Školní stravování a "neplatiči"

Cílem článku1) je popsat základní postup při vymáhání úhrady za školní stravování v mateřské, základní a střední škole. Obsah článku se vztahuje na školy veřejné i soukromé.

 

Školní stravování a „neplatiči“
Mgr. Bc.
Adam
Hlaváč,
firemní právník v Pardubicích
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
Je vzdělávání nutně spojeno s poskytováním školního stravování?
Nejprve je potřeba ujasnit, zda je poskytování školního stravování nezbytným důsledkem vlastního vzdělávání ve škole. Je evidentní, že v případě základního a středního vzdělávání tomu tak není. Žádný právní předpis nestanoví, že žák základní školy nebo střední školy se povinně stravuje v zařízení školního stravování.
Situace dítěte v mateřské škole je odlišná. Dle § 4 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, je způsob a rozsah2) stravování dítěte stanoven ředitelem školy (a to již při přijetí dítěte do mateřské školy) po dohodě se zákonným zástupcem dítěte. Přitom ředitel školy musí stanovit způsob a rozsah stravování dítěte tak, aby se dítě, je-li v době podávání jídla přítomno v mateřské škole, stravovalo vždy. Ředitel školy se nemůže odchýlit od uvedeného pravidla, a to i kdyby zákonný zástupce navrhoval, že se dítě v určitou dobu v určitém rozsahu nebude stravovat, protože „málo jí“ nebo „to stejně nesní“.
Ze dvou skutečností, a to doby podávání jídla stanovené ve školním řádu3) a písemné dohody o docházce dítěte do mateřské školy4), pak plyne, ve kterých dnech je nezbytným důsledkem vzdělávání dítěte v mateřské škole poskytování jídla. Jestliže jsou požadavky dítěte na stravování specifické a mateřská škola např. nemůže ze závažných provozních důvodů zajistit dietní stravování dítěte, je možné, aby ředitel po dohodě se zákonným zástupcem dítěte stanovil, že dítěti bude poskytováno jídlo, které zákonný zástupce připravil doma a v mateřské škole se dítěti podá. Typicky se však dítě v mateřské škole stravuje tak, že je mu poskytováno školní stravování.
Obvykle je dítě každý den, ve kterém se vzdělává v mateřské škole, přítomno v mateřské škole v době podávání jídla. Proto lze konstatovat, že typicky je vzdělávání dítěte v mateřské škole příčinou, která vyvolává nutný důsledek - podávání jídla v rámci školního stravování nebo jídla připraveného zákonným zástupcem dítěte doma.
Stanovení splatnosti úplaty za školní stravování
Podle § 2 odst. 3 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění, právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení vymezí podmínky poskytování školního stravování ve školním nebo vnitřním řádu. Podrobnější pravidla vyhláška č. 107/2005 Sb., v platném znění, nestanoví, a to ani v souvislosti s termínem splatnosti úplaty za školní stravování, ani v souvislosti s tím, k jakému období je úplata za školní stravování vztažena.
Ve vnitřním řádu zařízení školního stravování tak může být např. stanoveno, že
-
úplata za školní stravování za příslušný měsíc je splatná do patnáctého dne následujícího kalendářního měsíce,
-
úplata za školní stravování za příslušné čtvrtletí školního roku je splatná do pátého dne následujícího kalendářního měsíce,
-
úplata za školní stravování za příslušný měsíc je splatná do patnáctého dne předcházejícího kalendářního měsíce.
Neuhrazení úplaty za školní stravování v základní škole a střední škole
Jaké důsledky plynou ze situace, kdy je vnitřním řádem zařízení školního stravování stanovena splatnost úplaty za školní stravování v určitém období a ve stanoveném termínu není úplata uhrazena? Důsledky existují ve dvou rovinách:
1)
zachování, nebo nezachování „statutu“ strávníka zařízení školního stravování,
2)
poskytování, nebo neposkytování školního stravování (jídla).
Nezletilý nebo zletilý žák (žadatel) podal žádost o poskytování školního stravování v určitém období (přihlášku ke školnímu stravování). Ředitel (jako osoba, kterou jedná správní orgán) na základě uvedené žádosti rozhoduje o právu žadatele na poskytování školního stravování, tj. rozhoduje v oblasti státní (veřejné) správy. Obvykle žádosti vyhoví, „rovnou“ přistoupí k tzv. faktickému úkonu a umožní, aby se žadateli od určitého data školní stravování poskytovalo5). Na základě uvedeného postupu (faktického úkonu) se žadatel po určitou dobu stává strávníkem zařízení školního stravování.
