Vzdělávání a optimalizace výuky v oblasti bezpečnostních témat

Vydáno:

Problematika bezpečnosti ve školách a školských zařízeních bývá často omezována pouze na formální zabezpečení prostor nebo na otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, resp. při vzdělávání a s ním souvisejících činnostech. Neméně důležitou, nebo možná i důležitější součástí této problematiky je však vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat v souladu s požadavky příslušných rámcových vzdělávacích programů. Mluvit tak můžeme o širokém poli bezpečnostních tematik, dopravní výchovou počínaje přes ochranu člověka za mimořádných událostí a běžných rizik až po oblast přípravy občanů k obraně státu nebo první pomoc a ochranu zdraví.

Vzdělávání a optimalizace výuky v oblasti bezpečnostních témat
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora
V říjnu roku 2013 schválila vláda České republiky Koncepci ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030, jejímž dominantním cílem je širší zapojení občanů do systému ochrany obyvatelstva cestou zvýšení jejich schopnosti sebeochrany za využití informací a znalostí získaných v rámci cíleného systému výchovy a vzdělávání. V návaznosti na zmíněnou koncepci pak byla ustavena mezirezortní expertní skupina, jejímž úkolem je analyzovat stávající systém výchovy a vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva, navrhnout systémové změny a opatření k odstranění stávajících nedostatků a následně inovovaný systém legislativně ukotvit.
ÚVODNÍ MONITORING
V rámci podpory naplňování koncepce ochrany obyvatelstva a na základě dohody s Hasičským záchranným sborem ČR, který na poli ochrany obyvatelstva i podpory vzdělávání v bezpečnostních tématech odvádí dlouhodobě velmi kvalitní a nesmírně prospěšnou práci a který i činnost uvedené mezirezortní expertní skupiny koordinuje, a se zástupci ministerstva školství, vnitra, obrany, dopravy, zdravotnictví a Policejního prezidia ČR má Česká školní inspekce pro školní rok 2015/2016 jako jeden ze svých specifických úkolů stanoveno právě zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat. Realizace tohoto specifického úkolu se skládá ze dvou částí, z inspekčního elektronického zjišťování prováděného plošně ve všech mateřských, základních a středních školách zapsaných do školského rejstříku a z prezenční inspekční činnosti na místě, realizované na vzorku uvedených druhů škol. Na přípravě této inspekční činnosti a vymezení sledovaných oblastí se zástupci výše uvedených rezortů a institucí úzce podíleli.
OBLASTI ZJIŠŤOVÁNÍ
V rámci elektronického šetření, které bylo realizováno od poloviny listopadu do začátku prosince, Česká školní inspekce zjišťovala, v jakých bezpečnostních tématech (v členění dopravní výchova, příprava občanů k obraně státu, ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí a ochrana zdraví) školy žáky vzdělávají, jakým způsobem je vzdělávání v jednotlivých tématech v rámci jednotlivých školních vzdělávacích programů organizováno, do kterých předmětů nebo vzdělávacích oblastí a jakým způsobem jsou daná bezpečnostní témata zařazována, jaké jsou aprobace pedagogů, kteří se ve větší míře podílejí na vzdělávání v příslušných tématech, jaké tematicky zaměřené vzdělávací programy a kurzy pedagogové absolvovali, jaké pomůcky a materiály zpracované externími dodavateli, jako je např. Hasičský záchranný sbor ČR, BESIP nebo třeba ministerstvo obrany, učitelé při výuce používají, jestli si pro výuku připravují nebo zajišťují nějaké odborné materiály sami, s jakými subjekty na vzdělávání spolupracují, jaké metody a formy jsou při výuce užívány, jaké druhy akcí a praktických cvičení školy při vzdělávání v příslušných tématech organizují, jakým způsobem jsou ověřovány znalosti dětí a žáků v daných oblastech nebo do jaké míry si děti a žáci znalosti a dovednosti v jednotlivých bezpečnostních tématech osvojují. Vše je samozřejmě upraveno s vědomím specifik a odlišností mateřských, základních a středních škol.
Prezenční inspekční činnost na místě, která bude prováděna až do konce února 2016, se kromě hospitací či účasti na praktických akcích organizovaných v rámci jednotlivých bezpečnostních témat zaměřuje také na rozhovory s učiteli, v jejichž předmětech nebo vyučovaných vzdělávacích oblastech jsou bezpečnostní tematiky ve větší míře zahrnuty. Zjišťováno tak je třeba to, jaké způsoby organizace výuky daných témat považují učitelé za nejvhodnější, jak hodnotí kvalitu a využitelnost dostupných pomůcek či učebních textů, jakou formou byli pedagogové na vysokých školách seznamováni s výukou bezpečnostních problematik, zda je podle nich na jejich škole věnována bezpečnostním problematikám přiměřená pozornost, jaké konkrétní formy podpory by učitelé uvítali nebo zda se domnívají, že žáci vnímají vzdělávání v bezpečnostních tématech jako užitečné. Samozřejmostí je pak také vlastní inspekční činnost pracovníků České školní inspekce, které v některých případech doprovodí také přizvaní externí experti, kteří se na otázky bezpečnosti zaměřují.
VYUŽITELNOST INFORMACÍ
Výsledky inspekční činnosti v rámci plnění tohoto specifického úkolu budou sloužit nejen jako zevrubná informace o stavu výchovy a vzdělávání v bezpečnostních problematikách v mateřských, základních a středních školách, zpracovaná do podoby samostatné tematické zprávy, ale také jako vstupní informace pro plnění vybraných opatření Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030 a pro návrh opatření směřujících k optimalizaci výuky bezpečnostních témat v počátečním vzdělávání.
ZÁVĚR
Mezirezortní spolupráci úřadů a státních institucí při podpoře konceptu ochrany obyvatelstva jako široké a průřezové tematiky považuje Česká školní inspekce za velmi důležitý příspěvek pro naplňování obsahu Bezpečnostní strategie České republiky, v níž má problematika výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů velmi důležité a specifické postavení. I nadále tak bude Česká školní inspekce klást na problematiku bezpečnosti v tom nejširším slova smyslu velký důraz a s partnerskými institucemi napříč jednotlivými rezorty při hodnocení a kontrole kvality a efektivity vzdělávání v tématech společného zájmu úzce kooperovat.