V rámci implementace Strategie 2030+ je jedním z hlavních cílů inovovat výuku informatiky, neboť jde o standard všeobecného vzdělání člověka 21. století. Důraz je kladen na revizi RVP, jehož smyslem je rozvíjet informatické myšlení a digitální gramotnost žáků napříč předměty. Také se zaměřuje na dostatečné vybavení pro školy a podporu rozvoje digitálních kompetencí učitelů.
MŠMT podporuje novou informatiku
Mgr.
Jaroslav
Faltýn
MŠMT, ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže, předseda DigiKoalice
Ing.
Lucie
Gregůrková
MŠMT, oddělení realizace vzdělávací politiky, DigiKoalice, pracovní skupina EK pro digitální vzdělávání, učení a hodnocení
Obor informatika či ICT je v současné době na základních školách vnímán spíše jako pomocný předmět, zahrnující návody a nácvik rutinních činností. Žáci se naučí, jak uživatelsky ovládat počítač, případně z čeho se skládá, ale nikoli jak vlastně funguje či jak zpracovává digitální data. Zcela stranou zůstávají témata jako algoritmizace, automatizace, kódování a procesy zpracování informací, robotika. Přitom robotů a počítačů je svět kolem nás plný a vděčíme jim za naši životní úroveň.
Už nějakou dobu probíhá široká diskuse o potřebě rozšířit na základních školách výuku informatiky a podporovat děti také ve využívání digitálních technologií v souvislosti s různými předměty a v jejich praktické aplikaci. Současná podoba RVP však tuto skutečnost neodráží.
Strategie vzdělávací politiky 2030+ (https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030), která byla vládou schválena v říjnu 2020, tuto potřebu reflektuje, a i proto obsahuje jako první strategický cíl „Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život“. K naplnění cíle by měla mimo jiné vést i implementační karta, která je zaměřena na revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a která integruje nové pojetí informatiky a digitální gramotnosti a zároveň zajišťuje školám dostatečnou podporu.
Implementační karta k revizi kurikula základního vzdělávání obsahuje několik klíčových aktivit, které zajistí smysluplné zapojování digitálních technologií do výuky:
*
Úprava obsahu RVP ZV – integrace nového pojetí informatiky a digitální gramotnosti;
*
Příprava modelových ŠVP k revidovanému RVP ZV – oblasti informatiky a digitální gramotnosti;
*
Příprava metodických materiálů k novým očekávaným výstupům informatiky a digitální gramotnosti;
*
Příprava minimálního standardu materiální vybavenosti školy pro výuku nového pojetí informatiky a digitální gramotnosti;
*
Implementace rámců pro digitální vzdělávání.
Potřebu revidovat RVP ZV vnímá i PaedDr. Michal Černý, prezident Asociace ředitelů základních škol a ředitel Masarykovy ZŠ Praha-Klánovice, jak vyplývá z rozhovoru pro Speciál NPI ČR (https://digikoalice.cz/npi-special-na-dalku-15/): „Využívání nejrůznějších technologií se i pro děti stalo zcela přirozenou součástí běžného života, což současná podoba RVP jednoduše nereflektuje. Tedy revize RVP ZV je v tomto smyslu naprosto nezbytná. Školství ze své podstaty asi nikdy nebude hybatelem technologického pokroku, ale nesmí za ním zaostávat o parník. Využívání digitálních technologií by mělo být zcela přirozeně včleněno do výuky jednotlivých předmětů – matematiky, fyziky, chemie, jazyků, zeměpisu, vlastně skoro všech. Především je ale nutné revidovat samotnou výuku informatiky nebo ICT jako předmětu, tam nám ten vlak ujíždí zřejmě nejvíc.“
Smysl revize RVP je jednoduchý – rozvíjet informatické myšlení (https://imysleni.cz/informaticke-mysleni/co-je-informaticke-mysleni) a digitální gramotnost (https://digigram.cz/vymezeni-digitalni-gramotnosti/) žáků napříč předměty. Vhodné a věku adekvátní využívání digitálních technologií by mělo být samozřejmostí ve všech oblastech vzdělávání. Tento přístup je v souladu s aktuálním světovým trendem ve výuce, který spočívá v opouštění výuky konzumování technologií, ale zaměření se směrem k porozumění tomu, jak počítače a informační systémy fungují a jak je vyvíjet, tvořit. Nové zaměření tak posouvá informatiku k plnohodnotnému STEM oboru, který je součástí všeobecného vzdělání člověka 21. století.
Obrázek 1 Informatika
Implementace nového kurikula a reálná proměna výuky bude pro vzdělávací systém jistě výzvou, například z hlediska potřeby zajistit dostatečné vybavení pro školy a podpořit rozvoj digitálních kompetencí učitelů. Ministerstvo školství a Národní pedagogický institut však nezačínají „na zelené louce“ a mají k dispozici výstupy z mnoha zajímavých projektů a aktivit.
V rámci projektů Podpora rozvoje informatického myšlení (https://imysleni.cz/) a Podpora rozvoje digitální gramotnosti (https://digigram.cz/) proběhlo pokusné ověřování učebnic a digitálních vzdělávacích zdrojů pro nové pojetí informatiky a rozvoj digitální gramotnosti napříč předměty. Některé z těchto materiálů už jsou ve finální podobě a přístupné veřejnosti ( a https://digigram.cz/dvz-public). Pro učitele je připravena aplikace Profil Učitel (https://ucitel21.rvp.cz/) k evaluaci jejich digitálních kompetencí, masivní online kurzy (https://eduskop.cz/courses) nebo webináře (https://www.youtube.com/c/ProjektSYPO) projektu SYPO (https://www.projektsypo.cz/). Podpora, síťování a sdílení dobré praxe jsou také zajištěny prostřednictvím projektu SYPO. V této revizi RVP však ministerstvo bude klást důraz na jasnou a srozumitelnou komunikaci, takže všechna výše uvedená podpora, včetně modelových ŠVP, informace a zdroje budou přehledně zobrazeny na novém portálu EDU.cz (https://edu.cz/).