Aktuality - strana 279
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) vydala zprávu Zhodnocení zdrojů ve školství: Česká republika , která přináší podrobnou analýzu distribuce, využití a správy zdrojů v českém školském systému. Navržená doporučení podporují aktuální iniciativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti financování regionálního školství a zatraktivnění učitelské profese.
Vstřícnost, ochota se neustále vzdělávat a přizpůsobovat se novým situacím – těmito slovy je možné charakterizovat pedagogický přístup Hany Kovářové, učitelky prvního stupně Základní školy Regionu Karlovarský venkov. Její mnohaletá praxe zahrnuje zkušenosti s integrací dětí se smyslovým i mentálním postižením a jejím výsledkem je přesvědčení, že společné vzdělávání si zasluhuje všestrannou podporu.
Kateřina Polišenská, matka tří dětí ve věku od 8 do 16 let, s nimiž žije v třítisícovém městečku ve Zlínském kraji, je důkazem toho, že odhodlaný rodič dokáže vzdor okolnostem téměř cokoliv. Díky jejímu nasazení, ochotě se vzdělávat i spolupracovat, se její jedenáctiletý syn Martin, který má Downův syndrom, mohl zařadit do spádového školního kolektivu, kde se mu daří, je v něm spokojený a jeho přítomnost je přínosem pro spolužáky i školu, kterou navštěvuje.
Jitka Topičová je ředitelkou a výchovnou poradkyní Základní a mateřské školy Regionu Karlovarský venkov. Její škola je dlouhodobě otevřená inkluzivním metodám vzdělávání a její zkušenosti s výukou dětí s různými vzdělávacími potřebami i zdravotním postižením dokladují, že podnětné, sociálně stimulující prostředí pro výuku je takové, v němž se ke všem dětem přistupuje individuálně. A pomoci podle ní potřebuje čas od času každý.
V pondělí 17. října se rozběhly akce na podporu společného neboli inkluzivního vzdělávání. Školy, organizace a veřejné instituce se tak připojily k myšlence, že začleňování dětí i dospělých lidí s postižením či znevýhodněním má význam pro celou společnost a konání akce tak navazuje na naplňování mezinárodních výzev a deklarací, ke kterým se Česká republika zavázala. Týden pro inkluzi vyhlásil tradičně Rytmus – od klienta k občanovi, o.p.s., letos společně s 9 pedagogickými fakultami v České republice. Podporu akci vyjádřilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Vyhlášení státní podpory v oblasti investic pro rok 2017 - Program 133510
Když vedle sebe žijí lidé s různými potřebami, je to pro všechny plus:„ V prostředí běžných škol jsem se pohyboval od školky až po vysokou. Do školy jsem nastoupil koncem devadesátých let, kdy bylo společné vzdělávání prakticky v plenkách,“ říká Martin Sukaný, mnohostranně vytížený absolvent Masarykovy univerzity v Brně, který vzdor svému zrakovému postižení poskytuje oporu a vedení mnoha lidem ve svém okolí.
Jakákoliv diskuse o definici inkluzivního vzdělávání se neobejde bez odkazu na Prohlášení ze Salamanky z roku 1994. Prohlášení utvrzuje právo jedince na vzdělání, jak je zakotveno ve Všeobecné deklaraci lidských práv a svobod z roku 1948. Zároveň obnovuje závazek z celosvětové konference Vzdělávání pro všechny z roku 1990 ujištěním, že platí pro všechny bez ohledu na konkrétní individuální rozdíly. Navazuje také na Standardní pravidla OSN pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením z roku 1993, která členské státy zavazují k tomu, aby zajistily, že vzdělávání osob s postižením je integrální součástí vzdělávacího systému.
"Nejdůležitější roli hraje informovanost."
„Většinou se obáváme něčeho neznámého, proto je potřeba dětem i rodičům vysvětlovat výhody a nevýhody společného vzdělávání,“ domnívá se Barbora Špotáková, naše přední atletka, dvojnásobná olympijská vítězka v hodu oštěpem z Letních olympijských her 2008 v Pekingu a 2012 v Londýně.
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání zve pedagogy základních škol na tradiční podzimní akci Škola hrou po čtvrté, tentokrát s podtitulem „S námi můžete počítat“. Jedná se o akreditovaný DVPP seminář Využití her při výuce s integrovanými nadanými žáky.
Vyjádření ministryně Kateřiny Valachové k diskusi o potřebě vysokoškolského vzdělání učitelů/ek mateřských škol:
Dotace z EU se mohou stát zajímavou součástí finančního rozpočtu škol. Celý proces žádání a realizace je ovšem komplikovaný, proto se školám nabízí možnost žádat o finance prostřednictvím zjednodušeného vykazování, tzv. Šablon pro MŠ a ZŠ, výhledově i SŠ. Právě v tomto duchu se nesla odborná konference Dotace EU pro školy: šablony, MS2014+ a jak uspět se žádostí u hodnotitelů, kterou pořádala společnost Seminaria.
Expertní tým vedený docentem Jakubem Fischerem prezentoval v pátek odpoledne 14. října na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze výsledky celorepublikového šetření postojů a životních podmínek EUROSTUDENT VI. Šetření například ukázalo, že dvě třetiny studentů českých vysokých škol hodnotí své šance na národním pracovním trhu pozitivně, ale zároveň bez práce by si nemohl dovolit studovat přibližně každý šestý prezenční student. Pozitivní je také zjištění, že téměř všichni studenti ovládají alespoň jeden cizí jazyk, přičemž přes polovinu studentů ovládá dva cizí jazyky.
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy Vás zve 2. ročník konference „Škola pro budoucnost - budoucnost pro školu II.“, kterou pořádá paní ministryně Kateřina Valachová pod záštitou pana Jana Hamáčka, předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Tisková konference v pondělí 17.10.2016 od 11 hodin v Galerii Café Louvre v Praze u příležitosti konání Týdne pro inkluzi a vydání českého předkladu Prohlášení ze Salamanky. Pořádá Rytmus - od klienta k občanovi a Nadace OSF.
V průběhu prázdninových měsíců bylo podáno téměř 1000 žádostí o podporu a víc než 200 je jich již schválených. V současné době se pro schválené žádosti připravují podklady pro vydání právního aktu a následně bude vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace a 1. zálohová platba bude zaslána přes krajské úřady žadatelům/příjemcům.
V pondělí 17. října 2016 začíná "Týden pro inkluzi 2016", který odstartuje tiskovou konferencí v Café Louvre v Praze. Akce se v průběhu týdne zúčastní za MŠMT také ministryně školství Kateřina Valachová a náměstek ministryně pro sekci vzdělávání Václav Pícl. Od pondělí 17. října bude MŠMT na svých webových stránkách a facebookovém profilu navíc pravidelně publikovat osobní příběhy lidí, kteří mají zkušenost se společným vzděláváním. Zveřejňovány budou v průběhu školního roku pod odkazem: http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v předškolním, základním a středním vzdělávání.
Již v listopadu bude zahájeno 1. kolo celorepublikové středoškolské soutěže v kybernetické bezpečnosti, které organizuje Česká pobočka AFCEA ve spolupráci s Národním bezpečnostním úřadem, Národní centrem kybernetické bezpečnosti a dalšími partnery.