Aktuality - strana 160
Další z řady setkání takzvaných individuálních projektů systémových, které jsou hrazeny z evropských fondů a mají za cíl pozitivně ovlivnit vývoj českého školství, se dnes uskutečnilo na MŠMT. Setkání bylo zaměřeno na systémovou podporu inkluze, tedy společného vzdělávání.
Chcete, aby si vaši žáci procvičili cizí jazyky, poznali jiné kultury a rozšířili si obzory?
Co motivuje žáky a studenty odborných škol k výjezdu na zahraniční stáž? Do jaké destinace nejčastěji míří? Jaké kompetence si za hranicemi nejvíce rozvíjejí? Do jaké míry jim tato zkušenost pomáhá získat zaměstnání?
České školy navštěvují děti a žáci, pro které je čeština druhým jazykem. Stejně jako jiné děti mají právo na vzdělání. Neznalost jazyka a nesystémová podpora je ale to, co jim v zapojení do výuky, rozvoji potenciálu i kontaktu s vrstevníky často brání. Jazyk a vzdělání jsou přitom základními kameny úspěšné integrace do společnosti. Žáci s odlišným mateřským jazykem i jejich učitelé potřebují systémové ukotvení výuky češtiny jako druhého jazyka. Současná situace totiž není ideální a bez dat o počtech těchto žáků a následných změn v legislativě se podpora ve výuce češtiny u dětí, které to potřebují, příliš nezlepší.
Autoři těch nejlepších literárních, výtvarných i audiovizuálních děl přijedou v úterý 10. prosince do Amerického centra v Praze, aby tam převzali ocenění v soutěži Romano suno (Romský sen). Odborná porota vybrala jejich práce ze tří stovek příspěvků.
Soutěž & Podnikej je tříměsíční program pro středoškoláky ve věku od 16 do 21 let, díky kterému mohou přetvořit svůj nápad v reálný podnikatelský záměr, a to prostřednictvím plnění soutěžních úkolů a spoluprací se zkušeným mentorem.
Úroveň informační gramotnosti českých středoškoláků, která zahrnuje i využití digitálních technologií, přešlapuje na místě, potvrdily to údaje České školní inspekce.
Pětina z nich si podle průzkumu nemůže dovolit IT specialistu.
V uplynulém týdnu jsme jako národní koordinátor pro oblast bezpečnějšího Internetu a člen mezinárodní sítě INSAFE obdrželi několik varování souvisejících se slovenským filmem „Kto je další“.
Mladí aktuální dění moc nesledují, a když už ano, až polovina z nich nedokáže poznat rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením, navíc často věří nejrůznějším fake news.
„Stezka nejen prezentuje nádherné lesní prostředí Krkonoš, ale snaží se každoročně přispívat i k boji proti kůrovci. Vyhledáváme napadené stromy, ty asanujeme a sázíme místo nich nové. Dokonce jsme vysadili již větší stromy abychom zkrátili čas obnovy místního lesa. Veškeré postupy konzultujeme s Krkonošským národním parkem,“ vysvětluje Marie Jarkovská, jednatelka Stezky korunami stromů Krkonoše.
Dětí cizinců v českých školách podle statistik přibývá. Za posledních 5 let narostl jejich počet o 33,5 %. To klade nemalý nárok na školy, které musí dětem bez znalosti češtiny výuku jazyka zajistit. Opora ze strany státu prostřednictvím současné legislativy jim to ale v dostatečné míře neumožňuje. Ve školách se navíc vzdělávají děti s českým občanstvím, které z různých důvodů nedisponují dostatečnou úrovní češtiny, a kolik jich je, nevíme. Společnost META letos na jaře sesbírala data ze 175 škol v Praze, Plzeňském, Středočeském a Ústeckém kraji. Kromě počtu žáků s potřebou výuky češtiny a úrovně jejich znalostí, zjišťovala i formy podpůrných opatření, které školy při jejich vzdělávání využívají. Stručnou zprávu zpracovala ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd ČR.
Na začátku dubna 2019 se konal na Filozofické fakultě Karlovy univerzity 12. ročník konference Škola jako místo setkávání. Konference bývá přirozeně zaměřená na ty, kteří vzděláváním procházejí – na děti od nejútlejšího věku až po mladé dospělé – a také na všechny, kteří ve školství působí. Zaměřila jsem se také na setkávání, jen trochu jiného druhu. Zaměřila jsem se na to, jaké agendy a jací aktéři se setkávají ve vzdělávacím systému. Zaměřila jsem se také na jejich vzájemné vztahy a zaměřila jsem se i na překážky, které jsou ve svém důsledku schopny vzdělávací systém jako veřejnou službu až paralyzovat. Zaměřila jsem se tak hlavně na právní systém vztahů mezi zřizovateli a školami a školskými zařízeními, kterým byl věnován i letní speciál Řízení školy č. 7-8. V něm se jednotliví autoři věnovali vztahům a pozicím škol a zřizovatelů jako jedněch z aktérů vzdělávání z nejrůznějších pohledů.
Konference k Hlavním směrům vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (HSVP 2030+)
Podle více než poloviny českých rodičů by škola měla být digitální. Tím se rozumí například práce s moderními technologiemi či přesun administrativy do online prostředí.
Jak se jmenovala naše první pilotka, první lékařka, první kandidátka na prezidentku? A kdo uskutečnil první módní přehlídku v Československu? Originální publikace autorské dvojice Jany Renner a Silvie Vondřejcové nabízí odpovědí mnohem více.
Využijte šance získat finanční podporu na mezinárodní mobility osob (pro žáky i zaměstnance) z prostředků programu Erasmus+.