Aktuality - strana 158

Někdy je mimořádný intelekt dítěte rozpoznatelný snadněji, jindy je jejich cesta k úspěchu hodně trnitá. Snadné to neměl ani malý Albert. Mluvit začal až ve čtyřech letech, ve škole byl průměrný a učitelé mu říkali, že z něj nic nebude... Dopadlo to ale jinak, přišel s teorií relativity. Podobné příklady najdeme nejen v příbězích slavných, nadprůměrně nebo mimořádně nadané by čistě statisticky mělo být každé cca desáté dítě. Čím je to dáno a jak se to projevuje? Ve kterém dítěti dříme obrovský potenciál a které je „jen“ šikovné a přičinlivé? Je nadání dar, nebo břemeno? A jaké vlastně jsou nadané děti?
Vydáno: 19. 12. 2019
Zapojení rodiny do vzdělávání dětí v mateřské škole má velmi pozitivní přínos pro děti. Učitelé a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost přispívá ke zdárnému rozvoji dítěte. Seriál, jehož sedmou část najdete na následujících stránkách, nastíní čtenářům možnosti vedoucí ke vstřícné spolupráci učitelů a rodičů v rámci vzdělávání dětí.
Vydáno: 19. 12. 2019
Studentský parlament lze bezesporu považovat za jeden z efektivních nástrojů pro rozvoj demokratické kultury ve školách. Letošní školní rok jsme zahájili třetí funkční období již usnášeníschopného Studentského parlamentu Gymnázia Na Zatlance (SP GNZ), kterému předcházely dlouhé měsíce příprav. Za tu dobu jsem se jako jedna z koordinátorek z řad pedagogického sboru naučila především to, že pravděpodobně neexistuje univerzální návod, jak zejména na středních školách s parlamentem pracovat. Proto můj příspěvek nemá ambice stát se obecně platným návodem, nýbrž má sloužit jako inspirace a příklad dobré praxe formou retrospektivního příběhu podloženého názory samotných studentů.
Vydáno: 19. 12. 2019
Mezi veřejností, případně rodiči a učiteli často vzniká až zbytečně velká propast, která se jen horko těžko překlenuje v omezeném čase na třídních schůzkách. Nahlédnout pod pokličku učitelské profese, vyzdvihnout její pozitivní stránky, ale i připomenout její úskalí má za cíl nově vznikající podcastová série od Daniela Pražáka, učitele pražské základní školy a člena iniciativy Otevřeno, s trefným názvem Hovory z kabinetu.
Vydáno: 19. 12. 2019
Přesně týden po začátku nového školního roku proběhl v rámci festivalu Future Port Prague kulatý stůl pro zvané účastníky s názvem Digital Challengers. Mix digitálních inovátorů, úspěšných podnikatelů využívajících sílu digitalizace, manažerů, akademiků, ale i lidí ze státní sféry a nezisku diskutoval o tom, jak by digitalizace mohla přispět vyšší ekonomické prosperitě Česka a kde máme slabiny, které brzdí další zlepšování.
Vydáno: 19. 12. 2019
O co ve skutečnosti běží (ne)běžné ZUŠ? Umíme brát osud do svých rukou a pomáhat druhým docílit téhož? Jsme opravdu běžná základní umělecká škola?
Vydáno: 19. 12. 2019
Přestože se hyperaktivní děti vyskytovaly v naší společnosti odjakživa, porucha ADHD se více začala diagnostikovat až v posledních 30 letech. Tato čtyři písmena však s sebou nesou spoustu předsudků a pro mnohé se jedná o pouhou výmluvu a nálepku pro děti, které jsou zlobivé a nevychované. Rodiče těchto dětí, jejich přátelé, učitelé i děti samotné však vědí, že se jedná o skutečný a nepředstíraný problém, který má dopad na spoustu aspektů lidského života.
Vydáno: 19. 12. 2019
Učitelské týmy představují silný potenciál pro naplňování vizí, formování školní kultury a dosahování společných úspěchů, leč mnohé z nich promarní tyto šance pouze tím, že pracují podle zažitých stereotypů. Manažeři často nedokážou využít kapacity svých týmů a místo toho nevědomky týmovou práci sabotují. Allison Rodman a Jill Thompson 1) shrnují v letním vydání amerického magazínu Educational Leadership 2) osm oblastí, kde týmy mohou neúmyslně promrhat, či dokonce ničit efektivitu své práce, a nabízejí způsoby, jak posilovat týmovou dynamiku. Ačkoli se nejedná o nic převratně nového, určitě se hodí si tyto poznatky průběžně připomínat.
