Výchovné konsekvence

Vydáno:

Ještě před několika lety bylo u nás odborně i lidsky korektní vymýšlet a poskytovat žákům se specifickými poruchami učení úlevy. Takový žák nemusel psát diktáty, psal každou druhou větu, počítal každý druhý příklad, nemusel číst nahlas...

Výchovné konsekvence
PhDr.
Václav
Mertin
 
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK v Praze
Kdo nechtěl navrhovat nebo akceptovat úlevy, byl pokládán za odborného zpátečníka. Úlevy tak tehdy byly samozřejmým odborným pohledem. Je třeba poctivě přiznat, že v té době se jednalo o pokrok proti ještě staršímu přístupu, kdy
poruchy učení nebyly akceptovány vůbec
a takový žák byl většinou odsouzen k tomu, aby se podrobil vrcholné pedagogické nespravedlnosti „měřím všem bez výjimky stejně, na nikoho neberu ohled“. Takže pak „s odřenýma ušima“ požadavky nějak zvládl, jednou dvakrát propadl nebo byl přeřazen do zvláštní školy.
V současnosti úlevy u všech žáků se speciálními vzdělávacími potřebami principiálně odmítáme.
Pro tyto žáky hledáme takové úpravy podmínek, které by jim dovolily co nejvíce se naučit a následně co nejlépe předvést, co se naučili, s ohledem na omezení daná tělesným či psychickým hendikepem. Takže se snažíme
odstraňovat bariéry
-zvětšujeme písmo předlohy, prodlužujeme čas na psaní prověrky, žák píše své práce na notebooku, rozdělujeme zkoušky na menší části s vloženým odpočinkem, zkoušení může probíhat mimo kolektiv vrstevníků, učitel stojí na jednom místě, aby žák se sluchovou vadou mohl odezírat, skenujeme jim učebnice apod. Dokonce nás, alespoň pro pedagogickou a psychologickou práci s žákem, ve skutečnosti moc nezajímají ani samotné tradiční lékařské diagnózy, protože nejdůležitější jsou
faktické vzdělávací potřeby konkrétního žáka.
U žáků s problémy s chováním však zatím k podobné změně „paradigmatu“ v praxi nedochází.
Přitom by to bylo tolik potřebné! Už léta se nám totiž příliš nedaří běžně používanými tradičními výchovnými postupy tyto problémy ve škole zvládat natolik, aby nebránily efektivnímu učení a neohrožovaly pocit bezpečí u řady žáků i u stále většího počtu učitelů. Podle vyjádření samotných učitelů naopak problémů s chováním u žáků v průběhu let narůstá na všech stupních vzdělání. Měli bychom proto i v této oblasti uplatnit zásadu, že jestli nějaký přístup dlouhodobě příliš nefunguje, tak bychom měli hledat jiné, efektivnější způsoby výchovy dětí. Vzhledem k současným vysokým a stále rostoucím požadavkům na vzdělání všech dětí je totiž jakékoli, a to i velmi malé narušení tohoto procesu nežádoucí.
Nedostatky v chování a jednání žáků
představují tedy skutečně zásadní problém vzdělávacího systému, potažmo i problém při socializaci dětí.
Zatím tedy i nadále pokládáme za jediný správný následek jakéhokoli přestupku kázeňské opatření. A protože zůstáváme u zjednodušeného a tradičního způsobu uvažování, tak i v roce 2014 považujeme za zcela samozřejmé, že provinivší se dítě musí být potrestáno.
Přece špatný čin nezůstane bez odezvy! Když dnes nebude potrestán, tak co udělá příště! Musí si uvědomit, že to bylo špatně. Jde i o příklad pro ostatní.
Nanejvýš odmítáme brutální tělesné tresty, nesouhlasíme rovněž s drastickým psychickým týráním, odpíráním lásky, stejně tak i s tresty zcela nepřiměřenými provinění nebo věku dítěte.
Logickou alternativu radikální formy úlev představuje pro oblast chování
netrestat
a nechat přestupek zcela bez odezvy. Jenže to nám z výchovného hlediska nepřijde obvykle vhodné. Pokud ovšem nejsme skalní stoupenci totální liberální výchovy. Pak patrně budeme zastávat názor, že jakýkoli mocenský zásah dítě omezuje, a škodí tak jeho optimálnímu rozvoji. S touto verzí se občas setkáme u předškolních dětí, kdy je velmi rušící a obtěžující dítě shovívavě sledováno pyšnou matkou.
I v oblasti výchovy starších dětí je aplikována mírnější verze „úlev“, která má k netrestání hodně blízko. Pokud má dítě přidělenu diagnózu ADD/ADHD, máme tendenci řadu výchovných problémů omlouvat a nic neřešit. On má poruchu, tedy za to nemůže. Dokonce se vyskytl názor, že když má dítě ADHD, tak nesmí dostat dvojku z chování (rozhodně neobhajuji dvojky z chování, z výchovného hlediska se jejich funkčnost přežila, ale v systému hodnocení je zatím máme)!
Existuje však ještě jedna, dnes hojně používaná alternativa trestu při reakci na přestupek dítěte:
