové poradce a poradkyně mezinárodní školení v rámci programu Euroguidance. Pak jsme se opět setkaly na přelomu let 2013/2014, kdy s kolegyní Karin Hirisawa zrealizovaly půlroční distanční kurz pod Univerzitou ve Stockholmu, kterého se zúčastnily tři desítky zájemců o tento obor v České republice. Obsah kurzu tvořily jak významné teorie kariérového poradenství, tak metody poradenské práce v oblasti kariérního rozvoje lidí. Asa má mnohaleté zkušenosti z přímé práce s klienty a aktivně se podílí na rozvoji kariérového poradenství jako vysokoškolského oboru, proto jsem ji oslovila, aby nám nabídla pohled na aktuální vývoj kariérového poradenství ve Švédsku, zejména ve sféře školství.
Vydáno: 21. 07. 2018
Děti o reklamě na sociálních sítích nemluví doma ani ve škole, nesledují Youtube nebo Instagram s rodiči, ani my jsme často nemohli rozeznat, co je reklama a co autentický příspěvek. Čeští influenceři se brání označovat reklamu, chtějí spíš, aby vše působilo autenticky, říká Denisa Hejlová z FSV UK, která je autorkou výzkumu o vlivu online reklamy na děti. 
Vydáno: 20. 07. 2018
Jak sociální sítě ovlivňují děti, kolik času by na nich měly trávit a co pro teenagery znamenají selfie a sexting? Na to ve své knize Mediální mámy a digitální tátové odpovídá matka a dětská psycholožka ze Spojených států Yalda T. Uhlsová. „Mít doma teenagera bylo vždy těžké, v digitální éře je to ale ještě těžší. 
Vydáno: 20. 07. 2018
Publikujeme komentář Boba Kartouse k záměru ministra školství Roberta Plagy kalibrovat maturitní testy počítačem. Ze všeho nejřív je třeba změnit obsah testů u maturit i přijímaček, namítá Kartous. Text vyšel 15. 7. na zpravodajském webu iDNES.cz.
Vydáno: 19. 07. 2018
25. 9. 2018 Dům U Kamenného zvonu, Praha 1 9:30 – 18:00
Vydáno: 19. 07. 2018
Ke zlepšení školství vede dlouhodobá podpora učitelů: neustálý zájem o jejich práci, o jejich potřeby, systematizace jejich dalšího vzdělávání, konstruktivní zpětná vazba, důraz na jejich kvalitní práci. Je dále účelné a výhodné podporovat vznik a fungování neformálních oborových nebo předmětových skupin učitelů, které sdílejí zkušenosti jak při osobním kontaktu, tak i na sociálních sítích. Závěry PISA 2015 (výběr)
Vydáno: 19. 07. 2018