Sjednocení podmínek pro asistenty pedagoga sníží administrativu

Vydáno: 3 minuty čtení

Asistenti pedagoga ve speciálních školách a třídách pro žáky se zdravotním postižením budou financováni novým způsobem. Cílem ministerstva školství je snížit školám nadměrnou administrativu a upevnit pozici asistenta v rámci pedagogického sboru.   

Ve speciálních školách a třídách byli asistenti dosud financováni dvojím způsobem: prostřednictvím příplatku ke krajským normativům a jako podpůrné opatření v rámci společného vzdělávání. Tento dvojí způsob byl neefektivní, administrativně náročný a hrozilo i duplicitní financování. Proto se financování asistentů sjednotí a nově budou ve speciálních školách a třídách financováni jako standardní pozice při zohlednění typu školy a hendikepu žáků.

Nová právní úprava nastavila maximální financovaný počet hodin výuky asistenta tak, aby odpovídal učebnímu plánu v daném ročníku a příslušnému rámcovému vzdělávacímu programu.

Uvedená změna ohledně maximálního financovaného počtu hodin se dotýká speciálního školství v rámci mateřských a základních škol, přípravného stupně základní školy speciální, dvou specifických oborů v rámci středního vzdělávání a speciálních oddělení školních družin. V ostatních segmentech, zejména pak v běžných třídách, se i nadále bude doporučovat podpůrné opatření asistenta pedagoga.

Výše uvedené se netýká tříd základních škol zřízených pro závažné vady řeči, které však budou mít nově možnost získat prostředky na víc vyučovacích hodin. Tuto posílenou výuku mohou využít kupříkladu na logopedickou péči, aby se dětem se závažnými vadami řeči mohl individuálně věnovat speciální pedagog. Podstatou změny je, že se dotčeným školám bude moci za každého žáka se závažnými vadami řeči zařazeného v těchto třídách hradit navíc ze státního rozpočtu jedna hodina výuky týdně. Změny nabývají účinnosti od nového školního roku, reálně ale začnou platit až v lednu 2020, kdy startuje reforma financování regionálního školství.

Sjednotil se také maximální týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti, kterou asistent vykonává. Dřívější úprava pracovala s rozmezím 20 až 40 hodin, a asistenti v různých školách tak mohli odvádět odlišné množství přímé pedagogické činnosti, ačkoliv byli stejně placeni. Proto byl pro asistenty ve speciálních školách a třídách stanoven rozsah přímé pedagogické činnosti 36 hodin týdně, pro asistenty ve třídách běžných škol pak v rozmezí 32 až 36 hodin týdně. Tato úprava počtu hodin přímé pedagogické činnosti je účinná již od 1. září 2019, u běžných tříd se však začne platit až od 1. září 2021.

 

Zdroj: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/sjednoceni-podminek-pro-asistenty-pedagoga-snizi