Aktualizované přílohy metodického doporučení k primární prevenci

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže je dokument MŠMT platný od roku 2010, který vymezuje aktuální terminologii, popisuje jednotlivé instituce v systému prevence a úlohu pedagogického pracovníka, definuje Minimální preventivní program a doporučuje postupy škol a školských zařízení při výskytu vybraných rizikových forem chování dětí a mládeže. Jeho součástí jsou průběžně aktualizované přílohy „Co dělat, když – intervence pedagoga“, zaměřující se na konkrétní oblasti rizikového chování. V roce 2018 byly aktualizovány tři z nich. Jejich stručné představení je cílem našeho článku.

Aktualizované přílohy metodického doporučení k primární prevenci
Mgr.
Pavel
Dosoudil
Centrum soc. služeb Praha – odd. pražské centrum primární prevence; Evropská asociace supervize a koučingu
PhDr.
David
Čáp
Ph.D.
psycholog, psychoterapeut, katedra psychologie FF UK, lektor
Mgr.
Jan
Žufníček
etoped, adiktolog, vedoucí Pražského centra primární prevence
Všechny tři nově zpracované dokumenty se týkají adiktologické oblasti:
*
příloha číslo 1, Návykové látky, autorů Romana Gabrhelíka, Barbory Orlíkové a Jaroslava Šejvla;
*
příloha č. 4, Alkohol, autorů Jaroslava Vacka a Jaroslava Šejvla;
*
příloha č. 13, Tabák, autorů Adama Kulhánka a Jaroslava Šejvla.
Všechny materiály také dodržují zavedenou strukturu, pro přehlednost zpracovanou do tabulky. Jedná se o texty zejména edukativní, právní normy jsou zde spíše vysvětlovány či představovány, vhodné postupy doporučovány.
Poměrně rozsáhlá část je věnována uvedení do tématu, kde jsou především vymezeny pojmy (kapitola Typ rizikového chování) a shrnuty současné poznatky (kapitola Východiska) o konkrétním rizikovém chování. Tyto kapitoly jsou zejména v adiktologické oblasti, kde jednak probíhá rozsáhlý výzkum s novými poznatky a také se mění způsoby užívání, velice důležité. V příloze věnované tabáku jsou tak například popsány způsoby užívání tabáku prostřednictvím elektronických zařízení a bezdýmné užívání tabáku.
K této části lze také přiřadit kapitolu Rizikové a protektivní faktory, která je v případě alkoholu zpracována po jednotlivých doménách (jedinec, rodina, škola, komunita, …), v případě návykových látek pak zvolili autoři strukturu podle vývojové fáze jedince, což se nám jeví jako výhodnější vzhledem k určení dokumentu.
Kapitola Síť partnerů… velice stručně nastiňuje strukturu spolupracujících organizací v ošetřované oblasti rizikového chování. Doplňuje ji několik odkazů na konkrétní instituce (státní i nestátní) a zejména doporučení škole zmapovat si vlastní síť spolupracujících subjektů.
Kapitola Legislativní rámec je nejpodrobněji zpracována v oblasti tabáku a vysvětluje právní úpravu nakládání s tabákovými výrobky i mimo prostředí školy. V oblasti návykových látek je kapitola řešena pouze jako výpis souvisejících norem.
Nejkonkrétnější doporučení k prevenci nalezneme v příloze věnované tabáku. Jsou zde uvedena doporučení k cílům a realizaci preventivních aktivit pro cílové skupiny členěné dle věku. Doporučení doplňuje stručný nástin krátké intervence. Naopak jako málo přínosný vnímáme popis obecného rozdělení a typů prevence, které je pro všechny typy rizikového chování stejné, jenž je hlavním obsahem kapitoly v dokumentu věnovaném návykovým látkám.
Vzhledem ke smyslu dokumentu („Co dělat, když“) jsou nejdůležitější tři závěrečné kapitoly: Doporučené a nedoporučené postupy…, Možnosti a limity… a Kdy, koho a v jakém případě vyrozumět… Zde pedagogové naleznou konkrétní doporučení vyplývající také z vyšších právních norem, které jsou kontrolovatelné a vymahatelné. Přestože vidíme jako důležité hlubší porozumění problematice (ke kterému je možno využít doporučenou literaturu), vyplatí se pedagogům přečíst a k následnému použití uschovat alespoň tuto část. Zejména v případě akutní náročné situace bude materiál dobrou pomůckou.
Celkově lze říci, že i přes některé naše dílčí výhrady jsou všechny představované přílohy přehledný, srozumitelný materiál, který umožní pedagogům základní orientaci v problematice, pomůže jim při plánování prevence a řešení situací s touto problematikou spojených.