Tablexia - vzdělávací aplikace pro děti s dyslexií

Vydáno:

Ve sdružení CZ. NIC, které spravuje českou národní doménu a současně se podílí mimo jiné na řadě projektů v oblasti vzdělávání, vznikla v minulém roce aplikace Tablexia, moderní vzdělávací pomůcka pro tablety určená dětem s dyslexií, která je od ledna 2014 ke stažení na Google Play. Pomocí Tablexie si děti mohou trénovat kognitivní funkce, které jsou u této specifické poruchy učení oslabené. Aplikace vznikla převážně pro děti s dyslexií na druhém stupni základní školy. Tablexii mohou využít jak učitelé k doplnění standardní výuky, tak školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště. Vzhledem ke snadnému ovládání a orientaci v aplikaci může sloužit také pro samostatný rozvoj osob s dyslexií.

Tablexia - vzdělávací aplikace pro děti s dyslexií
 
Andrea
Šíchová
 
studentka psychologie na FF UK v Praze, CZ. NIC -vzdělávání na tabletech
 
Karolína
Rybářová
 
studentka psychologie na FF UK v Praze, CZ. NIC -vzdělávání na tabletech
V současné době je problematice dyslexie věnována poměrně velká pozornost a ve společnosti je snaha přizpůsobovat se odlišným potřebám osob s dyslexií. S příchodem tabletů a jejich zaváděním do vzdělávacího procesu se objevuje možnost jak s dětmi s dyslexií efektivněji pracovat - především proto, že tablety umožňují individuální přístup ke každému dítěti.
Cílem multioborového týmu, který na Tablexii ve sdružení CZ.NIC pracuje, bylo vytvořit program na rozvoj kognitivních schopností, který by byl účinný, ale zároveň zábavný, a vyvolával by tak v dětech chuť se mu věnovat samostatně.
Většina programů a podpory mířené na jedince s dyslexií se odehrává na prvním stupni základní školy. Dítě si musí osvojit spoustu schopností, které bude potřebovat po celý zbytek života a které jsou stěžejní pro další učení. Stává se však, že když dítě přejde na druhý stupeň, pochopení a podpory pro jeho potíže je mnohem méně. Děti si však potřebují své schopnosti procvičovat i nadále. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli zaměřit aplikaci na děti na druhém stupni základních škol. Aplikaci po odborné stránce zaštítila psycholožka PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D., která se věnuje právě specifickým poruchám učení.
Tablexii tvoří v současné době tři hry, z nichž každá trénuje jednu kognitivní oblast. Děti si mohou zahrát hry, u kterých si cvičí pracovní paměť, sluchové rozlišování a prostorovou orientaci. Hry jsou propojené atraktivní detektivní tematikou a prostředí aplikace navozuje atmosféru 30. let. Dítě vystupuje v roli mladého detektiva, který za dohledu svého staršího kolegy trénuje schopnosti potřebné pro toto náročné povolání.
Ve hře
Pronásledování
musí detektiv co nejrychleji složit mapu s cestou do doupěte lupičů, kterou lupiči na útěku roztrhali. Přesouváním a otáčením jednotlivých dílků při skládání mapy si hráč trénuje prostorovou orientaci. V
Bankovní loupeži
hlídá detektiv vstup do banky a jeho úkolem je nenechat do ní proklouznout lupiče. Jedná se o hru zaměřenou na procvičování pracovní paměti. Na začátku hry se dozví od svých zvědů pravidlo, podle kterého lupiče pozná. Pravidlo si zapamatuje a mezi lidmi vcházejícími do banky díky němu může lupiče chytit.
Únos
je hra, ve které mladý detektiv ukáže, jak mu jde sluchové rozlišování. Detektiva unesli lupiči a dovezli ho autem do jejich doupěte. Poté, co se osvobodí, se snaží doupě lupičů vystopovat. Protože měl při únosu zavázané oči, jeho jedinou možností, jak lupiče najít, jsou zvuky. Zvuky v této hře zastupují nesmyslná slova, která jsou vymyšlena jako variace písmen a jejich kombinací, se kterými mají osoby s dyslexií problémy.
U každé z her je možné zvolit si lehkou, střední nebo těžkou úroveň. Po odehrání každé hry se zobrazí výsledková listina, kde si dítě může přečíst informace o dosaženém výsledku, motivující slovní ohodnocení a počet získaných pohárů za odehranou hru. Hráč může obdržet nula až tři poháry podle úspěšnosti ve hře. V rámci zvýšení motivace k opakovanému hraní jednotlivých her a snahy o dosažení co nejlepších výsledků jsme aplikaci obohatili o různé trofeje, jejichž zisk je podmíněn buď dosažením určitého skóre, nebo množstvím opakování hry.
Součástí Tablexie jsou kromě her také Statistiky, Encyklopedie a Síň slávy, kde si děti mohou prohlížet získané trofeje. Statistiky umožňují dítěti, učiteli či rodičům sledovat dosažené výsledky v jednotlivých hrách, srovnávat je mezi sebou a umožňují vizualizaci prostřednictvím grafů. Dítě tak dostává srozumitelnou a přehlednou zpětnou vazbu o tom, co mu jde, v čem se zlepšuje a co by mělo ještě trénovat. Encyklopedie, kterou pro Tablexii vytvořila PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D., obsahuje všechny základní pojmy spojené s dyslexií. Text je doplněn několika užitečnými radami, jak se lépe učit a zacházet s informacemi.
První tři hry jsou ale pouze začátkem. Cílem aplikace je obsáhnout všechny kognitivní oblasti, ve kterých mohou mít děti s dyslexií obtíže. Ke každé kognitivní oblasti by si nakonec mohlo dítě zahrát více her a dosáhnout tak komplexního tréninku. V letošním roce má tým, který v CZ.NIC na projektu pracuje, v plánu vytvořit hry zaměřené například na pozornost a zrakové rozlišování. Větší množství her by pak bylo možné propojit detektivním příběhem.

Související dokumenty

Pracovní situace

Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Jak zadat školní web
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Narušování online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Windows 10 pro učitele
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Splnění zákonné povinnosti posoudit, zda některé systémy školy jsou významnými informačními systémy dle zákona o kybernetické bezpečnosti
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Školní psycholog na střední škole

Poradna

Smlouva
IT technika do výuky a nákup z dotace
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí