Cizí jazyk

  • Článek
Od roku 2027 má být zavedena angličtina od prvních tříd ve všech školách v ČR. Možná i u vás chybí aprobovaní angličtináři, ale to vůbec nevadí! Angličtinu může dětem s klidným svědomím předávat i třídní učitel neangličtinář, když ví jak a má vhodné materiály.
Na přihlášení do online soutěže s WocaBee zbývají 4 dny! Jazykový WocaBee šampionát otevírá dveře všem žákům základních i středních škol – bez ohledu na to, jaký cizí jazyk právě studují. Díky soutěži si zlepší jazykové znalosti a ještě mají šanci pro svou školu získat čtvrt milionu korun na modernizaci.
  • Článek
Iva Adámková je učitelka francouzštiny a češtiny jako mateřského i cizího jazyka, která za svoji činnost a přínosy do vzdělávání získala řadu domácích i zahraničních ocenění. Je také zkušenou koordinátorkou projektů spolupráce mezinárodního vzdělávání v programech Erasmus+ či dnes již ukončeného programu Comenius. Její inovativní koncept „Létající lektor francouzského jazyka ve Zlínském kraji“ získal Evropskou jazykovou cenu LABEL. Nyní působí jako koordinátorka mezinárodních vztahů Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť. Jak projekty mezinárodní spolupráce posouvají učitele i celou školu? A na co si dát při koordinaci projektu pozor?
  • Článek
Ředitelkou Gymnázia Komenského v Havířově se stala M. Bouchalová začátkem letošního srpna. Jak zvládá svou roli, jaké mezinárodní výjezdy už sama absolvovala a jak se jí daří podporovat Erasmus+ ve škole?
Je možné vyhovět žádosti rodičů na změnu druhého cizího jazyka v průběhu vzdělávání? Druhý cizí jazyk je dle ŠVP nastavený od 7. do 9. ročníku s dotací 2 h/t. Na výběr je ze dvou jazyků. Žák má za sebou jeden rok španělštiny a rodič žádá, aby od dalšího školního začalo místo španělštiny navštěvovat němčinu.
  • Článek
Článek shrnuje jazykovou přípravu žáků cizinců ve středních školách. Od roku 2022 byla stejně jako v základních školách zavedena i pro střední školy v tzv. krajem určených školách. Výuka probíhá převážně v odpoledních hodinách mimo vyučování. Zaměřuje se zejména na seznámení se s terminologií využívanou ve školním prostředí. Další část článku se zabývá výukou odborného cizího jazyka, pro kterou, stejně tak jako pro výuku cizinců, jsou důležité stejné přístupy, a to názornost a nutnost vizuální či jiné další podpory.
  • Článek
Od roku 2027 má být zavedena angličtina od prvních tříd ve všech školách v ČR. Možná i u vás chybí školení angličtináři, ale to vůbec nevadí! Angličtinu může dětem s klidným svědomím předávat i třídní učitel neangličtinář, když ví jak a má vhodné materiály.
  • Článek
Motivace je nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje efektivní učení angličtiny, zejména u dětí. Proto je důležité, aby výukové metody byly atraktivní. Když dítě správně povzbuzujeme a motivujeme, bude mít z učení nového jazyka skutečné potěšení. Jak můžeme motivovat děti k učení? Podívejte se na naše tipy, přečtěte si náš článek a inspirujte se jazykovou školou s dlouholetou tradicí Meridian School of English.
  • Článek
Jeho nadšení je nakažlivé, lásku k angličtině šíří mezi studenty i učiteli. Do online výuky dokázal pobláznit desítky tisíc lidí. Jak probíhaly jeho hodiny na gymnáziu, co je Broňův pivní test a kudy se vydat na cestě k báječné angličtině? Nejen o tom jsme si povídali s Bronislavem Sobotkou alias nadšeným učitelem angličtiny Broňou.
  • Článek
V dnešní globálně propojené společnosti je plynulá komunikace v angličtině klíčová pro osobní i profesní úspěch. Pečlivě navržená školení a neustálý profesní rozvoj učitelů zajistí, že ovládají nejen teoretické základy, ale i praktické dovednosti v používání jazyka. V rámci tohoto článku se podíváme na faktory, které určují kvalitu profesionálních vyučujících a odborných jazykových škol. Zaměříme se na parametry, podle kterých lze vybírat jazykové kurzy pro děti, aby se zajistilo jejich optimální vzdělání a efektivní rozvoj jazykových dovedností.
