Money, money, money...

Vydáno:

Knihovny, dětské domovy, základní, střední, ale i mateřské školy. Právě zde probíhala v posledním březnovém týdnu mezinárodní osvětová kampaň o penězích Global Money Week (GMW). Národními pořadateli letošního ročníku s podtitulem „Uč se. Šetři. Vydělávej.“ byly organizace yourchance a česká kancelář Evropské asociace finančního plánování (EFPA ČR). Zakladatelem GMW je nizozemská nevládní organizace Child & Youth Finance International (CYFI) se sídlem v Amsterdamu.

Money, money, money…
Mgr.
Věra
Kříčková
manažerka projektu Finanční gramotnost do škol
GMW 2019 probíhal ve 169 zemích světa a přihlásilo se do něj více než 53 000 organizací. Cílem akce bylo celosvětově bojovat proti chudobě, podporovat finanční gramotnost a šířit osvětu v oblasti finanční prosperity napříč generacemi.
„Do GMW se letos v ČR zapojilo více než 10 000 účastníků a z toho 800 dětí z dětských domovů,“ říká Jana Merunková, ředitelka yourchance. „V rámci kampaně jsme napříč republikou spolupořádali akce zaměřené na podporu finančního vzdělávání dětí a mládeže. Sama jsem realizovala několik přednášek na školách a v dětských domovech a nesmírně mě potěšil zájem dětí rozšířit si své obzory v oblasti hospodaření. V několika školách jsme uspořádali workshopy žáků s mezinárodní účastí. Nestačila jsem se divit, když se na základní škole v moravské obci Velká Bystřice sešlo 50 žáků pěti národností! Během interaktivní hry o hospodaření domácností pak bylo zajímavé sledovat odlišnosti v uvažování a prioritách příslušníků různých národností. Zatímco Italové uvedli, že měsíčně by nejvíce utratili za oblečení a nejméně za potraviny, Ukrajinci to viděli přesně naopak.“
Jako součást kampaně spustila yourchance seriál o penězích a efektivním hospodaření s nimi „Rosťova škola“. Seriál je určen zejména žákům základních škol a středoškolákům. Postavička všetečného Rosti v něm zábavnou formou vypráví divákům o penězích a učí je, jak s nimi efektivně hospodařit. Zatímco dosud jsme postavičku Rosti znali pouze z ilustrací knížky Finančně gramotná a podnikavá škola nebo ze soutěžního webu, nyní postavu Rosti Rozpočtáře ztvárnil patron projektu a oblíbený herec Marek Němec, známý například z televizních seriálů Modrý kód, Labyrint nebo Zdivočelá země.
„Rosťova škola“ je volně dostupná na https://www.youtube.com/watch?v=kw5D-nzhV6E&t=20s. Seriál vznikal ve spolupráci s Českou mincovnou.
Zajímavým zpestřením výuky finanční gramotnosti se na mnoha školách již před lety stala online soutěž „Rozpočti si to!“. Od září až do červnového finále v Praze v rámci této hry týmy žáků druhého stupně základních škol a také středoškoláci plní úkoly na téma hospodaření. Novinkou v této soutěži se v rámci letošního GMW stalo spuštění verze „Rozpočti si to!“ také pro žáky prvního stupně ZŠ.
V posledním březnovém týdnu se toho v rámci GMW událo skutečně mnoho. Workshopy, přednášky, interaktivní hry a kvízy probíhaly v Liberci, Ostravě, Brně, Olomouci, Strakonicích a Vsetíně i v dalších městech a obcích. „Smekám před svými kolegy a velmi jim děkuji za jejich obrovské pracovní nasazení. Týdnem finanční gramotnosti jsme letos opět žili na sto procent a věřím, že lidem se účast na některé z pořádaných akcí v budoucnu skutečně vyplatí,“ uzavírá Jana Merunková. Poslední velkou akcí GMW 2019 pro veřejnost bylo setkání s youtubery v Praze v OC Černý most v sobotu 6. 4. a definitivní tečku za akcí učinila 10. dubna odborná konference nazvaná „Finanční vzdělávání – úkol na celý život“ v prostorách České národní banky (ČNB). Hlavním partnerem GMW 2019 byla Komerční banka, strategickým partnerem pak Nadace DRFG. Význam iniciativy podpořila také ministerstva financí a školství a ČNB.