Jednota školských informatiků

Vydáno:

Občanské sdružení Jednota školských informatiků (dále jen JSI) si v letošním roce připomíná deset let své existence. Doba, ve které se v roce 2002 učitelé informatiky a správci sítí na školách rozhodli sdílet své zkušenosti a názory na život s technologiemi ve školách (a vzniklo toto sdružení), byla charakteristická běžícím projektem Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), a tedy i vznikem koncepce a podpory státu v oblasti implementace ICT ve vzdělávání. Dnešní stav se od situace před 10 lety značně liší. Představíme Vám současné aktivity sdružení, vize a představy, které mají aktivní členové sdružení o budoucnosti implementace ICT do vzdělávání.


KŘIŽOVATKA NÁZORŮ A ZKUŠENOSTÍ
Na úvod článku to může znít paradoxně, ale právě „jednota“ JSI je v prvé řadě místem, kde se setkávají různá PRO a PROTI –
jakým způsobem učit informatiku,
efektivně spravovat ICT prostředky školy od koncových stanic až po serverová řešení, jak nasazovat proprietární software a naopak, jak podpořit používání open source řešení ve školách. Dá se říci, že v mnoha ohledech není ani možné najít společného jmenovatele názorů a zkušeností, které se světem ICT ve školách prolínají. Na druhou stranu pestrost a někdy až protiklad názorů je jedním z benefitů sdružení.
Soutěže z oblasti ICT na školách
JSI podporuje formou propagace zajímavé ICT soutěže a aktivity. Například Bobřík informatiky (www.ibobr.cz) - obdoba Matematického klokana, mezinárodní soutěž pro žáky od 11 do 19 let.
Na tematiku technologií ICT ve školách pohlížejí její zástupci díky porovnávání a sdílení zkušeností z konkrétních škol různou optikou –
ve sdružení funguje interní diskusní platforma, díky které mohou členové sdružení pokládat svým kolegům dotazy a hledat náměty na řešení ICT ve školách.
Optimální rozhodnutí ředitelů či ICT správců na školách může tato diskuse pozitivně ovlivnit v konkrétním rozhodnutí a vytvořit dobré podmínky pro vyjednávání se zřizovatelem.
Často se
ve sdružení
střetávají rozdílné názory na technologie samotné
– počítače, interaktivní tabule, projektory, tiskárny, případně nabídky konkrétních služeb – většinou aktivity vázané na konkrétní firmy a lokální zkušenosti škol. Více samotné školy a učitele zajímá přidaná hodnota pořízení technologie do života školy a možnosti jejího nasazování ve výuce než pouhá volba konkrétního produktu či služby. Sdružení funguje jako zprostředkovatel informací mezi školami a mezi státním a firemním sektorem v oblasti ICT. Svým členům nabízí v této oblasti spolupráci a předávání know-how.
Ve školách Jednota
nabízí své odborníky přímo ze školské praxe k nezávislým konzultacím a poradenství.
Cena za poradenství je vždy individuálně sjednávána, případně se JSI snaží získávat na tyto aktivity finanční zdroje z projektů a darů.
ICT VE ŠKOLÁCH
Stálým bodem programu jednání Jednoty školských informatiků jsou
aktivity a plány v oblasti ICT ve školách připravované samotným státem
– MŠMT, jeho přímo řízenými organizacemi, případně řešiteli projektů v oblasti ICT ve školách. Jednota má ambice zastupovat myšlenky implementace ICT do života škol a vytvářet také prostor pro podporu profesní komory učitelů informatiky, správců sítí a ICT koordinátorů na všech druzích škol. Zástupci Jednoty nabízí služby v podobě:
 
pořádání vzdělávacích akcí pro učitele a správce sítí
v tématech ICT ve škole (viz rámeček
VZDĚLÁVÁNÍ
)
 
odborného expertního vyjádření k tématům týkajícím se zařazení ICT do rámcových vzdělávacích programů
a do života školy (viz rámeček
SKUPINY)
 
