Organizace školy - strana 2

  • Článek
Formativní hodnocení a využívání jeho nástrojů pro české vyučující dávno není žádnou neznámou. Mnozí z nich absolvovali nejedno školení právě s touto tematikou a více či méně úspěšně se jim daří formativně hodnotit děti ve svých třídách. Metodika Skills Builder je oproti tomu v českém prostředí nová, ale hned zpočátku vyučující, kteří se rozhodli s ní pracovat, zmiňovali, jak nápomocná je právě při formativním hodnocení. Co metodika konkrétně v tomto ohledu nabízí a čím by mohla oslovit vyučující?
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Schola Empirica dlouhodobě usiluje o to, aby se do českých škol dostávala dobrá praxe ověřená v zahraničí. Evidence-based vzdělávací metodiky adaptujeme na naše prostředí, školíme v nich pedagogy a dále je systematicky podrobujeme vlastnímu výzkumu. V rámci našeho posledního projektu jsme společně sledovali dopad metodiky Dobrý začátek pro mateřské školy a efektivitu programu Skills Builder pro školy základní. Zatímco první metodiku ověřujeme již poněkolikáté, druhý program byl podobně rozsáhlé evaluaci vystaven úplně poprvé, a to i ve světovém měřítku. Na následujících řádcích přinášíme hlavní zjištění z kvantitativních dat o samotných dětech a žácích.
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Láká vás zlepšit svou výuku a zároveň se trochu zrelaxovat? Váháte, zda vyrážet ven už na jaře? Je tam vůbec co s dětmi dělat? Co zkusit odhalit záhadu brzkých jarních květů? Víte, proč kvetou tak časně?
Vydáno: 20. 02. 2024
Jak je to s výší stravného v letošním roce pro již nepracujícího důchodce školy ve školní jídelně? Pokud se v jídelně stravují důchodci (bývalí zaměstnanci), je jim vyměřena snížená úhrada na oběd (hodnota surovin + příspěvek z FKSP).  V konsolidačním balíčku je uvedeno, že podmínkou je, že zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během tohoto dne nárok na stravné v rámci cestovních náhrad na služební cestě. Můžeme i letos poskytovat nepracujícím důchodcům stravné ve školní jídelně za sníženou úhradu?
Vydáno: 16. 02. 2024
Jsme základní škola - příspěvková organizace. Aby měl zaměstnanec nárok na příspěvek na stravné z FKSP, je potřeba, aby splnil podmínku odpracování 3 hodin ve stanovené směně. Jak to bude u pedagogického pracovníka, který: a) má na den určené 3 hodiny výuky od 7.55 do 10.40 hodin, tj. i s přestávkami 2 hodiny 45 minut a po 3. vyučovací hodině jde domů; b) má na den určené 3 hodiny výuky od 7.55 do 10.40 hodin, tj. i s přestávkami 2 hodiny 45 minut a po 3. vyučovací hodině bude vykonávat ještě nepřímou vyučovací povinnost v délce 60 minut; c) má na den určené 2 hodiny výuky, příjde do práce a 3. a 4. hodina je mu přidělena jako suplování za nemocného pedagoga; d) má na den určené 4 hodiny výuky, ale 4. hodinu musí odejít na předem objednané vyšetření k lékaři Ve kterém případě bude mít nárok na příspěvek na stravné? 
Vydáno: 15. 02. 2024
Nastupuji na pozici ředitele střediska volného času (příspěvková organizace zřízená krajem), stávajícímu řediteli skončilo funkční období. Rád bych převzal veškerou agendu co nejlépe a chtěl bych se tedy zeptat na následující: Na co si dát obecně při předávání pozor? Budu rád za případnou kazuistiku, zdroj k nastudování. Existuje nějaký dokument/checklist, který je vhodný pro předání agendy (předávací protokol apod.)? Pokud ano, budu rád za zaslání vzoru. O jakou pomoc ze strany zřizovatele bych mohl požádat?
Vydáno: 06. 02. 2024
  • Článek
Vnímáte, že je důležité, aby se žáci orientovali v moderních dějinách? Máte rádi zážitkovou pedagogiku? Nechcete od žáků vybírat finance na projektové dny či aktivity, které jim lépe představí události 20. století, a to především díky vlastní aktivitě, prožitku a cenné zkušenosti?