Vydáno: 19. 12. 2019
Děti čtou, a čtou rády. Čtou knihy. A mnohé ještě radši píšou. Potřebují v tom naši pomoc. Cesta od nečtenáře k zaujatému, přemýšlivému a nezávislému čtenáři – a pisateli – se otevírá především v raném dětství v rodině. Nic ale není ztraceno, když na tuto cestu pozveme děti ve školce nebo až ve škole. Samozřejmě čím dřív, tím lépe.
Vydáno: 19. 12. 2019
Je možné zakázat dětem konzumaci energetických a kofeinových nápojů ve škole?
Vydáno: 19. 12. 2019
Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) ukončil příjem žádostí do výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ II a zahájil proces jejich hodnocení a vydávání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Předloženo bylo přes tisíc žádostí v součtu za více než 1,3 miliardy korun, což je o půl miliardy více než v rámci první vlny šablon. Původní alokace na výzvu byla Řídicím orgánem OP VVV navíc kvůli velkému zájmu zvýšena o 320 mil. korun.
Vydáno: 19. 12. 2019
Podle psycholožky Ilony Preslové se lidé na začátku vlastně ani nerozhodují, že s užíváním začnou, chtějí jen zkusit, co to udělá a jestli by jim to náhodou nemohlo v něčem pomoci.
Vydáno: 19. 12. 2019
Sněmovna ani na druhý pokus nedokončila první kolo schvalování vládní novely, podle níž by povinná maturita z matematiky nebyla zavedena od roku 2021.
Vydáno: 19. 12. 2019
Dostávají se k nám do redakce různé zprávy o tom, že v tomto předvánočním období chodí školám poštou či emailem mnoho faktur. Některé z nich jsou tzv. podvodné faktury, vztahují k neobjednaným službám či zboží. Prosíme, kontrolujte, zda jsou opravdu všechny faktury vhodné k proplacení.
Vydáno: 18. 12. 2019
Českomoravská psychologická společnost, z.s.
Vydáno: 18. 12. 2019
V souladu s § 174 odstavec 13 školského zákona zveřejňuje Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2018/2019, která obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy v České republice.
Vydáno: 18. 12. 2019
Mezinárodní projekt Global Money Week (GMW), jehož národním koordinátorem je Ministerstvo financí, se uskuteční příští rok od 23. 3. do 29. 3. 2020. Po celém Česku budou v posledním březnovém týdnu probíhat akce zaměřené na podporu finančního vzdělávání dětí a mládeže. Vrcholem GMW bude odborná konference, která proběhne na  začátku dubna v České národní bance. Do týdne finančního vzdělávání se zapojí základní i  střední školy, knihovny, dětské domovy, finanční instituce i firmy. Hlavními organizátory Global Money Week 2020 budou stejně jako letos yourchance o.p.s. a EFPA ČR. Vzhledem k počtu subjektů, které se ke Global Money Week v příštím roce připojí, se očekává dopad až  20 tisíc účastníků.
Vydáno: 18. 12. 2019
Dokument je hlavním podkladem pro přípravu finální verze strategie školské politiky ČR, která má být podle harmonogramu schválena vládou v červnu 2020 a bezodkladně realizována.
Vydáno: 18. 12. 2019
V roce 2018 navštěvovalo školy v Česku 108 tisíc dětí do 15 let se zdravotním postižením. Odhad celkového počtu takovýchto dětí od narození do dovršení 15 let věku je 117 tisíc. Představovaly tak 7 % ze všech dětí u nás a ze dvou třetin šlo o chlapce.
Vydáno: 17. 12. 2019
Ve čtvrtek 12. prosince převzali ocenění účastníci mezinárodních soutěží z řad středoškoláků. Ti reprezentovali Českou republiku na 18 předmětových olympiádách a dalších soutěžích. Slavnostní ocenění se uskutečnilo ve Vlasteneckém sále pražského Karolina.
Vydáno: 17. 12. 2019