Učitel

„Dnes tepláky, zítra plavky?“ Možná ano, možná ne. Ale jisté je, že kvalitu výuky neurčuje guma v pase ani počet vyžehlených límečků. Z poslední zprávy České školní inspekce je zřejmé, že pravidla oblékání mají pouze formu doporučení a že není možné z jejich nedodržení vyvozovat žádný postih, např. omezení účasti na vzdělávání. 
EDUjob.cz je první pracovní portál, který je ušitý na míru školám. Zohledňuje zákon o pedagogických pracovnicích, umožňuje filtraci podle aprobovanosti či dosaženého vzdělání. Přehledný, rychlý a finančně dostupný.
Své inspirativní učitelky a učitele můžete nominovat na odbornou cenu Global Teacher Prize Czech Republic 2026 do 17. prosince 2025.
"Neporazitelní jsou 'projekt', který má ambici inspirovat, propojovat a otevírat témata, která se dotýkají nás všech – odvaha, motivace, vnitřní síla, druhé šance. Přinášejí silné lidské téma, které vytváří pocit hrdosti, sounáležitosti a sdílené naděje. Jsou odpovědí na rozdělenost dnešní doby, ukazují, že navzdory odlišnostem a těžkostem máme mnohem víc společného, než si myslíme."
V neděli 5. října 2025 startuje nový ročník ankety o nejoblíbenějšího učitele ČR Zlatý Ámos. 33. ročník ankety byl slavnostně zahájen ve čtvrtek 2. října v Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze.
Konference je pořádána v rámci dlouhodobých, celostátních projektů Finanční gramotnost do škol a Podnikavost.cz a je určena zejména učitelům základních a středních škol a také odborné veřejnosti. 
  • Článek
Jak se z člověka ze soukromého sektoru stane oblíbená učitelka technických předmětů a finalistka Zlatého Ámose? Lucie Zyková je důkazem, že když spojíte empatii, humor, odborné znalosti a schopnost naslouchat, může mít i chlapecká třída vlastní dirigentku rockového orchestru. „Když jsem si poprvé stoupla před třídu a uviděla obličeje žáků, věděla jsem, že je to výzva. Nesmí poznat, že mám větší strach než oni!“
  • Článek
Jak vypadá podpora ve vzdělávacím systému, když ho vláda doslova zasype penězi? A jaká systémová opatření fungují pro to, aby učitelé nejen nevyhořeli, ale spoluvytvářeli funkční kurikulum? Je tady druhý díl cestovatelsko-školskopolitického seriálu ze Singapuru.
  • Článek
Lukáš Knaute ze Základní školy Sezemice letos získal srdce poroty i dětí. Odnesl si titul Zlatý Ámos i Dětský Ámos. Není divu. Jeho přístup k žákům je laskavý, respektující a zároveň plný nápadů, které výuku proměňují v inspirativní dobrodružství. V rozhovoru prozrazuje, proč považuje za důležité psát každému žákovi osobní hodnocení nebo jak vzniká třídní knížka pohádek, a vysvětluje, proč je pro něj klíčový otevřený dialog s rodiči.
Poté co se v roce 2021 relativní platy učitelů v Česku rychle přiblížily průměru ekonomicky vyspělých zemích OECD, došlo k rychlému obratu. Poměr průměrných platů učitelů a průměrných mezd v ekonomice, tedy relativní platy učitelů, po roce 2021 opět klesá a dost rychle. 
Ano, Zápisník učitele verze A4 i A5 máme na skladě. Praktický pomocník pro všechny učitele.
  • Článek
Už podruhé se uskutečnil Týden pro wellbeing ve škole. Jedná se o kampaň, jejímž cílem je spojit síly všech, kdo staví na tom, že wellbeing je nutnou podmínkou pro kvalitní učení.
Semifinále 32. ročníku ankety Zlatý Ámos se uskutečnilo v úterý 4. března v Senátu PČR pod záštitou místopředsedy Jiřího Oberfalzera. Do Prahy přijelo šestnáct vítězů regionálních kol, ve kterých své pedagogy ohajovali jejich žáci. Do semifinále měli žáci své nejoblíbenější učitelky a učitele vybavit třemi předměty, které symbolizují jejich vzájemný vztah a které jim pomohou k postupu do finále.
Odborná kvalifikace je jedním z předpokladů pro výkon činnosti pedagogického pracovníka. Uznání kvalifikace je jednostranným jednáním zaměstnavatele.
Model přináší nápady i reálné ukázky z různých mateřských, základních, středních i základních uměleckých škol. Hlavním cílem je, aby poskytovaná podpora začínajícího učitele ve škole byla promyšlená a aby bylo...
Škola zakoupila tablety. Co s nimi? Nebojte se, že na nich budou žáci umět líp než Vy. Vy totiž můžete mít úžasného rádce hned vedle sebe!
  • Článek
Mohlo by se zdát, že v matematice je vše dané. Jasná struktura didaktického postupu vedoucí k pochopení matematických zákonitostí a souvislostí. Na první pohled by se dalo očekávat, že práce učitele matematiky vypadá možná takto: „Jednou si to odmakáš a máš hotovo. Pak už budeš všechno dělat pořád stejně.“ Jde to ale i jinak? A pokud ano, jak může práce učitele matematiky vypadat a co to může přinášet? Na následujících řádcích nabízím svou zkušenost a své přemýšlení nad těmito otázkami.
Některé obory, které vyučujeme, mají v RVP předmět Řízení motorových vozidel. Připravujeme žáky k získání řidičského oprávnění T, B, C. Tento předmět učí učitelé autoškoly, kterou jako škola sami provozujeme. Mají tedy pracovní smlouvu jako učitel autoškoly. Jsou to lidé, kteří vyučovali v soukromých autoškolách. Zajímalo by nás, zda i pro ně platí dvouleté adaptační období, pokud ve školství ještě nepracovali. Tito zaměstnanci vyučují hlavně praktickou část (jízdy a údržbu). Jen minimální část úvazku některých činí výuka teorie. Nic jiného neučí, třídnictví nemají.
Může učitel odmítnout jmenování třídním učitelem, uvádějícím nebo provázejícím učitelem? A jak je to v případě, že se jedná o pozice, ke kterým je potřeba další studium, jako je výchovný poradce nebo metodik prevence? 
  • Článek
Záměr zastavit další růst počtu pedagogických úvazků, který jsem avizoval na nedávné tiskové konferenci o rozpočtu ministerstva školství, vyvolal u části učitelské a novinářské veřejnosti překvapení a nezřídka nedůvěru. Na základě mezinárodního srovnání ze statistické ročenky OECD o vzdělávání a dat z národních statistik jsem uvedl pro mnohé překvapivý fakt, že české regionální školství je z hlediska počtu pedagogických úvazků vybaveno velmi komfortně.