Rovnost

  • Článek
Pro devátý rozhovor ze seriálu rozhovorů o vzdělávací politice jsme si vybrali prof. PaedDr. Radku Wildovou, CSc., významnou osobnost českého vzdělávání a odbornici na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. Radka Wildová absolvovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy. Po pedagogické praxi v několika základních školách nastoupila v roce 1993 jako akademická pracovnice na Pedagogickou fakultu UK, kde byla v letech 2009 až 2016 děkankou. V roce 2016 se stala prorektorkou Univerzity Karlovy pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti. Od roku 2022 až do letošního roku působila na MŠMT – nejprve na pozici náměstkyně pro řízení sekce vysokého školství, vědy a výzkumu, později jako vrchní ředitelka pro tuto oblast. Od září 2025 působí jako prorektorka pro výzkum a akademickou excelenci na University of New York in Prague. Zároveň však pokračuje v akademické práci na PedF UK v oblasti elementaristiky. Je autorkou či spoluautorkou řady odborných publikací a členkou několika zahraničních expertních týmů. V roce 2017 obdržela medaili Pedagogické fakulty UK a v roce 2020 zlatou medaili za mimořádné zásluhy o rozvoj Univerzity Karlovy.
  • Článek
Projekt „Teaching Across Intersections“ odhalil, jak české i evropské učebnice přehlížejí rozmanitost a zachovávají stereotypy. Co si z výzkumu mohou odnést učitelé a učitelky a jak mohou začít vytvářet inkluzivnější výuku? Tento článek vám také představí metodickou příručku, která nabízí konkrétní řešení a tipy pro zlepšení výuky.
  • Článek
Mezi experty na vzdělávací politiku panuje v otázce víceletých gymnázií shoda: bylo by vhodné je redukovat, ne-li zcela zrušit. To se odráží i v zastropování jejich kapacit ve strategických dokumentech. Veřejnost však tento druh škol požaduje, zejména zástupci střední třídy, kteří chtějí pro své konkrétní dítě domnělý bonus a snaží se využít legální příležitosti existence těchto selektivních škol. Politicky je tak značně nepopulární jakékoliv jejich omezování, rodičovská veřejnost je na tuto otázku velice citlivá.
  • Článek
Bylo nebylo. V České republice se kdysi zavedly v rámci veřejného zdravotnického systému špičkově vybavené nadstandardní kliniky HIGH HEALTH pro pacienty s vysokým potenciálem z řad nadaných lidí. Hlavním oficiálně deklarovaným důvodem pro zřízení bylo, že společnost potřebuje své lídry a ti, aby mohli pro společnost pracovat naplno, musejí být zdraví. Udržet si vysokou úroveň zdraví i při nadstandardním pracovním výkonu je složité, proto jim je třeba poskytnout exkluzivní prostředí se špičkovým personálem a vybavením. Tato investice se vrátí státu i celé společnosti.
  • Článek
… aneb udělejme první krok ke zlepšení situace nejen dětí se speciálními vzdělávacími potřebami při realizaci práva na vzdělávání. K 30. květnu má být ukončeno přijímání budoucích prvňáčků do základních škol, protože zápisu probíhají celý duben (teoreticky tedy včetně letošního nedělního pálení čarodějnic) a ředitelé škol mají jako správní orgán podle správního řádu třicet dnů na vydání rozhodnutí. To znamená, že až na několik výjimek každý budoucí prvňáček a jeho rodiče vědí, do které školy na podzim nastoupí.
  • Článek
Na základě dlouholetých zkušeností s vlivem šachové hry na rozvoj kognitivních a metakognitivních schopností člověka se Evropský parlament rozhodl v roce 2012 vydat deklaraci, ve které se výslovně doporučuje zavedení šachů do vzdělávacích systémů EU.