Finanční gramotnost

  • Článek
Součástí moderního základního vzdělávání jsou i základy finanční gramotnosti. Na příkladech z běžného života s nimi začínáme už na prvním stupni ZŠ. Nezbytnou součástí tohoto vzdělávání jsou i témata bezhotovostního platebního styku, finančního plánování či pěstování schopnosti kriticky zhodnotit rozličné nabídky a služby. Jednotlivé aspekty finanční gramotnosti se mohou promítnout do různých předmětů a učitelé přitom mohou využít řadu inspirací i vzdělávacích materiálů do výuky.
  • Článek
Dominika Kopčiková a Tomáš Spáčil z Post Bellum vás seznámi s novým vzdělávacím portálem Storyon, který je naplněn praktickými výukovými sety. Ty jsou připraveny tak, že je lze využít přímo do hodin při výuce moderních dějin. Portál bude k dispozici všem od podzimu 2026. S Dagmar Biersakovou (Skoala) a Zorou Dufkovou (ZŠ Šlapanice) se díky programu Skoala vydáte na cestu za kvalitním finančním vzděláváním!
  • Článek
Jak zvládnout rozpočet, nepodlehnout reklamám nebo rozjet vlastní podnikání ještě před maturitou? Finanční gramotnost (FG) a podnikavost nejsou jen teorie – projekt yourchance pomáhá školám i studentům připravit se na život v realitě. Ředitelka organizace Jana Merunková vysvětluje, proč se vyplatí mít přehled o penězích už na střední.
  • Článek
S panem učitelem Janem Brožkem ze ZŠ v Cholticích na Pardubicku jsme si povídali o nové digitální platformě Skoala, která pomůže s výukou finanční gramotnosti na českých školách. Jan se Skoalou nejenže učí, ale rovněž se spolu s dalšími 30 učiteli a řediteli podílel na jejím vývoji a testování.
  • Článek
„Naším cílem není učit děti počítat úroky, ale učit je přemýšlet o životě,“ říká Jana Merunková z organizace yourchance. S kolegy pomáhá školám začlenit finanční gramotnost a podnikavost do běžné výuky tak, aby se z tabulek staly nástroje a z dětí sebevědomí mladí lidé připravení na svět.
  • Článek
„Látku umí vysvětlit velmi jednoduše a pochopitelně. Motivuje své žáky k nejlepším výsledkům, neshazuje je, když se jim něco nepovede.“ Tak podle studentů učí Jaromír Tomčík z prostějovské Střední odborné školy podnikání a obchodu, který uspěl v konkurenci více než dvou set nominovaných a jako jeden ze tří laureátů získal titul Ekonomický Ámos. Odborná porota v soutěži, kterou pořádá Institut ekonomického vzdělávání (INEV), již potřetí vybírala pedagogy, kteří významně přispívají k rozvoji finanční gramotnosti. Zajímalo nás, jak inovativní výuka oceněného učitele ekonomických předmětů vypadá v praxi.
  • Článek
Koncem loňského roku se v rámci bienální konference České společnosti ekonomické konala, jak už se stalo tradicí, sekce pro učitele a učitelky ekonomických a finančních témat na základních a středních školách.
  • Článek
Peníze jsou nedílnou součástí našich životů, ať chceme, nebo ne. Přestože je často vnímáme především jako prostředek k uspokojování základních potřeb či dosažení vysněných cílů, mají peníze mnohem hlubší vliv na naše rozhodování, chování a vnímání světa. Pro mladé lidi, kteří vyrůstají v dnešní době konzumerismu a sociálních sítí, kde je materiální bohatství často považováno za měřítko úspěchu, je klíčové pochopit, jaký vztah mohou mít k penězům a jak tento vztah souvisí s jejich vnitřními hodnotami.
  • Článek
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
  • Článek
Peníze jsou nedílnou součástí našich životů, ať chceme, nebo ne. Přestože je často vnímáme především jako prostředek k uspokojování základních potřeb či dosažení vysněných cílů, mají peníze mnohem hlubší vliv na naše rozhodování, chování a vnímání světa. Pro děti, které vyrůstají v dnešní době konzumerismu a sociálních sítí, kde je materiální bohatství často považováno za měřítko úspěchu, je klíčové pochopit, jaký vztah mohou mít k penězům a jak tento vztah souvisí s jejich vnitřními hodnotami.