„Statut“ strávníka však žákovi nelze „odebrat“ pouhým konstatováním nebo faktickým úkonem. Pokud před uplynutím doby, po kterou mu má být poskytováno školní stravování, již žák dle názoru správního orgánu nemá být strávníkem zařízení školního stravování, pak musí být z daného zařízení školního stravování vyloučen. Případ vyloučení žáka ze školského zařízení (tj. i ze zařízení školního stravování) je uveden v § 31 odst. 2 a 4 a § 165 odst. 2 písm. i) školského zákona. Podle § 31 odst. 2 školského zákona ředitel školy nebo školského zařízení může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených tímto zákonem nebo školním nebo vnitřním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení. To znamená, že ten, kdo se dopustí závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo školním řádem, je žák školy nebo účastník školského zařízení (nikoli jeho zákonný zástupce).
Součástí vnitřního řádu zařízení školního stravování je typicky ustanovení, které upravuje splatnost úplaty za školní stravování, přičemž se jedná o jednu z povinností zákonných zástupců nezletilých žáků nebo zletilých žáků. Jestliže úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu neuhradí zákonný zástupce nezletilého žáka, nezletilý žák se nedopustí závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo vnitřním řádem zařízení školního stravování. Jestliže úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu neuhradí zletilý žák, dopustí se závažného zaviněného porušení povinností stanovených školským zákonem nebo vnitřním řádem zařízení školního stravování.
Uvedená fakta jsou premisami jednoduchých závěrů:
a)
Jestliže úplatu za školní stravování do termínu její splatnosti neuhradí zákonný zástupce nezletilého žáka, pak uvedená skutečnost není důvodem k vyloučení nezletilého žáka ze zařízení školního stravování dle § 31 odst. 2 až 4 školského zákona.
b)
Jestliže úplatu za školní stravování do termínu její splatnosti neuhradí zletilý žák, pak je uvedená skutečnost důvodem k vyloučení zletilého žáka ze zařízení školního stravování dle § 31 odst. 2 až 4 školského zákona.
Od rozhodování o vyloučení, nebo nevyloučení strávníka ze zařízení školního stravování je nutné odlišit vlastní poskytování, nebo neposkytování jídla v rámci školního stravování.
a)
Jestliže je splatnost úplaty za školní stravování stanovena na dobu předcházející poskytnutí školního stravování a úplata není ve stanoveném termínu uhrazena zákonným zástupcem nezletilého žáka, pak školní stravování (jídlo) není žákovi poskytováno. Žák je sice stále strávníkem zařízení školního stravování (není vyloučen ze zařízení školního stravování), avšak nebyly splněny podmínky vlastního poskytnutí školního stravování a jídlo strávníkovi není poskytnuto.
b)
Jestliže je splatnost úplaty za školní stravování stanovena na dobu předcházející poskytnutí školního stravování a úplata není ve stanoveném termínu uhrazena zletilým žákem, pak školní stravování (jídlo) není zletilému žákovi poskytováno. Ředitel (jako osoba, kterou správní orgán rozhoduje) může ve správním řízení rozhodnout o vyloučení uvedeného strávníka ze zařízení školního stravování. Do doby nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení ze zařízení školního stravování je tento zletilý žák strávníkem zařízení školního stravování, není mu však poskytováno školní stravování.
c)
Jestliže je splatnost úplaty za školní stravování stanovena na dobu následující po poskytnutí školního stravování a úplata není ve stanoveném termínu uhrazena zákonným zástupcem nezletilého žáka, pak školní stravování (jídlo) žákovi již bylo poskytnuto. Nezletilý žák je stále strávníkem zařízení školního stravování a není jej možné vyloučit ze zařízení školního stravování, protože se nedopustil závažného zaviněného porušení povinností stanovených vnitřním řádem zařízení školního stravování. Jestliže se ředitel a zákonný zástupce uvedeného nezletilého strávníka nedohodnou na jiném termínu splatnosti úplaty za školní stravování, pak ředitel (jako osoba, kterou jedná škola nebo školské zařízení) vymáhá neuhrazenou úplatu soudní cestou.
d)
Jestliže je splatnost úplaty za školní stravování stanovena na dobu následující po poskytnutí školního stravování a úplata není ve stanoveném termínu uhrazena zletilým žákem, pak školní stravování (jídlo) žákovi již bylo poskytnuto. Zletilý žák je stále strávníkem zařízení školního stravování, ředitel však může rozhodnout o jeho vyloučení. Jestliže se ředitel a zletilý žák nedohodnou na jiném termínu splatnosti úplaty za školní stravování, pak ředitel (jako osoba, kterou jedná škola nebo školské zařízení) vymáhá neuhrazenou úplatu soudní cestou.