mluvit s ním, vše mu vysvětlit a přesvědčit ho o správném řešení situace.
Když jsem byl malý, tak se mnou nikdo ani nepromluvil, na nic se mě nezeptali a hned jsem byl potrestaný.
Proto my dnes chceme zjistit, proč to dítě udělalo, chceme mu vysvětlit, co udělalo špatně, aby si to uvědomilo, zapamatovalo a příště čin neopakovalo. Zpravidla však jde o variantu pro dítě velmi náročnou a únavnou a pro vychovatele v důsledku zcela neefektivní.
Dítě totiž po několika minutách přestává proslov dospělého vnímat.
A i když vnímá a chápe, tak samo si s příčinou přestupků obvykle stejně neporadí, takže je zase zopakuje. Na rozdíl od fyzického trestu, který rychle vede k pláči, vzdoru, zatvrzení, zkrátka k silné a přitom jednoduché emoční reakci, verbální přesvědčování zpravidla dovede dítě (někdy také přes slzy, rozhodně však vždy přes otupení) k omluvě a ke zdánlivě racionálnímu a jistě upřímnému slibu,
že už se to nikdy nebude opakovat...
Dospělí jsou spokojeni, že dítě pochopilo špatnost svého prohřešku (vždyť na návodné kontrolní otázky odpovídalo správně a zcela v duchu očekávání!) a našlo správné východisko v jejich vysvětlení. Takže když se pak znovu a často po velmi krátké době zachová nevhodně, mají mnohem silnější pocit, že se dopustilo něčeho závažného a velmi nemravného (Vždyť nám to slíbil!). Opakovaný přestupek po předchozím slibu zesiluje z pohledu dospělých nebezpečnost činu, a tedy i morální odsouzení. Tento neúspěšný verbální přístup pak dovede dospělé snadněji k názoru, že mírná (snad i symbolická) rána neškodí, že je lepší než dlouhosáhlé výklady. Neměli bychom zapomínat, že tento přístup nebývá vývojově přiměřený, protože
u dítěte je možné na řízení slovy přecházet jen velmi pozvolna
a navíc se tento přístup týká pouze některých situací.
Přestože vše zatím nasvědčuje tomu, že bez trestů se nejen rodinná, ale ani odborná školní výchova v současnosti neobejde, tak i zde se blýská na lepší časy. Je ovšem také pravda, že se blýská už delší dobu, zatím však bez zásadnější odezvy v rodičovské, nebo alespoň v učitelské veřejnosti.
Nemůžeme opomenout fakt, že základem každého efektivního výchovného přístupu je prevence, tedy když k přestupku vůbec nedojde. Jakkoli se to v případě dětí zdá vyloučené, protože děti přece vždy zlobily, zlobí a zlobit budou, existuje množství poměrně jednoduchých postupů, jak přestupkům předejít, eventuálně jak jejich intenzitu omezit, a dokonce výskyt snížit. I učiteli se nabízejí takové preventivní postupy jako předvídat, být co nejvíc s dětmi, vidět, co se děje za zády, rozdělovat pozornosti srozumitelný řád a systém pravidel, vřelý vztah, přiměřená míra dominance, kvalitní, zajímavá a hlavně plynulá výuka.
Důsledné uplatnění těchto principů managementu třídy může omezit výskyt běžných přestupků
na minimum. Jacob Kounin zjistil už v sedmdesátých letech, že rozdíly mezi efektivními a méně efektivními učiteli nespočívaly tolik v tom, jak výchovné problémy řešili, ale jak jim předcházeli.
Principiální změna spočívá v tom, že když už k přestupku dojde, tak nenásleduje trest, ale na dítě dopadnou následky jeho činu (já vím, že trest představuje rovněž následek). Pochopitelně by měly na dítě dopadnout i v případě adekvátního chování - jestli je pokládáme za samozřejmé, hrozí nebezpečí, že je nebudeme posilovat. Některé následky jsou zcela
přirozené
(přijde pozdě do hodiny, má kratší čas na písemku, odmítne obědvat, má do večeře hlad), jiné logické. Na rozdíl od trestů je snaha, aby všechny následky souvisely co nejvíce s přečinem, nicméně u přirozených následků není třeba nic vymýšlet, tam je dopad automatický, u logických je nutné hledat vhodné způsoby dopadu na dítě a případné nápravy přečinu.
Logické konsekvence by měl ve škole navrhovat učitel ve spolupráci s dítětem
a uplatňovat je po jeho schválení (některé i po souhlasu rodičů). Když to jen trochu jde, měly by možné souvislosti, a tedy i dopady u obvyklých přestupků být známy dopředu. Také proto, aby si dítě mohlo
svobodně vybírat
- jestli mu vůbec stojí přestupek za to, a když už k němu dojde, tak které opatření je pro ně přijatelnější. Při vymýšlení následků je důležité zvažovat na prvním místě aktivitu, činnost, která všude tam, kde to jde, má uvést věci do původního stavu, napravit situaci, odčinit...
 