  • Článek
V dnešním stále propojenějším světě je učení se druhému jazyku více než jen mluvení: je to důležitý nástroj, který rozšiřuje mladé mysli a otevírá nekonečné možnosti. Pokud se ptáte, jaké jsou přínosy pro děti, které se učí anglicky, pak je tento článek právě pro vás. Pojďme se podívat, proč je učení se angličtině pro dítě více než jen vzdělávací zážitek.
  • Článek
Motivace je nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje efektivní učení angličtiny, zejména u dětí. Proto je důležité, aby výukové metody byly atraktivní. Když dítě správně povzbuzujeme a motivujeme, bude mít z učení nového jazyka skutečné potěšení. Jak můžeme motivovat děti k učení? Podívejte se na naše tipy, přečtěte si náš článek a inspirujte se jazykovou školou s dlouholetou tradicí Meridian School of English.
  • Článek
Nejen pro Česko, zemi ležící v srdci Evropy, je znalost jazyků klíčová. Eurydice, evropská informační síť, která poskytuje spolehlivé a srovnatelné informace o vzdělávacích systémech a politice napříč Evropou, přináší zásadní údaje o výuce jazyků v evropských školách. Studium jazyků je pro mnoho lidí nutností, pro všechny je navíc i příležitostí, která může vést k novým pracovním nebo studijním možnostem.
  • Článek
Program Erasmus+ otevírá dveře do světa zahraničního vzdělávání, které obohacuje nejen žáky, ale i učitele. Díky mezinárodním výjezdům učitelé zlepšují své jazykové a digitální dovednosti, rozšiřují profesní obzory a přinášejí do škol novou inspiraci. Erasmus+ tak podporuje nejen rozvoj jednotlivců, ale i škol jako celku, přičemž klade důraz na evropské hodnoty a mezikulturní porozumění.
  • Článek
Je to už dost dávno, co jsem začala používat elektronickou nástěnku Padlet. Tuším, že jsem jej poprvé viděla na konferenci pro učitele angličtiny v Brightonu. A protože ráda zkouším nové věci a obzvlášť IT ve výuce, hned jsem začala s Padletem experimentovat. Přesto je možné, že Padlet nevyužíváte, a to je opravdu škoda. Je to užitečný nástroj umožňující spolupráci, ale já jej také využívám ke „skladování“ materiálů. Navíc se neustále vyvíjí a dnes je propojen s umělou inteligencí, což – přiznám se – zatím nemám odzkoušené. Ale pojďme na to pomalu. Ráda bych vám ukázala několik svých oblíbených způsobů využití Padletu.
  • Článek
S finalizací revize rámcových vzdělávacích programů přichází moment, kdy musíme rozhodnout o tom, zda v našich školách bude i nadále druhý cizí jazyk povinný. Debaty o zachování druhého jazyka se ve vzdělávací komunitě vedou už dva roky a stále nemají jasný závěr. Za mě je však odpověď jednoznačná: druhý jazyk zachovat. To, že se nám něco nedaří realizovat ideálně, neznamená, že bychom měli rezignovat. Naším úkolem je naučit děti vše, co potřebují k tomu, aby v životě uspěly.
  • Článek
„Mám takovou teorii. Když se obklopíte rodiči, kteří vám fandí, vytvoříte si kolem sebe bariéru a nedostanou se k vám rodiče, kteří vám třeba zas tak úplně nefandí. A když s nimi navážete vztah, jde pak všechno úplně jinak, než když jednáte jen z pozice moci,“ říká Matěj Žák, ředitel česko-anglické školy Victoria School v Klánovicích. Školy, kde jsou rodiče vítáni - i proto mají stejnojmennou certifikaci od Řízení školy. Jaké aktivity s rodiči realizují? A vyplácí se tykat si s nimi? Nejen na to jsme se zeptali pana ředitele v našem rozhovoru.
  • Článek
V praxi se školkám osvědčuje využít adaptační plán a zaměřit se na to, aby bylo rodičům jasné, jak bude postupné zvykání dítěte na školku probíhat a jakou roli hrají v úspěšnosti celého procesu oni. V případech, kdy si to rodiče mohou časově dovolit, se vyplácí umožnit přítomnost rodičů ve třídě první dny po nástupu a postupně prodlužovat délku pobytu dítěte v MŠ.
  • Článek
Často se na nás obracejí učitelé s prosbou o pomoc při komunikaci s rodiči vícejazyčných dětí. Níže uvádím tipy, které se mi v praxi při spolupráci s rodiči osvědčily.