Přímá pedagogická činnost
Asistent pedagoga v běžné škole nebo v běžné třídě (tedy nikoli ve třídě nebo škole zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona), který vykonává činnost jako podpůrné opatření, má úvazek 32 až 36 hodin týdně. Je tedy možné nastavit ve vnitřním platovém předpise, že plný úvazek AP je 32 hod, přímé a 8 hod nepřímé činnosti?
Je povinné, aby každý pedagogický zaměstnanec odevzdával každý měsíc evidenci pracovní doby, když používáme systém Bakaláře a jejich případná nepřítomnost je v systému již evidována? Jaký způsob evidence pracovní doby je nejlepší?
Jaké všechny informace musí obsahovat rozvrh pracovní doby? Musí být tvořen vždy nový podle aktuálního rozvrhu a nebo mohu pro pedagogy s úvazkem 40 hod. stanovit např. pracovní dobu pondělí až pátek od 7:30 do 16:00 hod. s tím, že počet přímé vyučovací činnosti je 22 hod. a nepřímé vyučovací činnosti 18 hod.?
Může základní umělecká škola zřídit místo asistenta pedagoga pro kolektivní výuku nehudebních oborů? Může tatáž škola zřídit místo asistenta pedagoga (koordinátora) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření prvního stupně? Je v kompetenci ředitele školy stanovit v obou případech přímou a nepřímou pedagogickou činnost? Na vytvořenou pracovní pozici si škola nebude nárokovat finanční prostředky ze státního rozpočtu nad rámec přidělených finančních prostředků.
Pokud má učitel na SŠ stanovenou přímou pedagogickou činnost na 23 hodin týdně, stanoví se mu 2 tzv. pevné nadúvazkové hodiny na konkrétní den a vyučovací hodinu. Jaký je správný postup pro vykazování těchto hodin? A je rozdíl mezi vykazováním „pevných“ nadúvazkových hodin a ostatních nadúvazkových hodin, které vyučující odučí v rámci suplování za nepřítomné kolegy?
Jak vykazovat nadúvazové hodiny v následujících případech?V prvním případě se jedná o učitele s částečným úvazkem. V týdnu jeden celý den čerpal neplacené volno a neodučil své hodiny. V tom samém týdnu odučil dvě hodiny nad rámec svého úvazku. Budou se mu ty dvě hodiny počítat jako nadúvazkové, respektive jako doplnění do úvazku? V druhém případě se jedná o učitele, který má stanovenou přímou pedagogickou činnost 18+1 (koordinátor ICT). Nadúvazková hodina je stanovena na pátek. V pátek ale učitel chodí na specializační studium koordinátora ICT, na které ho vyslala škola. V tom případě hodinu neodučí. Jak v tom týdnu budu vykazovat nadúvazkové hodiny a tu páteční?
Jsem personalista na Vyšší odborné škole. Rozvrh se dělí na zimní a letní semestr. Dále na sudý a lichý týden. Vždy jsem vyhodnocovala nadúvazkové hodiny, ať už stálé pravidelné či nahodilé vzniklé suplováním, na bázi sudého a lichého týdne. Např. pedagog má v lichém týdnu přímou vyučovací povinnost 28 hodin a v sudém 21 hodin. Jeho týdenní úvazek je tedy 24,5 hodiny a má průměrně týdně 3,5 hodiny nadúvazkové. Vzhledem k tomu, že v sudém týdnu učí 21 hodin, tak v daném týdnu žádná nadúvazková nevzniká, kdežto v lichém týdnu jich je 7 stálých. A dále dle reality odpadlých/suplovaných hodin). Tedy vím, že plán byl 28 hodin a pokud odučil v daném týdnu dokonce 30, protože ještě 2 hodiny suploval, má 9 nadúvazkových. Letos jsme ale v situaci, kdy kvůli studentům kombinovaného studia bude často probíhat výuka v sobotu, která není zcela pravidelná a u některých předmětů probíhá třeba 1× za měsíc. Do plánu rozvrhu sudého/lichého týdne, ze kterého vzejde týdenní úvazek v průměru, se tak dostává např. 2 hodiny každou lichou sobotu. Ale realita a skutečnost bude taková, že tato sobota se odučí např. 1× za měsíc v součtu 6 hodin (kvůli rozvrhu dálkových studentů). Pokud bych si porovnávala plán sudého a lichého týdne, tak v podstatě 3 týdny pedagog svůj pedagogický úvazek nenaplní (budou chybět sobotní hodiny) a ve čtvrtém týdnu to bude vypadat, že ho přeplnil, ale v zásadě je to jen o tom, že přímá činnost není rozvrhována pravidelně do sudého a lichého týdne, ale již více nepravidelně na bází více týdnů. Jak nyní správně přistoupit k vyhodnocování nadúvazkových hodin, které jsem vždy vyhodnocovala týdně?
Jaký je minimální počet hodin přímé pedagogické činnosti vedoucího učitele odborného výcviku?
