"Fantastické karty"

Vydáno:

Karty, se kterými se dá hrát množství originálních her různé obtížnosti, jsou ve světě chytrých hraček novinkou. „Fantastické karty“ v sobě spojují tradici karetních her i moderní dobu, kdy jeden nástroj, například chytrý telefon, lze využít pro nespočet rozličných aktivit. Karty tak v sobě ukrývají celý svět. Nadšen bude každý, kdo má rád hlavolamy, logické rébusy a postřehové hry. Na své si přijdou i kreativci, vypravěči a příznivci znalostních soutěží. Že to zní příliš fantasticky? Pojďme se společně podívat do světa her, kde jsme limitováni jen vlastní fantazií, dovednostmi a znalostmi.

Originální česká hra, která baví i vzdělává
PhDr.
Petr
Hedbávný,
FSV UK a Council On International Educational Exchange, spoluautor „Fantastických karet“
MgA.
Jana
Zimová,
ilustrátorka, spoluautorka „Fantastických karet“
Co jsou „Fantastické karty“?
Fantastické karty mohou být zajímavým zpestřením vyučovacích hodin i nástrojem pro upevnění sociálních vazeb. Balení obsahuje celkem 100 karet, z nichž každá je jedinečná svým designem i obsahem. Na každé kartě jsou „čísloobrázky“ - symboly, v nichž jsou ukryta čísla. Díky nim se s kartami dají hrát matematické a logické hry. Konkrétní symboly na jednotlivých kartách jsou pečlivě vybrány tak, aby významově obsáhly co nejvíce ze světa, ve kterém žijeme. Jsou tak vhodným nástrojem pro trénink vyjadřovacích schopností. Karty jsou také ideální platformou pro vědomostní hry - jednotlivé symboly jsou chápány jako indicie pro pojmy například z oblasti literatury, dějepisu, zeměpisu či umění.
Karty jsou inspirovány středověkými kartami, jedním balíčkem karet, se kterým se hrálo nesčetně her. Jsou navrženy tak, aby inspirovaly hráče k tvorbě nových her i k doplňování těch existujících. Často je možné jen drobnou úpravou pravidel výrazně korigovat obtížnost hry, tedy karty s dětmi rostou. A to až do obtížnosti finálového kola - Logické olympiády. Hry si rozhodně užijí i dospělí.
Dnes máme dostupné informace z celého světa na dosah několika kliknutí, což nám dává neuvěřitelné možnosti, o kterých by se našim předkům ani nesnilo. Zároveň se ale pomalu vytrácí schopnost lidí soustředit se, pamatovat si, sdělovat, naslouchat a radovat se z obyčejných věcí.
Vyzkoušejte si karty s talentovanými dětmi
Představte si, že ve třídě či poradně máte velmi nadané dítě, říkejme mu Albert. Trochu zlobí, ale rád pomáhá ostatním. Co s ním? Jako první můžete otestovat schopnosti „malého Einsteina“ v kategorii zaměření pozornosti a schopnost zrakového rozlišování. Zeptejte se ho, co je skryto na kartě. Karty s portréty zvířat jsou obtížnější, tam jsou „čísloobrázky“ nikoliv ve středu karty, ale u jejích hran. Navažte jednoduchou hrou na zrakovou paměť: které obrázky se na osmi přiložených kartách objevují vícekrát a v které části karty?
Co dál? Záleží na věku. Pro předškoláky jsou výzvou nadřazené a podřazené pojmy a třídění do skupin. Necháte je tedy pojmenovat tři přiložené žluté karty souhrnným názvem. Albert se patrně nespokojí ani se zvířaty, ani se čtyřnožci, rovnou zvolá: „Savci!“ Albert - prvňáček - si vytáhne kartu, nikomu ji neukáže a vytvoří pro ostatní hádanku. Například: je to zvíře, má hřívu, žije v Africe, rychle běhá... A odpovídá ano/ne na otázky svých spolužáků.
