Ekonomika - strana 9

Škola zjistí, zda plánovaná veřejná zakázka je veřejnou zakázkou malého rozsahu na základě stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Škola (zadavatel) tedy musí stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, i když předpokládá, že se bude jednat o hodnotu veřejné zakázky malého rozsahu, kterou bude zadávat mimo režim zákona o veřejných zakázkách.
Zjednodušené podlimitní řízení musí být zahájeno. Ustanovení zákona o veřejných zakázkách, která upravují zahájení zjednodušeného podlimitního řízení, jsou následující:
Výzva k podávání nabídek a prokazování kvalifikace musí obsahovat lhůtu a místo pro podávání nabídek. Lhůta pro podání nabídek nesmí být u podlimitních veřejných zakázek kratší než 15 dnů ve zjednodušeném podlimitním řízení.
Dříve, než se začnou otevírat obálky s nabídkami, ustanoví veřejný zadavatel nejméně tříčlennou komisi pro otevírání obálek. Pokud tak veřejný zadavatel stanoví, je komisí pro otevírání obálek hodnotící komise.
Posouzení nabídek nelze zaměňovat s hodnocením nabídek. Pouze ty nabídky, které vyhoví požadavkům posouzení, postupují do další fáze a jsou hodnoceny. Při posuzování hodnotící komise přezkoumává formální i obsahovou stránku nabídky. Přezkoumání spočívá ve zjišťování souladu, nebo nesouladu dokumentů, které jsou součástí nabídky:
Hodnocení nabídek provede hodnotící komise podle hodnotících kritérií uvedených v zadávacích podmínkách. Je-li základním hodnotícím kritériem ekonomická výhodnost nabídky, je hodnotící komise povinna hodnotit nabídky a stanovit jejich pořadí podle jednotlivých dílčích hodnotících kritérií a jejich vah.
Rozhodnout o výběru nejvhodnější nabídky může pouze zadavatel, nikoli hodnotící komise. Nevylučuje se však, aby ten, kdo jedná jménem zadavatele, byl současně členem hodnotící komise. Nejvhodnější nabídka se vybírá podle kritérií stanovených již ve výzvě o zahájení zadávacího řízení.
Ne každé zadávací řízení musí být ukončeno uzavřením smlouvy. § 84 zákona o veřejných zakázkách dává zadavateli možnost a někdy i povinnost zrušit zadávací řízení. Výčet důvodů možného a povinného zrušení zadávacího řízení uvedený v § 84 zákona o veřejných zakázkách je taxativní. Pokud by zadavatel zrušil zadávací řízení v rozporu s tímto §, dopustil by se správního deliktu (§ 120 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách).
Podle § 85 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách má zadavatel povinnost vypracovat písemnou zprávu o veřejné zakázce, a to jak v případě, že byla uzavřena smlouva podle § 82 zákona o veřejných zakázkách, tak i v případě, že zadávací řízení bylo zrušeno podle § 84 zákona o veřejných zakázkách.
Podíl rodičů na úhradě příspěvku stanoví ředitel zařízení rozhodnutím. Toto rozhodnutí je rozhodnutím ve správním řízení.
Vypisování veřejných zakázek se řídí právně platnou legislativou, se kterou je nejlépe obeznámen/a ekonom/ka školy. Každý dotační titul má navíc svá vlastní pravidla, která musí příjemce dotace splnit. Při vypisování veřejných zakázek bude proto ICT správce spolupracovat se školní ekonomkou / školním ekonomem, hospodářkou/hospodářem i vedením školy. Tvorbu zadávacích podmínek pro ICT vybavení navíc ICT správce konzultuje také s ICT metodikem, který může mít důležité poznámky pro implementaci ICT vybavení do samotné výuky.
Vydáno: 14. 01. 2013
Inventarizací majetku a závazků rozumíme zjištění skutečného stavu veškerého majetku a závazků, jeho porovnání se stavem v účetnictví, posouzení výše ocenění majetku, závazků a vypořádání případných (inventarizačních) rozdílů. Stav majetku a závazků takto ověřují účetní jednotky zejména ke dni řádné účetní závěrky, případně ke dni mimořádné účetní závěrky. Na téma inventarizace jsou pro uživatele dostupná samostatná pojednání (knihy), která obsahují popis postupů do všech podrobností a jsou jistě užitečná zejména pro práci jmenovaných inventurních a inventarizačních komisí.
Vydáno: 10. 01. 2013
Vyhláška č. 270/2009 Sb., o inventarizaci majetku a závazků byla vydána v souladu s ustanovením § 29 odst. 4 zákona o účetnictví (dále ZoÚ) a v souladu s ustanovením § 30 odst. 5 ZoÚ. Požadavky vyhlášky ve srovnání s požadavky zákona o účetnictví jsou uvedeny ve značné podrobnosti. Vyhláška stanoví inventarizační činnosti, kterými vybrané účetní jednotky zajišťují a které jsou nutné pro vyhotovení inventurních soupisů, dodatečných inventurních soupisů, inventurních zápisů, inventurních závěrů a k vyhotovení dalších souvisejících účetních záznamů.
Vydáno: 10. 01. 2013
Vnitřní přepisy náleží také k nezbytné dokumentaci. Ve smyslu všech dosud uvedených pravidel a zásad je povinností organizace zpracovat samostatnou směrnici pro inventarizaci, která by měla respektovat všechna právní ustanovení a specifické podmínky dané organizace.
Vydáno: 10. 01. 2013