Doplňme ještě důležitou souvislost stanovení termínu splatnosti úplaty za školní stravování a vlastního poskytování školního stravování (jídla). Pokud je úplata stanovena na dobu následující po poskytnutí školního stravování, je vhodné termín splatnosti stanovit konkrétně (např. „do 5. dne následujícího měsíce“). V případě neurčitého stanovení termínu splatnosti ve vnitřním řádu (ideálně však i přímo v přihlášce ke školnímu stravování) pouze formulací, že úplata je splatná „následujícího měsíce/v následujícím měsíci“, by totiž bylo nutné považovat za nejzazší termín splatnosti až poslední den v měsíci. Důsledkem by tak bylo to, že ještě celý následující měsíc (např. říjen) po měsíci, za který není uhrazeno školní stravování (např. září), by bylo nutné poskytovat žákovi jídlo.
Neuhrazení úplaty za školní stravování v mateřské škole
Pokud zákonný zástupce dítěte v mateřské škole opakovaně (tj. nejméně dvakrát) neuhradí úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady, ředitel mateřské školy může po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání dítěte. Uvedené pravidlo je zakotveno v § 35 odst. 1 písm. d) školského zákona. Upozorňujeme, že na základě novely školského zákona účinné od 1. 9. 2017 školský zákon neumožňuje mateřské škole rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání dítěte, jestliže je pro dané dítě předškolní vzdělávání povinné (viz § 35 odst. 2 školského zákona). Je evidentní, že na základě uvedeného pravidla nebude možné ukončit předškolní vzdělávání „dítěti-neplatiči“, pokud pro ně bude předškolní vzdělávání povinné.
Do doby nabytí právní moci rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání je dítě stále dítětem mateřské školy, může chodit do mateřské školy, ve které je mu poskytováno předškolní vzdělávání. Jak již bylo uvedeno výše, pokud je dítě v mateřské škole přítomno v době podávání jídla, stravuje se v mateřské škole vždy. To znamená, že je dítěti poskytováno školní stravování, i když bylo vydáno rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání dítěte z důvodu opakovaného neuhrazení úplaty za školní stravování, a to až do doby nabytí právní moci uvedeného rozhodnutí.
Jestliže se ředitel a zákonný zástupce dítěte nedohodnou na jiném termínu splatnosti úplaty za školní stravování, než je termín stanovený ve vnitřním řádu zařízení školního stravování, pak ředitel (jako osoba, kterou jedná škola nebo školské zařízení) vymáhá neuhrazenou úplatu soudní cestou.
Vymáhání neuhrazené úplaty
Při vymáhání dlužné částky (neuhrazené úplaty za školní stravování) mateřská, základní nebo střední škola musí postupovat ve dvou fázích.
a)
Nejprve se musí škola obrátit na civilní soud. Pokud civilní soud vydá rozsudek, jehož výrokem je škole dlužná částka přiznána, získá škola tzv. exekuční titul.
b)
Teprve poté, pokud nebude povinnost uhradit dlužnou částku splněna dobrovolně, lze přistoupit k exekuci vykonávané soudním exekutorem.
Žaloba a soudní řízení
Prvním krokem v soudním vymáhání dlužné částky je podání žaloby. Podstatné náležitosti žaloby jsou stanoveny v § 42 odst. 4 a § 79 odst. 1 zák. č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jen „OSŘ“), a to tak, že z žaloby musí být patrno, kterému soudu je určena, kdo ji činí, které věci se týká a co sleduje, a musí být podepsána a datována. Kromě toho musí žaloba obsahovat jméno, příjmení, bydliště účastníků, popřípadě rodná čísla nebo identifikační čísla účastníků (obchodní firmu nebo název a sídlo právnické osoby, identifikační číslo, označení státu a příslušné organizační složky státu, která za stát před soudem vystupuje), popřípadě též jejich zástupců, vylíčení rozhodujících skutečností, označení důkazů, jichž se navrhovatel dovolává, a musí být z něj patrno, čeho se navrhovatel domáhá.
Žaloba se podává k okresnímu soudu příslušnému dle bydliště žalovaného. Žalovaným bude v tomto případě obecně zákonný zástupce nezletilého žáka, který jménem žáka podával přihlášku ke školnímu stravování6). V případě zletilého žáka je žalovaným přímo tento zletilý žák.
Žalobcem je právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování.
Žalobce a žalovaný jsou tzv. účastníci řízení. Jak již bylo výše uvedeno, žalobce i žalovaný musí být v žalobě identifikováni. Pro žalobce (právnickou osobu vykonávající činnost zařízení školního stravování) to znamená, že je identifikován uvedením
-
názvu (tj. celého, nezkráceného názvu právnické osoby tak, jak je obsažen ve zřizovací listině),
-
sídla,
-
identifikačního čísla a
-
označením osoby, která právnickou osobu zastupuje (statutárního orgánu, typicky ředitele).
Žalovaný je v žalobě identifikován uvedením
-
jména, příjmení,
-
bydliště,
-
popřípadě rodného čísla.
Uvedené identifikační údaje žalovaného (zákonného zástupce dítěte, nezletilého žáka nebo zletilého žáka) jsou právnické osobě vykonávající činnost zařízení školního stravování známy, neboť jsou obsaženy ve školní matrice zařízení školního stravování7).
Samotným obsahem žaloby8) je text, který lze pomyslně rozčlenit na tři části:
1)
tvrzení, ze kterých jako důsledek plyne nárok na zaplacení dlužné částky,
2)
žalobní návrh,
3
návrh výroku o nákladech řízení.
Tím, že právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování v žalobě uvede tvrzení, která osvědčují nárok na zaplacení dlužné částky, tato právnická osoba splní tzv. povinnost tvrzení. V případě „neplatičů“, kterým je věnován článek, tato tvrzení budou následující:
a)
Dítě, žák je účastníkem školního stravování (standardně na základě přihlášky ke školnímu stravování).
b)
Dítě, žák odebral určitý počet jídel (standardně na základě výpisu ze systému evidujícího výdej jídel).
c)
Zákonný zástupce dítěte, nezletilého žáka nebo zletilý žák za odebraná jídla v termínu splatnosti nezaplatil.
Výše uvedená tvrzení je zároveň nutné prokázat odpovídajícími důkazy (splnění tzv. povinnosti důkazní). V praxi to znamená (jak již bylo naznačeno výše), že daná tvrzení jsou uvedena jako text žaloby a dále jsou k žalobě připojeny listinné důkazy, a to
-
přihláška dítěte, žáka ke školnímu stravování,
-
výpis ze systému evidence výdeje jídel, popř. i další důkazy prokazující tvrzení obsažená v žalobě (např. pokud došlo před podáním žaloby k částečné úhradě dlužné částky, tak doložení této částečné úhrady výpisem z účtu apod.9) ).
Tvrzení, podle kterého zákonný zástupce dítěte, nezletilého žáka nebo zletilý žák za odebraná jídla v termínu splatnosti nezaplatil, však není třeba prokazovat (tj. připojovat k žalobě důkazy nezaplacení). Důvod spočívá v tom, že negativní skutečnost se neprokazuje. Je naopak na žalované straně, aby případně tvrzení právnické osoby vykonávající činnost zařízení školního stravování vyvrátila důkazem. Jinými slovy, je na žalované straně, aby prokázala, že za odebrané jídlo zaplatila ve stanoveném termínu.
Jiné důkazní návrhy (např. výslechy svědků) je nutné v žalobě alespoň označit (tzn. uvést identifikační údaje svědka, aby jej soud mohl předvolat).
Závěr žaloby pak tvoří žalobní návrh neboli tzv. žalobní
petit
. Jedná se
de facto
o návrh výroku, který by měl soud převzít do svého rozsudku. Z tohoto důvodu musí být žalobní
petit
velmi přesný, aby se soudní řízení zbytečně neprotahovalo tím, že soud bude nucen vyzývat žalobce k opravě petitu. Vzhledem k tomu, že smyslem žaloby je vymožení dlužné částky za neuhrazené odebrané jídlo, lze tento nárok uplatnit u soudu ve formě tzv. návrhu na vydání platebního rozkazu dle ustanovení § 172 OSŘ10). Pak lze velmi zobecněně uvést, že žalobní návrh by měl znít takto: „Žalovaný je povinen zaplatit žalobci částku XXX Kč spolu s úrokem z prodlení od dd.mm.rrrr ve výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o osm procentních bodů do zaplacení, a to do 15 dnů od doručení platebního rozkazu.“
Podání žaloby je zpoplatněno, a to soudním poplatkem ve výši 5 % z žalované částky, nejméně však 1000 Kč11). Soudní poplatek je možné zaplatit ihned při podání žaloby (formou vylepením kolku v příslušné částce na žalobu), nejpozději však k výzvě ze strany soudu. Uhrazený soudní poplatek pak tvoří tzv. náklady soudního řízení12)vynaložené ze strany žalobce k vymožení dlužné částky, a proto lze tento poplatek požadovat uhradit po žalovaném. K tomu slouží tzv. návrh výroku o nákladech řízení, např. ve formě: „Žalovaný je dále povinen zaplatit žalobci náhradu nákladů soudního řízení, a to ve výši XXX Kč, představující uhrazený soudní poplatek, a to vše do 15 dnů od doručení tohoto platebního rozkazu.“ Tento návrh výroku se uvádí bezprostředně za žalobní
petit
.
K výši žalované částky lze obecně uvést, že právní řád nestanoví žádný nejnižší limit, který je nutné překročit, aby bylo možné podat žalobu. Žalobu lze tedy podat i pro nezaplacení doslova „pár korun“, nebo dokonce pouze pro nezaplacení úroků z prodlení (pokud byla celá dlužná částka zaplacena, ale až po uplynutí termínu splatnosti). V praxi však bude nutné vždy zvažovat ekonomickou stránku soudního řízení, tj. zda se škole soudní vymáhání dlužné částky (s ohledem na náklady s tím spojené) vyplatí, či nikoliv. Lze tedy doporučit, aby byla žaloba podána až po překročení pro školu relevantního finančního limitu. Zároveň je však nutné mít na paměti promlčecí lhůtu, tedy že žaloba na zaplacení musí být podána nejpozději do 3 let ode dne, kdy byl termín splatnosti úhrady za školní stravování.
Samotné soudní řízení - po jeho zahájení podáním žaloby/návrhu na vydání platebního rozkazu a zaplacením soudního poplatku - pak může proběhnout
a)
buď jen v „písemné“ podobě bez nařízení ústního projednání (a to za situace, že soud vydá na základě návrhu platební rozkaz, proti kterému žalovaný nepodá ve lhůtě 15 dnů od doručení tzv. odpor), nebo
b)
včetně jednoho či více ústních jednání (a to za situace, že soud nevydá platební rozkaz nebo proti němu žalovaný podá odpor).
Po celou dobu soudního řízení je třeba mít na paměti, že je to žalobce, kdo nese tzv. břemeno tvrzení a důkazní. Je to tedy předně žalobce, kdo musí soud přesvědčit o tom, že jeho žaloba je důvodná. V této souvislosti je nutné zdůraznit, že výše uvedená tvrzení a důkazy nemůže žalobce navrhovat kdykoli a že je naopak musí navrhnout v přesně vymezených „časových úsecích“. Uvedené „časové úseky“ vyplývají ze skutečnosti, že soudní řízení je ovládáno tzv. koncentrační zásadou, což znamená, že tvrzení a důkazy lze navrhovat
a)
jen do skončení přípravného jednání (bylo-li nařízeno), nebo
b)
do skončení prvního ústního jednání ve věci (nebylo-li přípravné jednání), nebo
c)
do uplynutí lhůty, kterou soud účastníkům k doplnění tvrzení a důkazů poskytne dle ustanovení § 118b OSŘ.
Jak vyplývá z výše uvedeného, soudní řízení je od počátku až do konce poměrně složitým, přísným a v mnoha aspektech formalistickým procesem. Zanedbání některé povinnosti uložené žalobci - ať už zákonem, nebo soudem - může vést nejen k prostému neúspěchu v podobě nevymožení dlužné úhrady, ale může vést i ke značné finanční ztrátě na straně právnické osoby vykonávající činnost zařízení školního stravování, a to v případě, že žalovaný se nechá zastoupit v řízení advokátem a tento advokát procesní obranou zvrátí tvrzení a důkazy žalobce13). V případě úspěchu žalovaného (tedy zamítnutí žaloby zcela nebo v části přesahující 50 %) by totiž byla žalobci uložena povinnost zaplatit žalovanému náhradu nákladů řízení na jeho právního zástupce14), přičemž se může jednat o značně vysokou částku, i násobně překračující žalovanou částku. S ohledem na shora uvedené lze jen doporučit, aby škola při vymáhání dlužné úhrady za školní stravování využila kvalifikovaných služeb advokáta jako svého právního zástupce v soudním řízení tak, aby byla eliminována rizika pochybení a naopak zajištěno řádné a fundované vedení soudního sporu k úspěšnému cíli.
Úspěšným cílem se pak rozumí právě vydání platebního rozkazu nebo rozsudku, kterým bude žalovanému - v souladu s žalobním návrhem - uloženo zaplatit dlužnou částku, a to ve lhůtě stanovené v rozsudku/platebním rozkazu.
-
Lhůta k dobrovolnému zaplacení je v případě vydání rozsudku standardně v délce 3 dny a počíná běžet ode dne, kdy rozsudek nabude právní moci. Rozsudek nabyde právní moci marným uplynutím lhůty pro podání odvolání (v případě, že proti rozsudku je odvolání přípustné), nebo v den, kdy je žalovanému doručeno písemné vyhotovení rozsudku (v případě, že proti rozsudku není přípustné odvolání15) ).
-
V případě platebního rozkazu je lhůta k zaplacení ze zákona 15 dnů a počíná běžet ode dne doručení platebního rozkazu žalovanému. Namísto vyhovění platebnímu rozkazu může žalovaný ve stejné lhůtě podat proti platebnímu rozkazu odpor, což má za následek to, že platební rozkaz se ruší a bude následovat standardní soudní řízení (včetně ústního projednání), na jehož konci může být vydán už pouze rozsudek16).
Každé soudní rozhodnutí je členěno tak, že obsahuje
a)
úvodní část (jaký soud rozhodnutí vydává),
b)
výrokovou část (zda se žalovanému ukládá povinnost zaplatit, nebo zda se žaloba zamítá, popř. zda se žalobě zčásti vyhovuje a zčásti se zamítá),
c)
odůvodnění (vysvětlení toho, jak a na základě jakých důkazů dospěl soud k závěru uvedenému ve výrokové části; odůvodnění se neuvádí v platebním rozkazu),
d)
na závěr poučení (zda je možné se proti rozhodnutí odvolat17) ; v platebním rozkazu speciálně poučení, že je možné namísto zaplacení podat proti rozhodnutí odpor, kterým se rozhodnutí zruší a bude nařízeno ústní jednání).
Jak z celkového obsahu soudního rozhodnutí vyplývá, klíčová je pochopitelně výroková část (i proto se standardně píše tučným písmem), ze které lze vyčíst, zda bylo žalobě vyhověno. Výroková část pak kromě výroku ohledně věci samé obsahuje i výrok o přiznání náhrady nákladů řízení úspěšné straně sporu (pokud byly úspěšnou stranou uplatněny). V případě, že soud shledá žalobu důvodnou, bude ve výrokové části rozhodnutí žalovanému uloženo zaplatit neuhrazený dluh za školní stravování včetně úroků z prodlení a vedle toho uplatněnou náhradu nákladů řízení (tj. vždy minimálně náklady vynaložené na úhradu soudního poplatku).
Nucený výkon rozhodnutí (
exekuce
)
Jestliže není soudem přiznaná částka zaplacena žalovaným dobrovolně ve stanovené lhůtě (a v případě platebního rozkazu proti tomuto nebyl ve stejné lhůtě podán odpor), stává se rozhodnutí tzv. vykonatelným. To znamená, že se lze dlužné částky domáhat v rámci exekučního (neboli též vykonávacího) řízení.
Exekuční řízení se stejně jako soudní řízení zahajuje výlučně na návrh. Jedná se o tzv. návrh na nařízení
exekuce
, který by podávala právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování (v exekučním řízení v pozici oprávněného) proti zákonnému zástupci dítěte, nezletilého žáka nebo proti zletilému žákovi (v exekučním řízení v pozici povinného), kterému byla v rozsudku nebo platebním rozkazu uložena povinnost zaplatit dlužnou částku.
Dle ustanovení § 38 zák. č. 120/2001 Sb., exekuční řád, platí, že v exekučním návrhu musí být označen exekutor, který má exekuci vést, s uvedením jeho sídla. Z návrhu musí být dále patrné, kdo ho činí, které věci se týká a co sleduje, a musí být podepsán a datován. Kromě toho musí exekuční návrh obsahovat jméno, popřípadě jména, a příjmení účastníků, místo jejich trvalého pobytu, a popřípadě rodné číslo nebo datum narození účastníků, nebo obchodní firmu nebo název, sídlo a identifikační číslo, přesné označení exekučního titulu, uvedení povinnosti, která má být exekucí vymožena, a údaj o tom, zda, popřípadě v jakém rozsahu povinný vymáhanou povinnost splnil, popřípadě označení důkazů, kterých se oprávněný dovolává.
Návrh na nařízení
exekuce
se podává přímo soudnímu exekutorovi, kterého si právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování zvolí18).
Oprávněný a povinný jsou tzv. účastníci řízení. Jak již bylo výše uvedeno, oprávněný i povinný musí být v návrhu na nařízení
exekuce
identifikováni. Pro oprávněného (právnickou osobu vykonávající činnost zařízení školního stravování) to znamená, že je identifikován uvedením
-
názvu (tj. celého, nezkráceného názvu právnické osoby tak, jak je obsažen ve zřizovací listině),
-
sídla,
-
identifikačního čísla a
-
označením osoby, která právnickou osobu zastupuje (statutárního orgánu, typicky ředitele).
Povinný je v žalobě identifikován uvedením
-
jména, příjmení,
-
bydliště,
-
popřípadě rodného čísla.
K exekučnímu návrhu je třeba připojit tzv. exekuční titul, tj. originál nebo úředně ověřenou kopii rozsudku nebo platebního rozkazu opatřeného potvrzením o jeho vykonatelnosti (potvrzení o vykonatelnosti na předmětné rozhodnutí označí soud, který rozhodnutí vydal).
Podání návrhu na nařízení
exekuce
není na rozdíl od podání žaloby nijak zpoplatněno. Soudní exekutor si na základě podaného návrhu již sám zajistí pověření od soudu k provedení
exekuce
a následně může zahájit samotný výkon rozhodnutí k vymožení soudem stanovené dlužné částky. Způsob provedení
exekuce
volí sám exekutor, přičemž je povinen postupovat přiměřeně k výši vymáhané pohledávky, tedy např. k vymožení částky několika tisíc Kč by měl primárně zvolit vymožení z bankovního účtu povinného před prodejem jeho nemovitosti.
Poté, co exekutor celou částku přiznanou pravomocným soudním rozhodnutím vymůže, exekuční řízení ukončí. Vymoženou částku exekutor zašle oprávněnému na jím sdělený bankovní účet, popř. může být dlužná částka zasílána oprávněnému průběžně po dobu trvání
exekuce
tak, jak exekutor například měsíčně strhává povinnému část mzdy.
Je však třeba mít na paměti, že exekuční řízení může být dlouhodobou (až dlouholetou) záležitostí, než k vymožení dluhu dojde, a nejsou výjimečné ani situace, že dluh v exekučním řízení není vymožen vůbec (zejména v případě nemajetnosti povinného, popř. většího počtu exekucí zahájených dříve pro vymožení jiných dluhů).
Závěr
V článku byly stručně nastíněny právní aspekty spojené s (ne)zaplacením úplaty za školní stravování. Jak z článku vyplývá, důsledky nezaplacení nastávají jak v úrovni veřejnoprávní, tedy (ne)ukončení předškolního vzdělávání dítěte nebo (ne)vyloučení žáka ze zařízení školního stravování, tak v úrovni soukromoprávní, tedy vymáhání dluhu za neuhrazené školní stravování.