konzultací efektivního používání technologií v projektech
řešených samotnými školami a
podpora školy při analýze stavu ICT;
předání informací a zdrojů pro posouzení příkladů dobré praxe v oblasti ICT z jiných škol
PORADENSTVÍ – Oblasti poradenství ICT na školách
JSI nabízí školám možnost zprostředkovat nezávislé poradenství v oblasti implementace ICT do školního života. Nabídky jsou závislé na konkrétní dohodě a finančních možnostech obou stran - školy i konkrétního zajištěného poradce. Oblasti poradenství -
Administrace počítačové sítě, Lektorská činnost v oblasti ICT, Metodická ICT pomoc, Online aplikace, Řízení projektů, Řízení školy, Užití technologií ve výuce, Údržba koncových pracovišť, Vývoj programů.
Většina aktivních členů sdružení pochází z prostředí škol středních, další početnou skupinou jsou příznivci ze základních či vysokých škol. Pro mnoho témat ICT ve vzdělávání má JSI navázáno partnerství se subjekty, se kterými se podílí na řešení konkrétních agend a sdílení zkušeností.
Partnery má zejména v oblasti používání otevřených technologií, v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
i v tématech osvěty chování ve světě internetu.
PORADENSTVÍ V OBLASTI IMPLEMENTACE ICT VE ŠKOLÁCH
V této oblasti se Jednota profiluje a vyvíjí zde nejvíce aktivit. Poradenství JSI může ovlivnit kvalitativní rozhodování ohledně implementace ICT do života školy mezi zřizovatelem a školou.
Často vstupují do hry různí dodavatelé ICT řešení, kteří sledují své cíle,
nezávislé poradenství může zde sehrát svou zásadní roli. Škola si tak vytvoří komunitu, která může přinést i sponzory pro konkrétní ICT řešení školy. Proto je
jednou ze základních myšlenek Jednoty umožnit získat škole co nejvíce informací o ICT možnostech
a posílit kompetentní volbu při řešení konkrétního problému.
SKUPINY – Odborne skupiny Jednoty školských informatiků
JSI podporuje spolupráci mezi školami a odborníky formou odborných skupin, do kterých mají přístup všichni členové JSI a které vyvíjejí činnost v souladu se stanovami sdružení. Již existující skupiny -
učitelé informatiky SŠ, poradci JSI, členové ICT panelu NÚV/VÚP.
Pro další témata jsou možnosti vzniku odborných skupin plně otevřené.
Plánujete inovovat web školy? Víte o všech možnostech současných technologií
– nasazení redakčního systému, řešení pomocí připravených šablon pro potřeby menších webů, na kterých pak mohou pracovat samotní učitelé školy, použití LMS řešení?
Plánujete výuku informatiky dle ŠVP poprvé v nějaké třídě na prvním stupni?
Potřebujete učiteli prvního stupně umožnit sesbírat nějaké rady a tipy do výuky? Chystáte se koupit konkrétní technologii a před finálním rozhodnutím uvítáte referenci či názor kolegů z jiných škol?
Ke všem uvedeným situacím můžete získat informace prostřednictvím kontaktu na Jednotu školských informatiků a oslovit některého z konkrétních poradců JSI, kteří nabízejí své know-how na webu případně je možné, aby se některý zástupce školy stal členem sdružení, čímž získá přístup k interní diskusi a bázi odpovědí členů JSI v minulosti. Rychlá kolegiální rada je jistě „zbožím“, které vám v rámci sdíleného prostoru členové JSI nabídnou zdarma. Je ale jasné, že zpracování většího expertního posudku či návštěva ve Vaší škole a osobní konzultace bude službou placenou.
Členství Jednoty školských informatiků
O členství mohou žádat všichni pedagogové, žáci a studenti starší 18 let, kteří využívají ICT, odborníci ICT, kteří působí ve školách, a další zájemci, kteří se ztotožní s cíli sdružení. Právem člena JSI je účastnit se odborné činnosti sdružení, volit a být volen do výkonného výboru. Členové hradí roční členský poplatek.