Nechal jsi nepořádek a neuklidil jsi, když se mělo uklízet? Uklidíš to ve svém volnu, místo aby sis s ostatními zahrál ping-pong.
 
Podobná může být reakce na to, když dítě odmítá pracovat v hodině:
Moc otravuješ, vyber si: buď přestaneš a budeš se učit s námi, nebo nás teď opustíš a dopracuješ vše ve svém volnu.
 
Dítě vykřikuje odpověď bez přihlášení:
Nerespektuješ třídní pravidlo, proto nic neslyším, takže tvou odpověď ani nemohu uznat, tvé přání nesplním.
 
Rvali jste se o přestávce? Ochráním vás před dalším problémem tím, že budete o přestávce chodit ke sborovně a o velké přestávce budete chodit se mnou za ruku. Případně budu ve třídě sedět sám.
 
Rodiče pustí třináctiletou puberťačku s kamarádkou. Místo v osm se vrátí v jedenáct, navíc z ní táhne alkohol, holky si u kamarádky udělaly mejdan. Jaká bude asi první reakce? Otec jí vlepí facku. Odborná veřejnost prý nebude souhlasit a místo toho bude navrhovat: v klidu si sednout, vše rozebrat, s dcerou mluvit a mluvit
(KULHÁNEK, J. Je facka trest, nebo týrání?
Můžeš
. 2012, č. 9, s. 16). Osobně za nejvhodnější následek v tomto případě považuji třetí možnost:
Chovala ses jako malá holka, my se k tobě budeme chovat podle toho. Budeš chodit jen s námi „za ručičku“, z kroužku hned domů. Se samostatností začínáme od nuly. Je jen na tobě, jak dospěle se budeš chovat, podle toho budeš zase stárnout
. Nevím totiž, jak posílí zodpovědnost dívky facka nebo výklad něčeho, co už zná, protože to slyšela, než šla ke kamarádce. Rozhodnutí dívky nepřijít domů včas na ni zpětně dopadne jako bumerang. Nejde o trest (ten by zněl: měsíc nepůjdeš nikam), ale jen o vcelku logický následek činu. U staršího dítěte (nad tři čtyři roky) je tedy možný následek nevhodného chování to, že se k němu chováme jako k mladšímu, čímž ho připravíme o „privilegia“, která mají starší děti.
Odebrání výhod
patří ke vhodným a doporučovaným následkům.
Při některých přečinech, zejména nehmotné povahy, se lze tak maximálně
omluvit.
Podobná situace nastane, když nelze věci navrátit do původního stavu - jakmile padne facka, už ji nelze vzít zpátky. Takže v tomto případě lze vymyslet náhradní plnění. Pro „postiženou“ osobu lze udělat něco užitečného nebo hezkého.
Vymysli „postižené osobě“ nebo celé třídě něco příjemného, hezkého, něco, čím jim uděláš radost a tou radostí odčiníš rozladění, které jsi způsobil.
Pokud žák způsobí napravitelnou škodu, je samozřejmé, že se musí podílet na jejím odstranění. To platí např. pro pomalování zdi, poničení vybavení třídy či pomůcek. Pro tento účel bychom neměli rozlišovat, zda se jednalo o „nešťastnou náhodu“, nebo evidentní úmysl. Finanční náhrada škody (stejně zaplatí rodiče) nepředstavuje vyřešení problému.