Od třetí třídy můžete bez problémů pokračovat s čísly. Jde o to, abyste u dětí nepodporovali lpění na spojení číslo-obrázek. Sedm je sedm kroků, sedm je barev duhy, sedmička může být skryta ve slonovi, ale slon sám o sobě sedmičkou není. Je čas na první Albertův solitér s čísly: dejte mu do ruky žluté karty, a červenou kartu, tedy býka, slona, psa a plachetnici, a řekněte mu, že s pomocí těchto karet má vytvořit příklad, jehož výsledkem budou zbylá čtyři čísla, tedy 0, 5, 6, 8. Možné řešení: (4 - 4) = 0, (9 - 4) = 5, (9 - (4: 4)) = 8, (7 - (4: 4)) = 6.
Když bude Albert žádat něco složitějšího, dejte mu do ruky šest vybraných karet (všechny karty kromě psa a býka). Psa a býka vyložte vedle sebe, vytvořte z nich dvojciferné číslo 94. Požádejte ho, aby ze zbylých karet vytvořil příklad, jehož výsledkem bude právě 94. Ano, nesmí mu zbýt ani jedna karta. A z karet stejného druhu může tvořit víceciferná čísla, tedy například kočka + lev = 80. Možné řešení: 80 + 5 + 7 + 9 - 6 - (4: 4).
Další nápady, jak zabavit talentované, si můžete přečíst na našem webu www.fantastickekarty.cz. Budeme rádi, když karty pomůžou i vám. Závěrem nechme promluvit zkušené uživatele.
„S Fantastickými kartami jsem se seznámila před několika dny. Na první pohled mě uchvátily svým jednoduchým, ale přesto zajímavým grafickým zpracováním. Líbí se mi též jejich multifunkční použití - jako učitelka na 1. stupni je využiji jak v hodinách matematiky, tak i v hodinách českého jazyka. Myslím si, že své uplatnění najdou i v hodinách vlastivědy - asociace na zajímavá místa naší republiky... S Fantastickými kartami zažijí žáci spoustu fantastických věcí.“
Romana Malá, učitelka, ZŠ Karla Čapka, Praha 10
„Nejvíce děti nadchlo vyprávění příběhů pomocí karet, u toho jsme se hodně nasmáli. Skvělé na podporu tvořivosti, vyjadřovacích schopností stmelení rodiny či jiné skupiny.“
Lenka Marková, speciální pedagožka, Rokytnice nad Jizerou
„Tak jsem zkoušel hrát s kamarády. Nápad se jim líbí a překvapilo mě, jaké souvislosti někteří dokázali vytvořit. Symboly jsou jednoduché a lze na ně asociovat spoustu věcí. Zkoušeli jsme vždy vybrat několik karet a vymýšlet spojitosti jako na facebookových stránkách a dost jsme se bavili. Ptal jsem se jich, jestli by je doporučili a jestli se jim líbí nápad využívání ve škole, a shodli jsme se, že karty určitě stojí za vyzkoušení a ve škole by se daly využít například při psaní slohových prací /příběh, úvaha, volné téma), ale i v jiných předmětech.“
Ondřej Motlíček, student, Gymnázium Šumperk, trojnásobný vítěz Logické olympiády

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Správní řízení - střední školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
Absolutorium - konzervatoř
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Organizace odborné praxe - směrnice
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - základní souvislosti
Základní informace o talentové zkoušce, jednotné přijímací zkoušce a školní přijímací zkoušce
Příprava přijímání ke vzdělávání ve střední škole nebo konzervatoři
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole
Průběh správního řízení o přijetí ke vzdělávání ve střední škole do vydání rozhodnutí
Rozhodnutí o přijetí ke vzdělávání ve střední škole a doručení rozhodnutí
Rozhodnutí o nepřijetí k vzdělávání ve střední škole
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - zveřejnění výsledků
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - zápisový lístek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - doložení vysvědčení nebo jiných dokladů
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - autoremedura

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Platnost zkoušky
Kvalifikace
Pomůcky
Vyživovací povinnost