Personalistika
EDUjob.cz je první pracovní portál, který je ušitý na míru školám. Zohledňuje zákon o pedagogických pracovnicích, umožňuje filtraci podle aprobovanosti či dosaženého vzdělání. Přehledný, rychlý a finančně dostupný.
Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025?
Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Jak je to se zajištěním nočních služeb v domovech mládeže (při střední škole zřízené krajem), jedná se tudíž o zletilé i nezletilé děti? Dostalo se mi do rukou vyjádření Mgr. Michala Trundy z roku 2011 (MŠMT), které se týkalo možnosti zaměstnávat asistenta pedagoga právě na dozor a dohled v nočních hodinách. Je tedy možné (či dokonce nutné) zajistit noční služby na DM prostřednictvím pedagogických pracovníků (AP, vychovatel)? Pokud ano, jakým způsobem pak bude naplněno např. u AP 36 hodin přímé pedagogické činnosti, když jde v podstatě jen o dohled a dozor (nepřímá pedagogická činnost)? Bezpečnostní pracovníci (bod 1.06.11) nemohou samostatně sloužit tyto noční služby?
Zaměstnanec má střední úplné vzdělání s maturitou a poté absolvoval bakalářské a magisterské studium na Vysoké škole manažerské ve Varšavě, obor Pedagogika, specializace Učitelství pro MŠ a 1. stupeň ZŠ, zakončeno v r. 2018, bez nostrifikace. Na dotaz, zda má kvalifikaci pro ZŠ, odpovědělo MŠMT: „Jedná se o studijní program, jehož absolvování bylo v rozporu s právními předpisy Polské i České republiky a uvedené studium nebylo uznáno ani jako vysokoškolské magisterské studium. Kvalifikaci rozhodně tímto studiem nezískala ani ji nezíská.“ MŠMT jsme zaslali jsme jen Mgr. diplom, ale zřejmě by neuznalo ani Bc. titul, získaný na téže škole. Je v tomto případě opravdu zaměstnanec zcela bez vysokoškolského vzdělání (viz věta: „nebylo uznáno ani jako vysokoškolské magisterské studium“) a máme povinnost provést odpočet 5 let? Zaměstnán bude na zástup na dobu nezbytně nutnou.
Malotřídní škola s ročníky 1. až 5.
Mám úvazek 14 hodin pro učitelku 1. třídy . Mohu ji vypočítat výši úvazku z 20 hodin PPČ - pokud učí pouze 1. ročník a jednu hodinu má spojenou 1. a 2. třídu. Nebo musím úvazek dopočítat z 22 PPČ.
- Článek
V minulém článku jsme se zaměřili na změnu spotřebního koše, která nejen klepe, ale už přímo otevírá dveře. Zdůrazňovali jsme potřebu zájmu o práci, uklidňování situace, poukazování na věci, které jste společně se svými lidmi zvládli. Pojďme v dnešním článku více rozebrat možnosti podpory a zaměřit se i na odměňování.
Musí mít při uzavírání DPP či DPČ např. v rámci Šablon OP JAK, ale i mimo ně pracovník, se kterým je uzavírání vstupní lékařskou prohlídku?
Nařízení vlády č. 466/2024 Sb., které mění NV č. 341/2017 Sb., zrušuje limit 6 let pro zápočet praxe v době mateřské a rodičovské dovolené, platnost od 1. 1. 2025. Týká se přepočet praxe (platového stupně) i žen, které byly před rokem 2024 na RD a MD s 2 dětmi déle než 6 let, např. s jedním dítětem MD + RD celkem 4 roky a druhým 3,5 let, tzn. že by se do praxe dopočítával 1,5 rok?
Zaměstnankyně uvádí mateřskou a rodičovskou dovolenou od 1. 8. 1998 do 31. 12. 2002 a následující dobu péče o dítě od 1. 1. 2003 do 31. 10. 2008 (nejedná se o postižené dítě). Kolik let praxe jí můžeme započítat?
Je prosím možné zapojit školní ekonomku do přímé pedagogické činnosti? Rád bych, aby učila dvouhodinový seminář z ekonomie. Má vysokou školu, je inženýrkou ekonomie. Jakým způsobem optimálně v tomto případě vyřešit odměnu za tuto činnost? Je u nás zaměstnána na plný úvazek jako ekonomka.
Podle nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě účinném od 1. ledna 2025 se do započitatelné praxe započítává celá doba mateřské a rodičovské dovolené. Už neplatí limit 6 let. V praxi to tedy znamená, že všem zaměstnancům, kteří byli na mateřské a rodičovské dovolené déle než 6 let, dopočítáme praxi a případně je od 1. ledna 2025 přeřadíme do vyššího platového stupně? Nebo se nová právní úprava vztahuje pouze na zaměstnance, kteří limit 6 let překročí nově?
Od 1. 1. 2025 může zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se neuplatní u pedagogických pracovníků. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se může uplatnit u nepedagogických pracovníků. Je nutné věnovat pozornost podmínkám sjednaným v písemné dohodě o „samorozvrhování“ pracovní doby.
Pozbyl-li náš pan školník vzhledem ke svému zdravotnímu stavu podle lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovně lékařských služeb nebo rozhodnutí příslušného správního orgánu, který lékařský posudek přezkoumává, dlouhodobě zdravotní způsobilost. Jak je to s ukončením jeho pracovního poměru? Dostane od zaměstnavatele výpověď dle § 52, písm. e). Potřebuji se ujistit, zda mu poté běží dvouměsíční výpovědní lhůta a zda jsme povinni mu platit v té době průměrný plat, když ho nemůžeme přeřadit na jiný druh práce.
Zaměstnankyně, nepedagogický pracovník, má celkem 5 exekucí, na první v pořadí pravidelně srážíme a zasíláme exekutorovi. Dnes přišlo do datové schránky od exekutora pověřeného exekucí číslo 4: Sdělení o změně způsobu provádění srážek ze mzdy (s účinností od 1. 10. 2024 na základě ust. § 279 odstavce 4 až 7, vč. poznámky pod čarou č. 110). Toto se týká již platu za září (je vyplácen po 1. 10. 2024)? Tuto změnu provádím automaticky u všech ostatních exekucí, nebo čekám na dokument od exekutora?
Zaměstnanec příspěvkové organizace, učitel, byl vzat od 13. 2. 2024 do 31. 7. 2024 do vazby. Dne 1. 8. 2024 ukončil pracovní poměr. Roční nárok na dovolenou je 8 týdnů, 40 dní. Jaký nárok na dovolenou bude mít za rok 2024?
Má předchůdkyně byla ředitelkou naší školy 25 let. Předtím měla pracovní smlouvu ve stejné škole jako učitelka. Její ředitelské období skončilo 21. července 2024 a spolu se statutární zástupkyní vyhotovily dodatek ke smlouvě z roku 1978, podle kterého bude dále pokračovat ve výuce znovu jako učitelka. Je toto správný postup, nebo jsem měla já, jako nový ředitel, nabídnout nový úvazek a vyhotovit novou pracovní smlouvu?
- Článek
Ministerstvo školství realizuje dle návrhů Strategie 2030+ opatření pro modernizaci školství. Jak je možné takové změny v systému připravit a prosadit? S trochou nadsázky vám to za Sekci vzdělávání a mládeže, kde máme tuto oblast na starosti, ukážeme. A pokud přijmete příměr v názvu našeho sdělení o tom, jak se „staví“ inovované školství, tak také akceptujete, že každá stavba začíná vizí, pokračuje projektem a realizací a že tyto kroky pak přinášejí i úpravy a změny.
- Článek
V minulé části našeho seriálu jsme už tak trochu „naťukli“ spolupráci mezi vychovatelkami a učitelkami v souvislosti se vzájemným zastupováním. Dnes se vrátíme na úplný začátek a podíváme se na tvorbu dvojice vychovatelka-učitelka.
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly obecně o ukončení pracovního poměru a dnes se podíváme na výpověď pro porušení pracovních povinností zaměstnance .
- Článek
Novela zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, nemá na vykazování odvedené práce v personálních šablonách ve zjednodušených projektech žádný vliv. Personální šablony jsou do zprávy o realizaci vykazovány metodou produktivních hodin, která nerozlišuje, zda se jedná o pracovníka zaměstnaného na pracovní smlouvu, nebo na některou z dohod konaných mimo pracovní poměr.