Aktuality - strana 175
EDUin: Publikujeme komentář Boba Kartouse, který se pozastavuje nad tím, že zákon ukládá rodičům dbát o rozvoj dětí včetně školní docházky, ale učitele nelze za špatné vzdělávání postihnout. Text vyšel 5. 8. v Lidových novinách.
Změny za období červen a červenec 2019
Asistenti pedagoga ve speciálních školách a třídách pro žáky se zdravotním postižením budou financováni novým způsobem. Cílem ministerstva školství je snížit školám nadměrnou administrativu a upevnit pozici asistenta v rámci pedagogického sboru.
Na spoustu situací se můžete připravit, ale daleko víc je těch, které vás zaskočí. V takové chvíli je víc než vítaná pomoc zkušeného člověka, který něco podobného zažil a ví si s tím rady.
Téměř 150 nadaných žáků a jejich pedagogů všech oborů základních uměleckých škol z celé České republiky zamíří na přelomu srpna a září do Kroměříže, kde se zúčastní prvního intenzivního pracovního setkání v rámci programu mentoringu uměleckého vzdělávání MenART. Roční stipendijní program Nadačního fondu Magdaleny Kožené má za cíl podpořit vyhledávání, rozvoj a podporu mladých talentů a inspirovat pedagogy. Úvod druhého ročníku nabídne od čtvrtka 29. srpna do neděle 1. září kromě pracovních tvůrčích setkání také koncerty či diskuse. Do programu se opět zapojilo v roli mentorů devět předních českých umělců, kteří se podělí o své zkušenosti a budou i zasvěcenými rádci při dalším uměleckém směřování jak žáků, tak jejich pedagogů.V klasické hudbě tak budou stipendisté pracovat během následujícího školního roku s pěvkyní Kateřinou Kněžíkovou, klavíristou Ivo Kahánkem a houslistou Janem Fišerem. Roli mentorů dále v autorské tvorbě přijali Beata Hlavenková, zpěvačka Radka Fišarová a ve výtvarném oboru Alžběta Skálová a sochař Michal Gabriel. Nově byl do programu MenART zařazen i tanec, jehož mentorem se stal choreograf a tanečník Jan Kodet a také letos poprvé vychází vstříc zájemcům z literárně dramatického oboru, kterým se bude věnovat režisér Viliam Dočolomanský. „Za svá studia jsem potkal mnoho lidí, kteří mi zcela nezištně a s úsměvem pomohli na mé cestě k profesionalismu.“ říká jeden z mentorů klavírista Ivo Kahánek a dodává: “Je mi velkou ctí a radostí, že nyní mohu poslat jejich dar dál mým mladým kolegům”.
Žáci druhého stupně budou mít nový předmět zpravidla jednu hodinu týdně a bude se učit na úkor předmětů pracovních činností. Do pilotního ověřování se zapojí 20 až 30 základních škol, a to hned od nového školního roku.
Odbory pracovníků veřejné správy a služeb vyzvaly vládu, aby s nimi začala co nejdříve jednat o navýšení platů pro příští rok. Předáci se dnes dohodli na dalším společném postupu a sestavili vyjednávací tým. Dál požadují pro učitele přidání o 15 procent, pro neučitelské profese a zdravotníky o deset procent a pro ostatní o osm procent.
Miliardu korun navíc na zajištění nových učitelů chce v rozpočtu na příští rok ministr školství Robert Plaga (ANO). Podle něj je třeba nalákat do škol více pedagogů kvůli tomu, že do škol přichází populačně silnější ročníky dětí.
Personální situaci ve školství může podle ministerstva zhoršit návrh hnutí STAN na studijní volno pro zkušené pedagogy.
Registrace na Festival bezpečného Internetu (FBI) je spuštěna, přihlaste se už teď
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy obdrželo kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu k rozvoji digitálního vzdělávání v České republice. Ač lze říci, že oblast digitálního vzdělávání měla být za minulých vlád podporována výrazněji, s hlavními závěry této kontrolní zprávy důrazně nesouhlasíme.
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil opatření a projekty, které měly v letech 2011 až 2018 podpořit rozvoj digitalizace vzdělávání na základních a středních školách. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ani po pěti letech od schválení strategie digitálního vzdělávání nestanovilo a do škol nezavedlo standard klíčových dovedností žáků v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Problém pro rozvoj digitalizace vzdělávání představuje i její financování. To je silně závislé na prostředcích z fondů EU.
Školní inspekce zkoumala faktory, které mají vliv na čtenářskou gramotnost desetiletých žáků.
,,DZ ČR 2019-2023“ je zpracován v souladu s ustanovením § 9 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Obsahové členění odpovídá požadavkům vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, ve znění pozdějších předpisů.Stejně jako předcházející dlouhodobé záměry byl i tento připraven pro celý systém regionálního školství, určuje rámec dlouhodobých záměrů krajů, sjednocuje přístup státu a jednotlivých krajů zejména v oblasti nastavení parametrů vzdělávací soustavy a cílů vzdělávací politiky ČR.
Pro snadnější orientaci v odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací připravuje MŠMT aktualizaci příslušného Metodického výkladu.
Odpověď na otázku v titulku článku je celkem jednoduchá: Protože se v posledních letech snížila proočkovanost populace, nejen u nás, ale i v okolních zemích. Zatímco ještě před 10 lety bylo proti spalničkám naočkováno více než 98 % dětí, dnes proočkovanost klesá. Tento nebezpečný trend znamená, že si na spalničky budeme muset zvyknout. A budeme se muset smířit s rizikem komplikací, jako jsou závažný zápal plic nebo zánět mozkových blan, nemluvě o riziku fatálních komplikací u starších lidí. Přestává totiž účinkovat fenomén kolektivní ochrany, kdy je tolik jedinců chráněno proti onemocnění tím, že se virus nemá možnost v populaci rychle šířit a vyvolávat epidemie. Za posledních pět let se v České republice již tři velké epidemie vyskytly.
Britská společnost Quacquarelli Symonds každý rok zveřejňuje žebříček nejlepších studentských měst.
V České republice je aktuálně znát snaha zavádět kariérové poradenství do škol. Toto téma rezonuje v takzvaných krajských akčních plánech směrem ke středním školám i v místních akčních plánech, cílených na základní školy. Současné nastavení českého školství umožňuje vytvořit takový systém, kdy kariérové poradenství pomáhá formou individuálních konzultací žákům vhodně si vybrat vyšší stupeň vzdělávání a díky tomu lépe zvolit odvětví pracovní činnosti, kam směřují.