Další vzdělávání učitelů
Profilovou aktivitou Jednoty je
pořádání kurzů DVPP z oblasti ICT.
V době SIPVZ Jednota organizovala 6 volitelných P modulů školení SIPVZ, v rámci těchto aktivit vznikly metodické materiály a byla proškolena stovka lektorů. Mnozí pokračují v pořádání DVPP akcí pod hlavičkou svých škol a JSI
nabízí zastřešení takových aktivit.
VZDĚLÁVÁNÍ – Kurzy DVPP Jednoty JSI
Jednota JSI nabízí celkem 36 kurzů DVPP v oblasti implementace ICT do života školy. Od ryze
produktových školení
s přesahem do práce učitele, přes
kurzy pro správce sítí a ICT koordinátory,
kteří se ICT ve škole věnují. Pozornost je věnována i tématům, která mohou zajímat ředitele škol, některá z nich vybíráme. Na základě poptávky je JSI schopna dodat řešení i na klíč podle situace v dané škole, regionu.
Cloud pro učitele – Využití technologie Cloud Computing ve školní praxi
Informatika – společná část maturitní zkoušky
INGOT – úvod do systemu pro vzdělávání a hodnocení v ICT
Internetove technologie pro pedagogicke pracovníky
Metodika mezinárodních vzdělávacích projektů eTwinning – online kurz
POŠKOLE MINI – konference o využití ICT ve škole Role školního informatika při realizaci projektu EU peníze školám
Tvorba DUM – digitálních učebních materiálů Volně šiřitelný software pro školství
OTEVŘENÁ BUDOUCNOST
Vzhledem k dynamickému rozvoji samotné ICT oblasti se každý rok
objevují novinky, na které škola musí v oblasti ICT reagovat.
Každopádně je obecně platné, že nestačí technologie do škol dodávat, ale
je nutné uvažovat, kdo a jak je bude používat s ohledem na stanovené vzdělávací cíle školy.
V neposlední řadě je nutné reflektovat dovednosti a znalosti žáků i učitelů v oblasti ICT a propojovat různé zdánlivě nepropojitelné světy školy a rodiny, kde se míra zapojení ICT do běžného života může hodně lišit.
S ohledem na průběžné prolínání technologií do všech rovin života školy (veškeré dimenze pojmenovává nástroj
Profil Škola21,
na jehož vývoji se někteří členové JSI podíleli) se v samotném sdružení krystalizují postoje, co patří neoddiskutovatelně do hodin informatiky a jaké jsou nutné kroky k tomu, aby chod technologií ve škole byl uspokojivě personálně zajištěn.
Na druhou stranu se čím dál tím více vyplácí uvažovat o
integraci ICT do jiných vzdělávacích oblastí a oborů, než je informatika.
JSI by byla ráda, kdyby přibývalo učitelů, žáků i jejich rodin, kteří najdou v technologiích dobrého sluhu, nenechají se pouze strhnout „zlým pánem“ schovaným v rizikových oblastech práce s ICT technologiemi a budou hledat přínos technologií pro svou cestu vzděláváním a celoživotním učením. JSI totiž vidí v
ICT běžnou a přirozenou součást života každého učitele a ředitele.
Všechny zájemce o aktivní sdílení zkušeností zve Jednota k angažování se v pracovních skupinách, diskusních fórech sdružení a na akcích, kde se tradičně členové JSI osobně setkávají (vlastní OPEN DAY setkání, celostátní konference, DVPP akce).

Související dokumenty

Pracovní situace

Strategické řízení a plánování v digitální škole
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Prolomená hesla k služebním e-mailům mohou být bránou k úniku dat ve školních sítích
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část

Poradna

Výuka Aj
Smlouva
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
IT technika do výuky a nákup z dotace
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon