Článek se zaměřuje na základní činnosti školní jídelny v průběhu prvního pololetí školního roku 2019/2020. Některé z činností lze analogicky vztáhnout i na činnost jiných zařízení školního stravování (výdejny a vývařovny).
Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku 2019/2020
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: puskinova@monikapuskinova.cz
ZÁŘÍ
Lze předpokládat, že od září školní jídelny zúročí vyhodnocení své činnosti v průběhu minulého školního roku, a to v zásadních oblastech své činnosti, ke kterým patří zejména
-
bezpečnost a ochrana zdraví při práci;
-
HACCP, nakládání s odpady;
-
vlastní stravování (zajištění dietního stravování, sestavování jídelníčků atd.);
-
komunikace se strávníky nebo jejich zákonnými zástupci (prokazatelné seznámení nových strávníků s vnitřním řádem školní jídelny, informování zákonných zástupců nových strávníků o vydání a obsahu vnitřního řádu školní jídelny, o výši úplaty a splatnosti úplaty za školní stravování; případné vymáhání úplaty, řešení konfliktních situací se strávníky atd.);
-
manažerské vedení (plánování činnosti, čerpání finančních prostředků atd.).
Je vhodné, aby přitom školní jídelny vzaly v potaz zjištění a doporučení, která jsou shrnuta ve Výroční zprávě České školní inspekce Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/20181) a která mohou být pro školní jídelny podnětem ke změně činnosti nebo potvrzením správnosti již uskutečňované, standardní činnosti.
Z této zprávy vybírám některá zjištění2).
-
Většina zařízení poskytujících dietní stravování postupuje v souladu s právními předpisy, má odborného pracovníka, případně odborného konzultanta pro přípravu diet. Ve stravování v dietním režimu převládá dieta s omezením lepku. Informace o alergenech v nabízených pokrmech byly uvedeny v jídelních lístcích, nástěnkách nebo na webových stránkách 99,8 % školních jídelen.
-
V 64 případech byl v mateřských školách pitný režim zajištěn pouze při jídle, nikoliv celodenně.
-
Kontrolou na místě bylo zjištěno, že 6,1 % kontrolovaných zařízení nesledovalo plnění spotřebního koše a nebylo tak schopno prokázat dodržení doporučených denních výživových dávek pro jednotlivé věkové skupiny strávníků. Stejně jako v minulých letech vyplývají z kontrol realizovaných ČŠI přetrvávající dílčí nedostatky v plnění výživových norem zejména u komodit mléko, ovoce, luštěniny a mléčné výrobky, k určitému posunu došlo u dodržování horní 100 % hranice u tuků a cukrů, kdy podíl zařízení, ve kterých bylo zaznamenáno překročení 100 % povolené hranice, činil u tuků 7,6 % a u cukrů 2,9 % zařízení. V komoditě ovoce činil podíl zařízení, která nenaplnila ani dolní stanovenou 75 % hranici, 12,3 %.
-
Nesprávně stanovená úplata za školní stravování byla kontrolou zjištěna u 2,5 % zařízení (strávníci nebyli správně zařazeni do věkových skupin, chybovost se vyskytovala zejména u zařazení 7letých dětí v mateřských školách), finanční limity nebyly dodržovány u 2,4 % zařízení.
-
Podmínky po poskytování školního stravování byly ve většině kontrolovaných školských zařízení stanoveny ve vnitřních řádech. Ve 23 zařízeních bylo zjištěno, že tento dokument nebyl vydán a v 31 případech nebyly stanovené podmínky v souladu s právními předpisy (např. neobsahovaly způsob přihlašování a odhlašování obědů, podmínky zacházení s majetkem školského zařízení, s vnitřním řádem nebyli prokazatelným způsobem seznámeni strávníci, zákonní zástupci nezletilých dětí a žáků nebyli o vydání a obsahu informováni aj.).
Z uvedené výroční zprávy také vyčleňuji jedno z formulovaných doporučení: V souladu se zásadami zdravé výživy a s ohledem na plnění výživových norem pro školní stravování dodržovat při sestavování jídelních lístků zásady pestrosti a nutriční vyváženosti pokrmů. Pokračovat v trendu zvyšování podílu využití kvalitních regionálních a čerstvých potravin a nadále minimalizovat použití potravin s vysokým stupněm zpracování.3)
Při organizaci činnosti školní jídelny a komunikaci se zákonnými zástupci dětí mohou školní jídelny mateřských škol využít důležité informace obsažené v tiskové zprávě veřejné ochránkyně práv
Alternativní stravování dětí závisí na možnostech školky
ze dne 12. 7. 2019. V ní je mimo jiné uvedeno: Školky tedy mají povinnost poskytnout dětem stravu, která splňuje stanovené výživové normy, nemusí se však nutně jednat o stravu, která vyhovuje všem dětem. Ředitelé a ředitelky školek nemají obecně povinnost zajišťovat dětem zvláštní stravu. Současně jsou ale povinni respektovat zásadu rovného zacházení a zákaz diskriminace. V případě stravování ve školce se to vztahuje zejména právě na děti s celiakií nebo potravinovými alergiemi a intolerancí. Jejich onemocnění totiž lze chápat jako zdravotním postižení, které je jedním z chráněných důvodů v antidiskriminačním zákoně. Školky mají proto povinnost přijmout přiměřená opatření, aby mohly službu stravování využívat i děti s tímto zdravotním postižením. Výjimkou by byla situace, kdy by přijetí takového opatření představovalo pro školku nepřiměřené zatížení. To by pak ale v případě sporu musel posoudit soud. Jako přiměřené opatření obvykle rodiče požadují vaření dietní stravy přímo ve školce nebo její dovážení, případně možnost ohřívání jídla připraveného doma nebo kombinaci doma a v jídelně připraveného jídla (např. jídlo ze školky se doplní doma připravenými bezlepkovými potravinami). Nelze ale obecně říct, jestli takovým žádostem mají školky vyhovět nebo ne. Vždy je třeba se v konkrétním případě zabývat přiměřeností požadavku vzhledem k možnostem školky, zdravotnímu stavu dítěte apod.4)Na činnost školní jídelny, resp. plánování činnosti školní jídelny, bude mít vliv
-
novela zákoníku práce5), na základě které byla zrušena tzv. karenční doba a na základě které od 1. 7. 2019 zaměstnavatel poskytuje dočasně práce neschopnému zaměstnanci náhradu mzdy/platu (případně odměny z dohod konaných mimo pracovní poměr) již od prvního pracovního dne,
-
případně změněný výklad GDPR, upřesnění postupu při zpracování osobních údajů v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů,
-
vyhláška č. 310/2018 Sb., o krajských normativech, která se začne aplikovat na školní jídelny zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí od doby zahájení reformy financování regionálního školství, tj. od 1. 1. 2020.
Je zřejmé, že pravidla jednotlivých činností (resp. jejich plánování) jsou uvedena v dokumentaci školní jídelny. Obzvlášť v činnosti školní jídelny je však důležité, aby skutečnost odpovídala takto zakotveným pravidlům (zejména v oblasti HACCP).
ŘÍJEN-LISTOPAD
Na úterý 29. října a středu 30. října 2019 připadnou podzimní prázdniny a školní jídelna má s dostatečným předstihem strávníkům (resp. jejich zákonným zástupcům) sdělit, zda bude, nebo nebude poskytovat školní stravování v době prázdnin.
V souvislosti s podzimními prázdninami má zaměstnavatel v souladu se zákoníkem práce (viz § 217 odst. 1 zákoníku práce) určit zaměstnancům čerpání dovolené nebo rozhodnout, že zaměstnanci budou v době podzimních prázdnin vykonávat práci. Přitom se může jednat o práce, které se nevykonávají běžně (např. sezónní úklid). Tehdy je vhodné, aby si jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec byli vědomi, že vykonávané práce jsou v souladu se druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě. Dále je účelné se zaměřit na dostatečné zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (např. případné práce ve výškách, zvýšení nebezpečí úrazu při čištění těžko dostupných míst).
V rámci statistického zjišťování do 11. 11. 2019 proběhne sběr výkazu Z 17-01 o činnosti zařízení školního stravování podle stavu k 31. 10. 2019.
PROSINEC-LEDEN
Na prosinec a leden připadají vánoční prázdniny (od pondělí 23. prosince 2019 do pátku 3. ledna 2020). Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 31. ledna 2020. Také v tomto případě školní jídelna může poskytovat školní stravování.
