To nemusí být sci-fi

Vydáno:

Ranní rozhovor před odchodem do školy: Matka: Máš mobil? Potomek: Mám. Matka: A tablet? Potomek: Mám. A heslo jsem, mami, nezapomněl, neboj. Dnes se opravdu do školy těším. Nejdřív máme navrhnout dům pro naše kamarády v Africe. Potom vytvoříme program na 3D tiskárně a vytiskneme jednotlivé stěny. Protože musíme vypočítat tepelnou izolaci, musíme se s nimi přes internet spojit. Kamarádi v Africe již nějakou dobu měří teplotu a zapisují je do sdílené tabulky. Ale nám se všechny hodnoty nezdají, tak si to musíme ověřit. Vyřešíme to pomocí videokonference. Bude probíhat v angličtině. Potom budeme provádět rozbor vzorků rostlin, které jsme nafotili včera u rybníka. Výsledky potom zpracujeme do prezentace a nabídneme je prostřednictvím sítě partnerských škol k použití. No a při hudebce si připravíme hudbu na zítřejší rozcvičku při tělocviku.

Školní sci-fi? Ne tak úplně. Jen pedagogická fantazie, která spojila realitu. Takto již výuka probíhá v mnoha školách napříč světadíly. Hlavní technickou pomůckou jsou zařízení firmy Apple. V polovině ledna se zástupci takto smýšlejících škol sešli v Londýně na Apple Education Leadership Summit 2016. Hlavní slogan, který se prolínal všemi workshopy, byl „Tvoření“ a „Změna“. Tvoření žáků při výuce - zapojení aplikací do výuky, ukázky projektové činnosti v oblasti společenských věd, environmentální výuky i přírodních věd. To vše znamená změnu technologie výuky a změnu myšlení vyučujícího. Že se nejedná o utopii, dokládali představitelé jednotlivých škol na hlavním pódiu. Od Jihoafrické republiky po Švédsko, od Arizony po Dánsko, všichni shodně mluvili o podobných problémech - o cestě k uskutečnění velké myšlenky, kterou je přizpůsobení výuky současnému světu, současnému chápání dětí a současným potřebám lidí.
Paní Arja Holmstedt Svensson ze švédského Falkenbergu shrnula své zkušenosti se zaváděním digitálních technologií do těchto klíčových bodů:
-
Vybudování společného záměru
-
Vzájemná objasnění očekávání
-
Hledání způsobu řešení
-
Investování do interpersonálních vztahů
-
Vytvoření společného záměru
-
Řízení emocí
Na přechodu k úplné výuce, která je i u nás známa pod označením 1:1, pracují od roku 2007. Paní ředitelka z Kapského města při svém vystoupení uvedla, že jejich první pokusy o výuku pomocí digitálních technologií se odehrály již v roce 2001 a k metodě 1:1 se dopracovali až v roce 2013. Téměř všichni řečníci se shodli na tom, že nejsložitější v celém tomto procesu je přijmout myšlenku, že se svět mění, že se mění myšlení lidí a že vzdělávání je nutné přizpůsobit tomuto trendu.
Bez povšimnutí není možné ponechat ani myšlenky Marka Nicholse z Arizony, který řídí instituci zaměřující se na inovativní způsoby učení. Hovořil o tom, co by měla škola splnit proto, aby mohla učit tvořivě. Tvořivou školou rozumí takové prostředí, které bude podnětné, bezpečné a nestresující, kde zpětnou vazbou bude praktická činnost žáků ověřovaná v praxi.
Fyzickým prostředím, které podporuje kreativitu, je myšleno především opatření fungujícího hardware. Není potřeba zdůrazňovat, že na edukativní konferenci Apple jsou tím myšleny především tablety se znakem ukousnutého jablka včetně příslušenství.
Za technologie můžeme považovat různé aplikace. Práce s nimi je velice efektivní. Propojení současného světa s výukou je víc než zřejmé. Pro rozvoj myšlení současných dětí pravděpodobně samozřejmé a velmi přijatelné.
Vzdělávací program, který podporuje kreativitu Z program, který není založen na pasivním přijímání učiva, ale na vyvozování závěrů a na pochopení podstaty v souvislostech. Rámcem učení potom není nic jiného než důmyslné propracování vzdělávacího programu do jednotlivých celků. Tyto celky nemusí probíhat v učebně a nejsou monotematické. Tak jako není monotematický každodenní život.
Teoretická část konference byla doplněna praktickými ukázkami - dílnami. V praxi si tak mohl účastník vyzkoušet roli žáka při výuce. Vše probíhalo interaktivně a zážitkově - jako „sociální analytik“ byl vtažen do problému londýnské čtvrti, která se z přístavní měnila na průmyslovou. Za pomoci grafů, map a faktických údajů bylo možné pochopit nárůst počtu obyvatel a s tím související problémy při rozvoji aglomerací. Při práci s aplikací Garage Band nahrával, stříhal a vytvářel hudbu pro jinou skupinou vytvořený animovaný film o historii Tower of London. V dílně zaměřené na inkluzi byly ukázány možnosti práce s dětmi opožděnými, s dětmi nadanými, s dyslektiky i s dětmi, pro které není výukový jazyk jazykem mateřským. Vše pomocí aplikace iTunes.
Společnost Apple připravila pro účastníky konference také návštěvu škol. Samozřejmě škol, které si jako výukový hardware zvolily právě zařízení od Applu a je možné je označit jako školy prestižní. Poznatky z těchto škol je možné rozdělit na poznatky manažerské a výukové. Z těch manažerských stojí za zmínku organizace a financování IT technologií. Finance škola (nutno podotknout střední škola s dvouletou tradicí, řadící se mezi TOP 40 v celé Británii) získává převážně od úspěšných absolventů, kteří mají ke své škole vztah. IT manažer se pochlubil, že v roce 2016 mohou v oblasti IT podpory proinvestovat 600 tisíc liber. Zařízení žáci dostávají od školy. Servisní podporu zajišťuje odborník tzv. na celý úvazek. Tento člověk nezastává přímou vyučovací povinnost. Není proto divu, že škola disponovala také 3D tiskárnou, na které studenti realizovali své práce v rámci polytechnické výchovy.
O oblasti výukové však není možné mluvit jako o inspirativní. Opomineme-li, že Česká republika byla při představování návštěvy na začátku hodiny paní učitelkou umístěna do východní Evropy, nebylo předvedeno nic, co by v českých školách nebylo praktikováno. Dokonce trochu hrdě tvrdím, že dobrý český učitel umí i v této oblasti minimálně to, co jeho anglický kolega.
A proč to není v českých školách vidět? Možná proto, že ve třídě není okolo 20 žáků; možná proto, že finanční prostředky na IT techniku jsou získávány především z grantů financovaných z Evropské unie, a tedy prostřednictvím výběrových řízení, tím pádem škola ne vždy získá potřebnou kvalitu, protože rozhodující je cena. Možná proto, že ne všichni jsme pochopili, že musíme připravovat děti na život v 21. století, ne na život v minulosti... Asi bychom museli hledat každý ve svých hodinách. Jednou z cest při hledání je i vzájemná výměna zkušeností. Ne všichni se přece musíme dostávat do slepých uliček. A tak snad jedna dobrá informace pro všechny, kteří vědí, že výuka pomocí dotykových zařízení (a to nejen těch „jablečných“) má smysl. Společnost iStyle se intenzivně zabývá myšlenkou uspořádat pro české učitele setkání právě za tímto účelem. Tak tedy na shledanou při výuce ve 21. století.