Osobně pokládám i u dětí za vhodný následek „veřejně prospěšné práce“. Ve třídě, ve škole i doma je množství vhodných prací, na které se nedostává kapacity. Patrně tyto práce budou vyžadovat součinnost dospělého. Odmítám, že navrhuji trestat prací. Dítě si samo mohlo zvolit, pro kterou variantu se rozhodne, jestli bude zlobit, nebo ne. A potom, v řadě případů zničí svým rozhodnutím (úmyslným, ale i neúmyslným) práci druhých lidí. Jak jinak může nahradit škodu, kromě peněz, které zaplatí rodiče, než vlastní prací?
Následek rovněž je, že dítěti fyzicky, tedy silou,
zabráníme, aby pokračovalo v nevhodné činnosti.
Někdy ovšem stačí situaci nehrotit, neprohlubovat konflikt a odvést pozornost dítěte jinam. Někdy se jevově nemusí lišit následek od trestu.
Když si neuklidíš oblečení, jak jsme se domluvili, tak za trest nebudeš koukat na televizi. Když si neuklidíš oblečení, tak ho budeš uklízet místo televize,
je vcelku logický následek. Rozdíl je jemný, leč zcela zásadní. Ve druhém případě respektujeme jeho rozhodnutí. I příště se může rozhodnout, že neuklidí v termínu a nebude se dívat na televizi, případně nebude moct dělat jinou příjemnou činnost, protože bude místo toho uklízet. Abychom mu usnadnili rozhodování, je vhodné sdělit (domluvit)
dopředu podmínky
s tím, že naše požadavky při nesplnění v termínu budou o něco náročnější -
kromě úklidu vlastního oblečení vytřídíš a sbalíš vyprané ponožky
.
Nejde o změnu slovíček, jde o
změnu pojetí.
Jde o jednoduché uplatnění práva dítěte na jakékoli chování a přijetí následků.
Můžeš udělat, co chceš, ale poneseš následky svých činů.
Odmala učíme dítě, že zásadně respektujeme jeho právo na vztekání, odmítání, nespolupráci, že před námi říká sprostá slova, ale
musí počítat s následky.
Podobně u staršího respektujeme (byť s tím nesouhlasíme), že neudělá úkol, dá spolužákovi pár facek, zalže, že nemá úkol. I on však musí být připraven nést následky.
Velmi důležité je, že
dítě odmala učíme, že ono samo se rozhoduje, jakou reakci zvolí.
Byť to může vypadat, že se rozhoduje na základě akutního impulzu, že v dané situaci jiná než dítětem zvolená reakce není možná, tak možnost volby má vždycky. U předškolního dítěte s tímto výkladem většinou příliš neuspějeme (ale stejně bychom je měli na vhodnost volby upozornit: klidně se vztekej, ale kdyby ses usmál a hezky poprosil, tak vše bude jednodušší a možná uspěješ), nicméně ho trénujeme pro možná nepříliš vzdálenou budoucnost. Dítě vidí, že
uznáváme právo
na jakoukoli reakci, ale
pouze některé mu přinesou kýžený efekt.
Tento přístup je podstatně náročnější (alespoň v prvních letech) pro dospělého, vyžaduje jeho chladnokrevnost, lidskou zralost, dostatečnou autoritativnost, důslednost, maximální přítomnost u dítěte (na dálku se vychovávat nedá). Pokud dítě natrénuje v praxi konzistentní přístup dospělého, je pravděpodobné, že se mu časem mnohem častěji přizpůsobí. U starších dětí bývá problém pro učitele v tom, že nebývají na tento přístup zvyklé ani z domova, ani od předcházejících učitelů, takže musí vynaložit mnohem více času a úsilí.