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Zájmem zřizovatelů by mělo být, aby jimi spravované školy nabízely vzdělávací portfolio, které bude odpovídat jejich představám a potřebám společnosti. Možnosti, jak to realizovat, jsou dvě – buď provést aktualizaci obsahu školního vzdělávacího programu (ŠVP), nebo (v případě středních škol) změnit jejich oborovou nabídku. V obou případech je pak důležitá součinnost ředitelů škol a zřizovatelů na tom, jaké inovace vzdělávacího portfolia realizovat.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Máme za sebou pět částí našeho seriálu o hospitacích a možná se zdá, že už bylo téměř vše napsáno. Jenže jsme teprve v polovině a věřte, že i ve zbývajících pěti částech se dozvíte, co vaši nadřízení v hodinách sledují. Dnes se konkrétně zaměříme na individuální přístup a hodnocení žáků.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Úprava Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV) je jedním z opatření Strategie 2030+ uvedených v implementační kartě Podpora předškolního vzdělávání (klíčová aktivita 2.1. Úprava RVP PV). Nové RVP začne platit od roku 2026.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Článek je zacílen na popis nových a důležitých standardních činností mateřské školy ve 2. pololetí školního roku 2023/2024. V případě, že se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Umíte stanovit cíle a pro jejich naplnění vytvořit plán. Jenže – co když je cílů více? A nevíte – ať už z důvodu nedostatku času, nebo třeba financí – pro který se rozhodnout… Pak nastupuje rozhodování, o kterém bude dnešní část manažerského desatera.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
A jsme na konci abecedy! Jejím prostřednictvím jsme si společně připomněli manažerské termíny, které svými činnostmi jako ředitelé základních uměleckých škol naplňujete. V poslední části seriálu dodáme poslední čtyři písmena abecedy, a tedy i čtyři termíny, které jsou ve vaší praxi využitelné.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Milá Sofie, vzpomínáš si na mé dopisy, kterými jsem Tě seznamoval s historií filozofie a které v Tobě probouzely touhu ptát se a myslet? Věděla jsi však v tu chvíli, že to, co se mezi námi odehrává, je vlastně „distanční výuka“, kterou na nejrůznějších místech a dokonce v naprosto odlišných časech pak projdou tisíce dalších lidí? A dokážeš si vůbec představit, jak různorodé podoby by mohlo vyučování nezávislé na čase nebo alespoň prostoru jednou mít? A mohlo by to snad být pro lidstvo i obohacením?
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Podnikavost se daří rozvíjet na méně než třetině středních škol. Na řadě z nich se přitom skrývá spousta potenciálu pro rozvíjení participace, propojování oborů nebo podporu studentských aktivit. Právě tomu se věnoval druhý blok konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku. Tu pořádala Asociace podnikavé Česko a v Poslanecké sněmovně se na ní 19. října setkali hybatelé podnikavosti ze všech krajů České republiky.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
V novém školním roce se děti v naší družině proměnily v detektivy. Pátrají, zkoumají, bádají, vyhodnocují, hledají. Příspěvek nabízí výběr aktivit, které jsme stačili zrealizovat v úvodních dvou měsících školního roku. Je to mix činností vhodných pro děti od přípravné třídy až po žáky mladšího školního věku, po drobných úpravách se rády zapojují i děti starší.
Vydáno: 12. 12. 2023
  • Článek
V našem dnešním tvoření, prvním v tomto roce, si společně vyrobíme pohádkový domeček, který nám tentokrát zabere docela hodně času. Výroba domečku je časově náročnější, pracnější, ale o to více můžou děti využít svou fantazii, můžete dokonce vyrobit celá sídla, hrady, zámky... Na samý závěr si vyrobíme zimní čepici s rukavicemi za použití netradiční a velmi rychlé výtvarné techniky muchláže, kterou docílíme efektu vintage (retro) papíru. Papír se nejdříve zmačká a pak znovu narovná. Ve vzniklé papírové struktuře vidíme, podle fantazie dětí, nové linie a přehyby. Tak pojďme na to, co budeme všechno potřebovat?
Vydáno: 12. 12. 2023
  • Článek
V první části našeho miniseriálu jsme se zabývali potřebným časem pro nerušenou činnost školní družiny, v druhé pak tolik potřebným vlastní prostorem. V dnešní části se zaměříme na akce školní družiny a nastíníme jejich organizaci.
Vydáno: 12. 12. 2023
  • Článek
Zaměstnanci se účastní školení odborové organizace v pátek a sobotu. Jak řešit výkaz práce a cestovní náhrady (proplacení nákladů učitelé nevyžadují)? Pátek - uvolnění na celý den jako na běžné školení (v tom případě musí učitel vyplnit cestovní příkaz) a vykázána je běžná pracovní doba? Sobota - cestovní příkaz má být vyplněn i na sobotu (a proplacen), neměla by v tom případě být vykázána práce (dle programu) také v sobotu? Nebo má být cestovní příkaz vyplněn na 1 den (tzn. ukončen pátkem) a sobotu škola jako zaměstnavatel neřeší?
Vydáno: 12. 12. 2023