Jak je známo, od 1. 1. 2020 bude zahájena reforma financování regionálního školství. Pro veřejné školní jídelny reforma nepředstavuje zásadní změnu, neboť pro transfer finančních prostředků vyčleněných pro školní jídelny zřízené krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí zůstane zachován dosavadní systém republikových normativů a krajských normativů.6)
V návaznosti na zahájení reformy financování regionálního školství se však začne od 1. 1. 2020 aplikovat vyhláška č. 310/2018 Sb., o krajských normativech.
To znamená, že krajský úřad stanoví v souladu s uvedenou vyhláškou krajské normativy na jednotku výkonu. Podle § 1 písm. e) vyhlášky č. 310/2018 Sb. je jednotkou výkonu 1 stravovaný, který se zároveň vzdělává v mateřské škole, 1 stravovaný, který se zároveň vzdělává v základní škole, 1 stravovaný, který se zároveň nevzdělává v mateřské ani v základní škole, pro něhož v rámci školního stravování v jednotlivých typech zařízení školního stravování
1.
je poskytován oběd,
2.
je poskytován oběd a alespoň 1 předcházející nebo navazující doplňkové jídlo,
3.
je poskytován alespoň oběd a večeře,
4.
jsou poskytovány stravovací služby kromě oběda.
Vyhláška je doplněna přílohou Minimální personální zabezpečení k zajištění vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními zřizovanými krajem, obcí nebo svazkem obcí. Pomocí této přílohy má být zajištěno, že hodnoty krajských normativů pro školní jídelnu (ale i pro jiná školská zařízení) neklesnou pod určitou hranici.
Podle bodu 4 přílohy Minimální personální zabezpečení k zajištění vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními zřizovanými krajem, obcí nebo svazkem obcí platí následující:
Pro určení výše krajských normativů činí minimální personální zabezpečení k zajištění školských služeb v zařízení školního stravování 1 nepedagogický pracovník s minimálním rozsahem
a)
pro školní jídelnu mateřské školy 0,8 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
b)
pro školní jídelnu - výdejnu mateřské školy 0,264 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
c)
pro školní jídelnu - vývařovnu mateřské školy 0,536 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
d)
pro školní jídelnu základní školy 0,6 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
e)
pro školní jídelnu - výdejnu základní školy 0,15 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
f)
pro školní jídelnu - vývařovnu základní školy 0,45 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
g)
pro školní jídelnu střední školy nebo konzervatoře 0,6 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
h)
pro školní jídelnu - výdejnu střední školy nebo konzervatoře 0,15 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
i)
pro školní jídelnu - vývařovnu střední školy nebo konzervatoře 0,45 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
j)
pro školní jídelnu poskytující celodenní stravování dětem a žákům ubytovaným ve školském ubytovacím zařízení 0,9 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka,
k)
pro školní jídelnu poskytující celodenní stravování s výjimkou oběda dětem a žákům ubytovaným ve školském ubytovacím zařízení 0,675 přepočteného úvazku nepedagogického pracovníka.
Pokud daná právnická osoba vykonává souběžně více činností uvedených v písmenech a) až k), minimální personální zabezpečení se stanoví pouze podle toho písmene, které stanovuje nejvyšší rozsah tohoto zabezpečení.
Shrnutí
V prvním pololetí školního roku 2019/2020 školní jídelny (bez ohledu na zřizovatele) zajistí činnost v návaznosti na novelu zákoníku práce, dále na základě vlastního vyhodnocení úspěchů a rezerv, zjištění a doporučení České školní inspekce. Školní jídelny zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí se připraví na aplikaci vyhlášky č. 310/2018 Sb., o krajských normativech.
1 Výroční zpráva České školní inspekce Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018. [online]. [cit. 2019-07-12]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1)
2 Tamtéž. s. 222-228.
3 Tamtéž. s. 228.
4 Alternativní stravování dětí závisí na možnostech školky. [online]. [cit. 2019-07-14]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2019/alternativni-stravovani-deti-zavisi-na-moznostech-skolky/
5 Viz zákon č. 32/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
6 Další informace jsou uvedeny např. v prezentaci MŠMT Změny financování regionálního školství Aktuální stav přípravy změny financování RgŠ. [online]. [cit. 2019-07-12]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/50204/, snímek 15 a 18.