  • Článek
Schopnost kriticky myslet je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou mohou učitelé svým žákům předat. Ve spojení s výukou finanční gramotnosti získává tato dovednost ještě větší význam. Jak učit studenty klást správné otázky, odhalovat skryté motivy a činit informovaná rozhodnutí? Tento článek nabízí inspiraci, praktické příklady a konkrétní aktivity, které mohou učitelé snadno začlenit do své výuky. Připravme společně žáky na svět plný složitých rozhodnutí a manipulací.
  • Článek
Schopnost kriticky myslet je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou mohou učitelé svým žákům předat. Ve spojení s výukou finanční gramotnosti získává tato dovednost ještě větší význam. Jak učit studenty klást správné otázky, odhalovat skryté motivy a činit informovaná rozhodnutí? Tento článek nabízí inspiraci, praktické příklady a konkrétní aktivity, které mohou učitelé snadno začlenit do své výuky. Připravme společně žáky na svět plný složitých rozhodnutí a manipulací.
  • Článek
Každý z nás si přeje, aby dnešní děti měly lepší start do života než my sami. Aby byly připravené nejen na výzvy dneška, ale i na budoucí nejistoty. Jednou z klíčových dovedností, které mohou ovlivnit kvalitu jejich života, je schopnost efektivně řídit své finance. A právě školy mohou hrát v tomto směru zásadní roli.
  • Článek
Projekt Finanční gramotnost do škol, který v roce 2012 zahájila obecně prospěšná společnost yourchance, se stal nedílnou součástí vzdělávacího systému v České republice. Jeho cílem je vybavit mladou generaci potřebnými znalostmi a dovednostmi pro správu osobních financí a zodpovědné hospodaření. Projekt poskytuje žákům základní přípravu na reálný svět, kde je finanční gramotnost nezbytná pro úspěšný a stabilní život.
  • Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
  • Článek
Mezinárodní šetření PISA 2022 přineslo poznatky týkající se finanční gramotnosti žáků středních odborných učilišť (SOU). Zatímco žáci víceletých gymnázií a čtyřletých středních škol vykazují relativně vysokou úroveň finančních znalostí a dovedností, žáci SOU často čelí výrazným nedostatkům, potenciálně ovlivňujícím jejich schopnost efektivně spravovat své finance v dospělosti.
  • Článek
Obecně prospěšná společnost yourchance připravuje další ročníky volně přístupných aktivit pro studenty středních škol, jako je celonárodní soutěž Rozpočti si to! a mezinárodní hnutí Global Money Week. Obě aktivity mají jedno společné: Přinášejí studentům způsob, jak se seznámit se zdravými finanční návyky a osvojit si je v reálném životě. Zapojte se a otevřou se vám dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
  • Článek
Nový školní rok už má za sebou první měsíc a nedávno také podle kalendáře začal podzim. Výuka na středních školách je v plném proudu a u toho nesmí chybět projekt České společnosti ekonomické, z. s., pod názvem Experti do škol. Oficiálním partnerem projektu je Česká národní banka1) . Projekt je podporován Radou vědeckých společností ČR 2) a Nadací CERGE-EI 3) . Web projektu, kde si střední školy poptávají vybrané přednášející a jejich témata pomocí jednoduchého, intuitivního poptávkového formuláře, opět naleznete na známé adrese https://www.cse.cz/experti. Skýtá více než 50 uznávaných ekonomů a pestrou škálu témat. Stačí si jen poptat a přednášející se vám ozve.
  • Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
  • Článek
Nedávno jsem měla možnost pohovořit s Dorou Růžičkovou, finanční ředitelkou a spoluzakladatelkou nově vznikající společnosti DETF Consulting, s. r. o., věnující se financím, realitám, úvěrům, hypotékám, daním, účetnictví a koučinku, včetně konzultační činnosti. Zajímalo mě, jestli mají mezi svými klienty i pedagogy a v jakých záležitostech se na ně případně obracejí nebo co je pro tuto cílovou skupinu typické. Na mé všetečné otázky odpovídal kolega Dory Tomáš Janeček, ředitel.