4. února začíná Týden pro wellbeing ve škole. Naskočte s námi na fialovou vlnu a vklidu a pohodě si proplavte našimi články, které jsou pro vás otevřeny zdarma, bez nutnosti přihlášení.
(Když se ale přeci jen přihlásíte (tlačítko vpravo nahoře) nebo zaregistrujtete, objevíte toho na webu Řízení školy daleko víc.)
Ponořte se do témat, která pomáhají proměnit školy v místa, kam se žáci, učitelé i rodiče těší.
Doporučujeme k přečtení celé vydání únorového Učitelského měsíčníku, který se celý věnuje tématu Wellbeingu ve škole. Stáhněte si celé vydání ve formátu pdf nebo si jednotlivé články přečtěte přímo na webu.
Týdnu pro wellbeing ve škole se věnovalo 4. února i Studio 6. Pořad navštívila Lenka Felcmanová a Jana Klusáková.
Prezentace, zajímavá data, inspirativní myšlenky, které byly zmíněny na Konferenci pro wellbeing 2025 najdete na webu: https://www.tydenprowellbeing.cz/zaznamy-z-akci/
Na webu Týdne pro wellbeing najdete mnoho zajímavých informací. Třeba materiály pro školy: https://www.tydenprowellbeing.cz/materialy-pro-skoly/
Doporučujeme články:
- Lenka Krejčová: Ve wellbeingu neobjevujeme nic nového, jen to nenecháváme náhodě
- Lucie Třískalová: Wellbeing ve školním prostředí a role výchovného poradenství
- Justina Danišová: Jak si dopřát „lázně“ každý den. Kolik času během školního roku věnujete sobě?
- Dana Pražáková: Školy, do kterých se žáci těší – co dělají jinak?
- Lenka Špittová: Postoj ředitelů škol k podpoře wellbeingu ve školství
- Lenka Felcmanová: Jak vypadá škola, do které se těší žáci, učitelé i rodiče?
Co nás v Týdnu pro wellbeing ve škole čeká?
- 4. února Konferece pro wellbeing ve škole 2025: Jak na učení a život v digitální sféře
- 4. února Otevřené články únorového vydání Učitelského měsíčníku Týden pro wellbeing: Když se do školy těším
- 3. - 11. února Různé akce zapojených organizací - online i offline - vyberte si
- 11. února Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak budeme učit wellbeing?
- Napořád: Učitelský měsíčník Týden pro wellbeing: Když se do školy těším ke stažení v PDF.
Speciální vydání Učitelského měsíčníku přináší jedinečný pohled na téma wellbeingu ve vzdělávání. Mezinárodní pojem, který v posledních letech rezonuje nejen mezi odborníky, ale i ve školské praxi, zahrnuje celkovou pohodu žáků, učitelů i celých školních komunit.
V únorovém vydání naleznete přes dvacet inspirativních textů od předních odborníků a organizací, které na rozvoji wellbeingu dlouhodobě pracují. Témata se dotýkají praktických nástrojů, jako jsou třídnické hodiny, dále pokračují přes vrstevnické učení a rezidence umělců na školách, až po strategie podpory digitálního wellbeingu a komplexní opatření na úrovni celého vzdělávacího systému.
Úvodní slova Silvie Pýchové, ředitelky Partnerství pro vzdělávání 2030+, a Ondřeje Andryse, náměstka ministra školství, zdůrazňují důležitost propojení vzdělávacích výsledků s podporou zdravého rozvoje dětí a mladých lidí. Společně volají po tom, aby škola nebyla jen místem pro přenos znalostí, ale také prostředím, kde se budují zdravé vztahy a kde může každý žák i pedagog naplno rozvinout svůj potenciál. Zároveň upozorňují, že podpora wellbeingu dětí nemůže probíhat bez paralelní podpory duševní a tělesné pohody učitelů.
Jednotlivé příspěvky představují inspirativní příklady dobré praxe. Dočtete se o tom, jak vážnou roli hraje výchovné poradenství, jaké názory na wellbeing sdílejí ředitelé škol a co mohou školy udělat pro to, aby se do nich těšili žáci, učitelé i rodiče. Zvláštní pozornost je věnována problematice digitálního wellbeingu a jeho roli ve vzdělávání dětí, stejně jako přístupů ke zdravému užívání technologií. Partnerství pro vzdělávání 2030+, které se na vzniku tohoto vydání podílelo, zdůrazňuje, že wellbeing je klíčovým pilířem kvalitního vzdělávání.
Speciální vydání Učitelského měsíčníku vzniklo jako součást iniciativy Týden pro wellbeing ve škole, ten probíhá 4. – 11. února a zahrnuje pestrou paletu aktivit pořádaných školami a organizacemi po celé republice.
Doufáme, že předkládaný soubor myšlenek a inspirace bude nejen užitečným průvodcem, ale i impulzem k dalším krokům na cestě k podpoře wellbeingu ve školním prostředí.
Zdroj: Řízení školy