Jak správně uvést v pracovní smlouvě 80% úvazek vychovatelky školní družiny? PPČ je 30 hodin týdně při plném úvazku. Jedná se mi o to, jestli mám napsat, že ze 40hodinové pracovní doby je její pracovní doba 32 hodin a také napsat její přímou a nepřímou hodinovou pracovní dobu. Kolik bude činit ta nepřímá v hodinách?
Malotřídní škola s ročníky 1. až 5.
Mám úvazek 14 hodin pro učitelku 1. třídy . Mohu ji vypočítat výši úvazku z 20 hodin PPČ - pokud učí pouze 1. ročník a jednu hodinu má spojenou 1. a 2. třídu. Nebo musím úvazek dopočítat z 22 PPČ.
Které hodiny přímé pedagogické činnosti lze považovat za hodiny přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah s ohledem na jejich obsah a provedení výuky.
Zaměstnáváme speciální pedagogy a chceme jim nastavit úvazky a rozpis pracovní doby na příští školní rok. Je upraveno zákonem nebo je nějaké doporučení, kolik nepřímé pracovní doby musí mít speciální pedagog na přímou pracovní dobu? Je třeba aby na jednu výukovou hodinu měl jednu hodinu příprav (nepřímé práce)? Jedná se o jednu výukovou hodinu s jedním žákem. Jak je ošetřen poměr přímá vs. nepřímá, přespočetné a přesčasové hodiny zákonem?
Jaký je prosím týdenní úvazek (přímá pedagogická činnost) ředitele školy, který řídí 6 tříd základní školy a 4 oddělení školní družiny s tím, že bude zároveň vykonávat funkci výchovného poradce? Pro upřesnění, veřejná základní škola, pouze první stupeň 1. – 5. třída.
Jaký je týdenní úvazek (přímá pedagogická činnost) ředitele školy, který řídí 16 tříd základní školy, 4 oddělení školní družiny a jedno oddělení školního klubu umístěné v jedné budově a 3 oddělení mateřské školy na druhé budově?
Ráda bych v příštím školním roce jmenovala vedoucí vychovatelku zástupkyní pro družinu a školní řád. Důvodem je, abych jí mohla snížit pracovní úvazek v rámci banky odpočtů. V současné době máme 8 oddělení družiny a 1 oddělení školního klubu, celkem 240 dětí. Administrativní práce je náročná, snížení úvazku je žádoucí. Je to v souladu s předpisy?
U některých učitelů se stává, že často neodučí hodiny z důvodu nepřítomnosti třídy (zejména jazykáři na 1. stupni, třída má celodenní akci se svým třídním učitelem). V běžném měsíci tento učitel neodsupluje tolik hodin, aby to nahradilo ty „odpadlé“. Jak tuto situaci řešit?
Je prosím možné zapojit školní ekonomku do přímé pedagogické činnosti? Rád bych, aby učila dvouhodinový seminář z ekonomie. Má vysokou školu, je inženýrkou ekonomie. Jakým způsobem optimálně v tomto případě vyřešit odměnu za tuto činnost? Je u nás zaměstnána na plný úvazek jako ekonomka.
Je možno proplatit řediteli základní školy přespočetné hodiny, tj. hodiny, kdy šel ve výjimečné situaci tzv. suplovat?
Učitel střední školy má HPP a náplň práce klasického pedagogického pracovníka. Jak se dá řešit situace, kdy tohoto učitele chceme vyslat na prezentační akci školy např. Kam po ZŠ? Musí mít DPP na tuto akci? Jestliže musí mít DPP s ohledem na náplň práce, jak správně rozvrhnout pracovní dobu, když je prezentační akce v době od 8 do 16 hodin? Akce je tedy ve stejné době jako HPP. Má ředitel možnost vyslat učitele v rámci HPP a za jakých podmínek?
Na koho se vztahuje možnost odpočtu hodin z tzv. banky odpočtů? Můžu odečíst učiteli dvě hodiny přímé pedagogické činnosti, když vykonává pro školu ještě činnost vztahující se k plánování kulturních akcí pro školu (interním názvem kulturní koordinátor)? Má 20 hodin úvazku, mohu mu z banky hodin přidělit zbývající dvě, aby měl plný úvazek?
Jaký je rozsah PPČ ředitele školy za těchto podmínek?
Výuka probíhá ve dvou budovách, budovy jsou oddělené (1. hlavní, 2. odloučené pracoviště v rámci jedné obce):
1. budova ZŠ: 11 tříd - 290 žáků, 5 tříd 1. stupeň + 6 tříd 2. stupeň, ŠD - 2 oddělení;
2. budova ZŠ: 5 tříd běžné ZŠ 1. stupeň, 2 oddělení ŠD a 5 tříd ZŠ + 1 třída ZŠ speciální podle § 16 školského zákona;
Ředitel zároveň vykonává funkci koordinátora ICT. PPČ ředitele je učitel na 2. stupni obor IT + Fy.
Kolik hodin bude PPČ ředitele? Je možné ve 2. budově mít druhého ICT koordinátora? Pokud ano, o kolik hodin lze oběma ICT koordinátorům snížit počet PPČ?