Nutnost vymáhání dluhu nastává pochopitelně pouze za podmínky, že právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování nemá nastaven mechanismus úhrady za školní stravování dopředu, tedy zálohově, což lze s ohledem na shora popsaný postup následného vymáhání vřele doporučit. Pokud má však přesto právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování způsob úhrady za školní stravování stanoven následně a nedojde k úhradě dluhu ani po upomínání ze strany právnické osoby vykonávající činnost zařízení školního stravování, lze přistoupit k vymáhání dluhu soudní cestou. Jedná se o jediný - byť komplikovaný a odborně náročný - způsob, jak dlužníka k úhradě dluhu donutit. Pokud není dluh uhrazen dobrovolně ani na základě pravomocného rozhodnutí soudu, lze se domoci úhrady nuceným výkonem soudního rozhodnutí - exekucí.
1 V tomto článku je vyjádřen právní názor jeho autorů. V případě sporu, včetně soudního řízení týkajícího se konkrétní věci, mohou být stanoviska a závěry třetích stran, včetně soudu, odlišná od těch, která jsou námi v tomto článku prezentovaná.
2 Rozsah stravování dítěte v mateřské škole je stanoven v § 4 odst. 3 vyhlášky č. 107/2005 Sb., v platném znění.
3 Dle § 30 odst. 1 písm. b) školského zákona školní řád upravuje provoz a vnitřní režim školy.
4 Dle § 1a odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, ředitel mateřské školy písemně dohodne se zákonným zástupcem dítěte docházku dítěte do mateřské školy.
5 Viz Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 5. 2011 čj. 2 Aps 3/2010-112.
6 Viz odůvodnění nálezu Ústavního soudu ze dne 16. 9. 2015 (sp. zn. II. ÚS 728/15) , kde se uvádí: „Jsou to tedy především zákonní zástupci nezletilého, kteří za něj nesou finanční odpovědnost.“ Otázku, vůči komu má být žaloba podána, je však třeba hodnotit samostatně v každém jednotlivém případě. Nelze totiž vyloučit ani situace, kdy může být žalován přímo nezletilý žák, a to ať už z titulu dikce přihlášky ke školnímu stravování, nebo z titulu faktického způsobu úhrady za školní stravování a rovněž s přihlédnutím k rozumové vyspělosti žáka.
7 Viz údaje obsažené ve školní matrice školského zařízení dle § 28 odst. 3 školského zákona.
8 Resp. návrhu na vydání platebního rozkazu dle § 172 OSŘ.
9 K částečné úhradě dluhu je vhodné doplnit, že dle § 2054 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, platí, že plní-li dlužník dluh zčásti, má částečné plnění účinky uznání zbytku dluhu, lze-li z okolností usoudit, že tímto plněním dlužník uznal i zbytek dluhu. Pokud tedy před podáním žaloby, nebo i v průběhu soudního řízení, dojde alespoň k částečné úhradě ze strany žalovaného, může tím dojít s ohledem na citované ustanovení k významnému posílení procesní pozice žalobce v soudním řízení, jelikož částečnou úhradou dlužník
de facto
uznal zbytek žalované částky.
10 Vedle návrhu na vydání platebního rozkazu lze využít rovněž institutu tzv. elektronického platebního rozkazu dle § 174a OSŘ. Tento návrh se podává na formuláři dostupném na http://epodatelna.justice.cz
11 Návrh na vydání elektronického platebního rozkazu je zpoplatněn nižším soudním poplatkem. K tomu blíže zák. č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích.
12 Mezi náklady soudního řízení pak dále patří zejména náklady na právní zastoupení žalobce advokátem v daném soudním řízení, pokud právnická osoba vykonávající činnost zařízení školního stravování takové právní zastoupení využije.
13 Možnost obrany žalovaného žáka v soudním řízení bude vždy závislá na konkrétních okolnostech daného případu.
14 Náhrada nákladů se stanoví dle vyhlášky č. 177/1996 Sb., advokátní tarif.
15 Skutečnost, zda je proti rozsudku přípustné odvolání, lze zjistit ze závěrečné části rozsudku, tj. z poučení.
16 Rozsudkem se ukončuje řízení po meritorním projednání věci. Vedle toho může být řízení ukončeno rovněž některým procesním usnesením bez projednání věci samé (např. v případě zpětvzetí žaloby) .
17 Dle § 202 odst. 2 OSŘ platí, že odvolání není přípustné proti rozsudku, jímž bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 10 000 Kč. Lze předpokládat, že žaloba za neuhrazené školní stravování bude zpravidla pod tímto limitem, a tedy bez možnosti odvolání proti rozsudku příslušného okresního soudu.
18 Seznam všech soudních exekutorů v ČR je dostupný na adrese www.ekcr.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost